Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Demontera billyft, hur?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

aaberg (trådstartaren)

#1 » 08:46:54, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev idag ägare till en Koni 2,5 tons fyrpelarlyft genom auktion (årsmodell 1983). Jag hittade en manual på forumet och har börjat läsa den. Ska montera ner lyften om någon vecka och har därför några frågor:

1. Hur svår är lyften att montera ner? Hur många personer behövs, vikter på pelare mm - går det att lyfta på 2-3 personer efter att de tagits isär?
2. Hur hantera hydraloljan, när lyften plockas isär, jag antar att det kommer att läcka ut ett antal liter då?
3. Jag har tänkt att hyra en lastbil från en mack för att säkert kunna köra hem delarna. Bör väl räcka?
4. Därefter montering i garaget enligt manualen jag hämtat på forumet. Något att tänka på?
5. Något mer att tänka på vid demontering och montering utifrån era erfarenheter?

Min tanke är att använda lyften dels vid mekande och dels som förvaring vintertid med en bil på lyften och en annan bil placerad under den.
aaberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:32, 23-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige



RuneStone

#2 » 10:18:55, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har flyttat en fyrpelare 2 gånger.. 2 man och 1-2 pallyftar räcker. Hydraulpaketet lossade vi på från pelaren och la på ena rampen, då slapp vi lossa slangarna.. Ramperna väger multum så dom får man lyfta med maskin. Viktigt är att du monterar stolparna i lod och att du får all avstånd rätt..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

magloman

#3 » 10:53:03, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad väger den och vad lastar bilen?

Bara en tanke
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

aaberg (trådstartaren)

#4 » 23:07:03, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den väger totalt 650 kg. Lastbilen tar 782 kg.
aaberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:32, 23-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige

aaberg (trådstartaren)

#5 » 23:17:19, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

RuneStone skrev:Vi har flyttat en fyrpelare 2 gånger.. 2 man och 1-2 pallyftar räcker. Hydraulpaketet lossade vi på från pelaren och la på ena rampen, då slapp vi lossa slangarna.. Ramperna väger multum så dom får man lyfta med maskin. Viktigt är att du monterar stolparna i lod och att du får all avstånd rätt..


Tack för svar. Vi kommer att vara 4 personer att demontera + en pallyft. Ramperna verkar knepigare eftersom vi inte har någon lyft, mer än bakåtlyften på lastbilen och den går inte att köra in i garaget.
Vad behövs för verktyg? Och hur mycket olja läcker ut, ungefär när hydraliken kopplas isär? Orkar man lyfta delarna inklusive ramper på 4 personer?
aaberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:32, 23-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige

RuneStone

#6 » 09:51:58, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver stora nycklar.. Typ 36mm till vajrarna och plattjärnen i stolparna. I övrigt är det typ 10,13,17,19. Handslägga och dorn behövs.. Kofot och spett är bra. . Ta med en domkraft också.. Å så något att palla med.. Låt bli att ta isär hydrauliken.. Det kan sitta ihop vid transport.. Vi lät så mycket som möjligt sitta kvar på ramperna för att minimera skruvningen men då blir dom tunga.. Det är bara att provlyfta dom innan ni bestämmer hur mycket ni ska plocka isär
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

aaberg (trådstartaren)

#7 » 10:22:49, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

RuneStone skrev:Du behöver stora nycklar.. Typ 36mm till vajrarna och plattjärnen i stolparna. I övrigt är det typ 10,13,17,19. Handslägga och dorn behövs.. Kofot och spett är bra. . Ta med en domkraft också.. Å så något att palla med.. Låt bli att ta isär hydrauliken.. Det kan sitta ihop vid transport.. Vi lät så mycket som möjligt sitta kvar på ramperna för att minimera skruvningen men då blir dom tunga.. Det är bara att provlyfta dom innan ni bestämmer hur mycket ni ska plocka isär


Perfekt detaljerat svar. Då vet jag mer exakta som behövs för vertyg.
FRÅGA: Innebar det att ni hade hydraliken kopplad till en av körbanorna eller hade båda ihopkopplade? Du skrev tidigare att ni hade lyft till dem. Vad för slags lyft? Jag tänkte dra dem på pallyft eller om 4 personer orkar lyfta dem?
aaberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:32, 23-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige

RuneStone

#8 » 19:13:08, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den vi tog ner satt hydraulcylindern på ena rampen sen gick det ut vajrar till alla stolpar.. Då kunde vi ha hydraulpaketet inkopplat liggandes på en ramp när allt var isär.. Vi körde runt ramperna med pallyft men sen lyfte vi med lastmaskin.. Om du strippar ner ramperna så mycket det går lyfter man säkert upp dom på 4 man..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

aaberg (trådstartaren)

#9 » 13:44:55, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så då var lyften hemma och nästan uppmonterad. Gick bra alltihop. Vi var tre personer som monterade ner och med hjälp av en rejäl domkraft och fyra dollys kunde vi flytta runt körbanorna. Den med hydrauliken var ganska tung men allt annat gick att lyfta på 2-3 personer. Var inte så komplicerat att montera ner och ihop utan rätt logiskt. Tack för hjälpen alla som svarat i forumet! :)
Senast redigerad av aaberg 23:13:08, 18-05-2017, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
aaberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:32, 23-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige

RuneStone

#10 » 22:57:36, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder är obligatoriskt
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

aaberg (trådstartaren)

#11 » 23:52:37, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De obligatoriska bilderna :)

Bild
Demontering. Tre personer, domkraft och dollys till ramperna.

