j*vla hjulspår å vara djupa, försöker få till det, och det tar tid.'
Fortsätt med olika vinklingar så kanske palocken ramlar ner till slut.
Lars-Peter D skrev:Infasning sker på tomgång joo..... Brukar inte märkas i kablar..... Men när generator börjar producera märks det nog.... eler då den körs ur nätet.... "avfasas"..
Fasning/synkronisering betyder att faserna i generator är i rätt ordning i förhållandet till nätet med minsta möjliga avvikelse Gen R-S-T och nät R-S-T. Om man fasar in med tillräckligt stor avvikelse, tex. gen. R-S-T och nät S-T-R, = 120 grader fel, kommer det att resultera i att generator med våld synkroniserar faserna under "millisekunder". Vid dieseldrift är risken stor att vevaxel skrotar om gen. snurrar "för hårt". I det ögonblick brytare slås till nätet kommer generator att fungera som motor och vrida faserna rätt. Då snurrar generator mot motorns rotattionsriktning och det blir en j*vla smäll i värsta fall........
Lars-Peter D skrev:Är Lagun 49 säker? Här är det farligt om lampan fallerar i fel ögonblick! Eller en orsak till följande förbättring? = 3 lampor ?
Syncronoskopet har då en lampa för var fas, som en triangle. Snurrar generator för fort kommer lampor tändas en i taget, ljuset roterar medsols, för sakta motsols. Vanligen skall ljuset I "toppen på triangel" vara mörk, och de två nedre lyser då lika starkt. (kan och så vara gjort tvärtom, topp lyser och benen mörka) I denna form finns en inbyggd säkerhet, om en lampa fallerar. "Modeller finns lika många som tillverkare, men principen är samma"
Återgå till [Allmänt] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster