Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Kubota L185 med hytt

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

MagnusGoransson

#16 » 15:13:56, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

5000:- säger jag att det är värt.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



Power21 (trådstartaren)

#17 » 15:46:51, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Peter

Stämmer bra att det sitter ett hydrauliskt blad i underkant. Det borde räcka som stödben, om inte så breddar jag det. Kommer förmodligen inte bygga något fäste för 3punkten. Tanken är att lyfta upp aggregatet på plats med den. Vill ha en bred infästning mot traktorn för att minska på brytningen. Här ser man en bild på vad jag har att jobba med. Om det tar en timmer eller fem minuter att montera av/på spelar ingen roll, bara det sitter ordentligt. Sen måste jag tänka på hur grejerna ska styras. Antingen från hytten med snurrstol och benen utanför mellan spakarna, eller flytta ut fästet och montera en extra sits :klia:

Bild
Bild

Magnus Göransson

Så bra, det tyckte jag med när vi gjorde affär :thumme:

Fourdoor

Tack för det, min första grävare! :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Power21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:50:08, 19-01-2017
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Många åk, bilder på @Oestlund91

Power21 (trådstartaren)

#18 » 19:02:49, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Så här blir förmodligen placeringen, och även höjden. Får klura ut en lösning på sitsen längre fram, känns som ett lyxproblem just nu.

Bild

Här kan man passa på att utnyttja de båda stagen från lyften till passande hål i aggregatet. Finns också ett ordentligt fäste med sex hål i chassi på traktorn

Bild

Ev bygga stag från dessa hål fram till infästningen i bakaxeln. Mot bakaxeln kan man bygga en ordentlig platta passande befintliga bultar.

Nu kastar jag bara ur mig tankar och idéer :help:

3 personer gillar det här inlägget.
Power21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:50:08, 19-01-2017
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Många åk, bilder på @Oestlund91

Lennie Vind

#19 » 21:42:20, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver du använda 3 punkten för att lyfta den på plats när du har schaktbladet och skopan att jobba med?

1 person gillar det här inlägget.
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30

Lars-Peter D

#20 » 09:12:17, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vilket fall som helst så är det en fördel med tillräckligt långa hydraulslangar så möjligheten finns.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Stridis2

#21 » 10:55:13, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Power21 skrev:...Sen måste jag tänka på hur grejerna ska styras. Antingen från hytten med snurrstol och benen utanför mellan spakarna, eller flytta ut fästet och montera en extra sits :klia: ...

Detta måste du väl bestämma först? Antingen så vänder du förarstolen, och då vill du ha aggregatet så nära traktorn det går, eller så har du en egen stol till grävaggregatet, och då måste aggregatet sitta längre bak så man får plats med stolen.

Fördelarna med separat stol, som jag ser det, är att man ser mycket bättre, framför allt när man gräver djupt. Nackdelen är att det blir en herrans massa springande och klättrande var gång man måste flytta basmaskinen. Och ju mindre basmaskin / grävaggregat desto oftare måste man flytta.
Omvänt förhållande, givetvis, när man sitter i maskinen.

Jag har separat stol till mitt grävaggregat som jag har på min kompaktlastare. Det var så när jag köpte maskinen, och ska jag bygga om så måste jag förlänga alla slangar. Skulle jag bygga nytt nu hade jag troligen valt att sitta inne i maskinen.
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Lars-Peter D

#22 » 11:12:44, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg ett liknande paket bobcat... Där var ventilbordet justerbart 3-vägar. Djup och höjd mera typ engångs medan sidvägen, var en tapp. Gick bra att skjuta åt sidan om man sku ut eller in...
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Janson1

#23 » 20:12:46, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man har själva aggregatet på hydraularmarna och sen sitter/står ute så kan man med fördel trycka ner skopan och skjuta traktorn framåt eller bakåt med stickan, det spar man många vändor på, att slippa hoppa in i hytten varje flytt.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Power21 (trådstartaren)

#24 » 13:50:30, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Styrningen kommer att ske från hytten enligt bild. Går lätt att flytta sitsen, alt sätta dit en till rygg-i-rygg ca 10cm upp. Benen hamnar utanför med fötterna på var sida av spakarna.