Bild
T-kopplingar mellan tvärbalkar och vänster körbana. Luftslangen fick klippas.

Bild
Ihopmontering.

Lärdomar:

1. Var ganska enkelt att demontera om man är några personer. Domkraft och dollys var till stor hjälp + en lastbil (hyrd på Circle K) med bakåtlyft.

2. Att det fanns T-kopplingarna som förbinder luftslangarna hade vi missat och fick klippa luftslangarna vid T-kopplingarna (köpte nya vid monteringen).

3. Vi upptäckte att det behövdes kompressor (tryckluft) för att frigöra klackarna när vi skulle hissa ner liften och det saknades vi så det blev till att leta rätt på en kompressor och låna för att kunna hissa ner liften.

4. Dålig bild i manualen på hur vajrarna ska dras vid främre vajerhjul (hade loss vajrarna föra att rengöra dem innan montering).

5. Det finns en säkerhetsbrytare under vänster körbana vid främre vajerhjul, fick klura på hur den fungerade och varför liften inte sänkte sig vid testkörning efter montering - visade sig att någon vajer låg fel och gjorde att det inte kom fram luft till klackarna eftersom säkerhetsbrytaren aktiverats.

3 personer gillar det här inlägget.
aaberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:32, 23-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige

aaberg (trådstartaren)

#12 » 19:57:59, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som jag får be mina kära och rådiga forumdeltagare om hjälp. Jag lyckas inte få till det med säkerhetsbrytaren (mikrobrytaren) under körbanan. Den aktiveras varje gång jag har hissat upp lyften och ska sänka den igen. Kanske har jag inte dragit vajrarna rätt men vad jag kan få ut av manualen har jag gjort det - lyften hissar upp sig snällt också men tji när jag ska sänka ner den.

Jag har spänt vajrarna så mycket det går så de är spända för att de ska spänna ut de fyra plattorna som hindrar säkerhetsbrytaren från att aktiveras men ändå verkar det inte vara tillräckligt för att pinnen vid mikrobrytaren ska pressas tillbaka helt och släppa på tryckluften till spärrarna.

Det är inte något luftläckage och jag har 6 bar i systemet, utan det är som sagt som om vajrarna inte lyckas pressa ut de fyra plattorna tillräckligt. Jag har inte sett att det går att justera någonstans. Och när jag pillat tillräckligt på plattorna/tryckt tillbaka dem med fingrarna så kan jag få brytaren till att släppa fram luft till att frigöra spärrarna, men nästa gång jag hissar upp lyften är det samma problem.

Någon som förstår vad jag pratar om och kanske kan förklara vad jag gjort för fel? Gärna med bilder på hur vajrarna ska gå hela vägen under körbanan och i synnerhet mellan säkerhetsbrytaren och främre vajerhjul.
aaberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:32, 23-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige

aaberg (trådstartaren)

#13 » 09:36:22, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tillägga att när jag dörsökte justera höjderna på bärarmarnas frigång enligt manualen (0, 4, 10 och 14 mm) blev vajrarna rätt slaka. Tidigare ägare hade använt muttrar som distanser mellan pelarna och vajrarna i fästningar. Kanske så att en lyft från 80-talet har vajrarna töjt ut på och behöver andra toleranser?
aaberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:32, 23-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige

aaberg (trådstartaren)

#14 » 18:06:27, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
OK. Kanske är lite närmare en lösning nu men inte tillräckligt. Plockade ner slakwirebrytarpaketet mm och såg att höger översta arm fått sig en rejäl kyss. Och pekade snett uppåt. Verkar som den gått emot översta wiren som hindrat armen från att fjädra ut.

Bild
Rengjorde och bokade tillbaka armen. Blästrade, lackade och smörjde upp mekanismen. Monterade slakwirebrytaren mm och justerade vajrarna cirka 0, 4, 10 och 14 mm.

Bild
Provade igen och ser att nu är den ena av de fyra armarna (översta till höger) som vajern inte orkar fjädra ut tillräckligt för att dra tillbaka tillräckligt för att pinnen till slakwirebrytaren ska frigöras tillräckligt och inte ligga mot mikrobrytaren. Tar man en finger och trycker lite på övre högra armen går slakwirebrytaren tillbaka tillräckligt. Jag har provat att justera slakwireplattan för att få mer tryck på den sidans två armar men det verkar inte hjälpa. Det rör sig om några millimeter för att mikrobrytaren ska frigöras.

Bild
Jag har provat att bända lite försiktigt på plattorna som ligger an mot slakwirebrytarens baksida men gissar att de är härdade eller något för de ger inte med sig (eller vågar jag inte ta i för mycket) för att få de extra millimeter som behövs för att slakwirebrytaren ska frigöras från mikorbrytaren när vajrarna är spända.

Någon som har tips?
aaberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:32, 23-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige

PerÖ83

#15 » 18:55:20, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat om den fungerar bättre med last på (tex en bil), de kan göra stor skillnad på wire sträckningen.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se