Just nu har jag ingen retur till hydrauliken och lyfter aggregatet med verkstadskranen i bakgrunden. När jag väl fått ordning på aggregatet kan det med fördel lasta sig själv som ni beskriver :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Power21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:50:08, 19-01-2017
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Många åk, bilder på @Oestlund91

Power21 (trådstartaren)

#25 » 14:28:05, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Då var infästningen mot traktorn klar. Tog rejäla vinkeljärn och bultade med m14 i aggregat och chassi, sitter stumt. Om det mot förmodan inte räcker vid arbete så tar jag det då.
Har börjat kika på hydrauliken nu. Vad jag förstår så är det konstant tryck beroende på motorns varv ur det högra uttaget. Sedan borde det vara returen till vä som det sitter en plugg i. Kan någon mer påläst bekräfta detta? Hittar inget i manualen jag har. :skriva2:

Bild
Power21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:50:08, 19-01-2017
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Många åk, bilder på @Oestlund91

Power21 (trådstartaren)

#26 » 17:30:17, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kört fast och skulle vara tacksam för lite support :svettas: Får ingen ordning på hydrauliken, här kommer lite bilder med text

Bild

Här ser man tydligt hur pumpen tar upp olja ur det grövre röret bakom det med övertryck. Vidare går trycksatt olja från pumpen och upp till uttaget nere i hö hörnet.
Anslutningen nere i vä hörnet går igenom hela ventilpaketet och bak till trepunkten via ett rör utan kran/ventil.

Bild

Här ser man hur röret med trycksatt olja från pumpen går in (den runda med två bultar). Motorn på = tryck från pumpen = kraft till trepunkten som funkar perfekt. Till vä under justeringen i bild ser vi en anslutning och ett 90 grader vinklad koppling. Den går raka vägen till uttaget, hö bak, i föregående inlägg. Denna ledning saknar helt ventiler eller kranar. Så enligt mig ska denna ge konstant tryck beroende på motorns varv. för att testa min teori kopplade jag dit en cylinder från plogbladet och startade traktorn. Här slutar min logik då kolven inte rör sig ur fläcken, kan dras och skjutas isär utan motstånd :ohnej: Letat efter någon spak, plugg eller annat elände som hindrar flödet men kammar noll. Kopplingen dräglar då jag kopplar av och på cylindern, inget fel på den.

Bild

I föregående inlägg så trodde jag att pluggen till vä, (ringad med rött) var för att koppla till retur, så var inte fallet. Då jag tog bort pluggen såg jag att det var en fjäderbelastad kona innanför, måste vara en överströmningsventil? Lyfte som ni ser på locket till denna "klump" och såg detta.

Är väldigt ny på hydraulik och skulle uppskatta lite hjälp här. Letat och testat i flera dagar nu utan resultat.

Tack på förhand
Power21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:50:08, 19-01-2017
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Många åk, bilder på @Oestlund91

Lars-Peter D

#27 » 17:56:10, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara det bortskruvade locket, var man tar ut oljan. https://www.google.fi/search?q=kubota+L ... UJyluk_SgM:
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Power21 (trådstartaren)

#28 » 21:18:29, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar Lars-Peter. Såg den där jag med, trodde att det var något hemmabygge? Känns så knepigt att det sitter färdigt men att jag inte får ut något tryck från befintligt uttag :???: eftersom det inte sitter någon retur måste tanken vara att lyfta redskap, som sedan sätts ned av självtryck när motorn eller trycket på något sätt minskas?

Edit: här är tråden från OTT där man diskuterar och bygger adaptern http://www.orangetractortalks.com/forum ... hp?t=17486
Power21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:50:08, 19-01-2017
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Många åk, bilder på @Oestlund91

Stridis2

#29 » 08:19:59, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du inte har lagt bilderna på Maskinisten kan jag inte se dem på denna dator, så jag får skriva ur minnet. :sad:
Den stora klumpen med justerratten, är det själva trepunktslyften? Det skulle kunna vara så att du inte får tryck bak förrän trepunkten är i topp och man fortsätter lyfta. Eller bara att oljan går lättaste vägen, alltså att bakre uttag och trepunkt är parallellkopplade. Har sett den senare funktionen på Volvo Krabat.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Lars-Peter D

#30 » 09:02:08, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycket går bara genom befintligt lock, från pump rakt till traktors hydraulik. Ett nytt lock görs, utan förbindelsen "mellan hål A och B" eller skaffas, slangar monteras istället. I änden ett lämpligt "Ventilbord" som lämpar sig för tänkt ändamål. Då kommer i fortsättningen oljan att gå: Pump-Nya ventilbordet (med serienippel?) - tillbaks till nya "locket"-traktors hydraulik. Returen blir ett eget kapitel. (Returen bör gå in lågt på traktor, kanske T- stycke med snabbkoppling (på valfri plats) på befintligt retur-rör? (Går oljeröret in högre än min. oljenivå, blir effekten samma som en hink med en skvätt tvättmedel som fylls på med vattenslang. Det skummar, eftersom "strålen drar ner luft i oljan.)
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se