Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

renovera hydraultub

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Trappern (trådstartaren)

#1 » 08:25:36, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå
Har en gammal timmervagn,hembygge och det läker i en av tuberna till ena stödbenet. Har aldrig pysslat med sådant, så hur gör jag för att den ska bli tät igen, se bild.
Tack på förhand
Bild
Trappern
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:37, 01-09-2010
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Traktor



Jim_90

#2 » 16:00:59, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raderat inlägg
Senast redigerad av Jim_90 22:20:32, 02-05-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

Trappern (trådstartaren)

#3 » 18:57:01, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå
Nja....är nog inte riktigt med. Skickar två bilder till. Precis ovanför kolvstången har jag tagit bort en låsring, skåran där den suttit syns nog.
Men hur får jag bort tätningen som ska bytas?
Thommy
Bild
Bild
Trappern
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:37, 01-09-2010
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#4 » 19:04:57, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pilla bort o-ringen du ser först. Tätningshuvudet ska tryckas in i cylindern 20-30mm, då kommer en stålring eller två ringhalvor fram som du får pilla bort. Och sedan drar du ut huvudet med kolvstångens hjälp igen. Är det rostigt runt låsspåret så får du städa så gott det går med smärgelduk eller liknande innan du drar utåt.

Ska du slå in huvudet så använd något mellanlägg i trä, bly, koppar eller plast. Det brukar vara utfört av sprött gjutjärn. Och lossa båda slangarna först, så oljan har någonstans att ta vägen (töm cylindern)

Konstruktionen är likadan på bl,a Trima´s lastarcylindrar, så du borde kunna hitta någon tråd om det om du söker lite. Frågan kommer upp emellanåt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Trappern (trådstartaren)

#5 » 20:58:43, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Ok, men är det inte bara tätningsringen, o-ringen, jag skall byta tänker jag??
Trappern
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:37, 01-09-2010
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#6 » 21:22:37, 02-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man byter alla tätningar samtidigt! Finns ibland kit att köpa men troligen inget lagerfört till din tub så plocka med stången till firma som säljer eller hålls med detta så ser du vart alla sitter osv. Väl värt att se hur det ser ut första gången man hålls med sånt här.

Alla tätningar till en sån där lär ligga mellan 250-700:- beroende på var o hur man handlar.

Finns mkt trådar också i ämnet som du kan kolla i.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Trappern (trådstartaren)

#7 » 05:48:01, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok,tätningshuvudet? ?
Men om jag bara vill yta yttre tätningen? Hur gör jag då? den funkar ju bra, bara det att det läker en smula...
Trappern
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:37, 01-09-2010
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#8 » 06:03:25, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter flera tätningar i en cylinder, det är sällan den som är längst ut som orsakar läckaget ( de tätar bara för lågt tryck och sitter där för att hindra smuts och vatten att komma in i cylindern), det är någon av de som är längre in som "släpper ut" olja med högt tryck och orsakar läckage.

exempel bild som inte riktigt är lik din cylinder, men grundprincipen är den samma. ( från här: http://bimoseals.com/ )
Bild
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Stefan1972

#9 » 09:37:06, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen så har ju många cylindrar svetsade ändar så man lär ju allt som oftast ta isär hela cylindern iallafall.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Trappern (trådstartaren)

#10 » 20:43:21, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Ok, man tackar. Går tydligen inte med en quick-fix :sad:
Men jag skall alltså med berått mod knacka in gaveln 2-3 cm eftrer det att jag tagit bort låsringen?
Låter farligt nästan....
Vad kan det kosta att lämna in hela tuben och få den repad?
Trappern
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:37, 01-09-2010
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#11 » 20:51:09, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tippa att det kostar delarna + 1 till 2timmar arbetstid att få den reparerad.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

uppland2

#12 » 21:43:46, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Jag skulle tippa att det kostar delarna + 1 till 2timmar arbetstid att få den reparerad.


Som blir ungefär hur mycket dyrare/billigare än att köpa en ny?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

ac tc

#13 » 22:18:34, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

inte så lätt at avgöra faktiskt eftersom du måste acceptera att det kan va skrot eller istort sett omöjlig att fixa befintlig kolv. fast pris är ett otyg oftast...
Köpa en ny, ja då vet du....renovera, blir oftast billigast om mekanikern är ok men kom ihåg att han kan inte trolla!
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Turbodiesel

#14 » 22:23:21, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fastpris på hydraulcylinderreparation lämnar man bara en gång, har jag lärt mig..


Men plocka isär den själv, eller lämna den till närmaste bysmed, traktor eller maskinverkstad, så blir det nog ordning på den. Nya universalcylindrar är ju billiga, men passar mycket sällan utan modifiering i alla fall. Så r#ven är bak oavsett.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#15 » 22:53:38, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag har en liknande cylinder som behöver isär och få stången bearbetad för att passa på ett annat ställe. Så kan jag lika gärna göra det nu, och visa lite hur det ser ut..

Utgångsläge, jag har ingen yttre o-ring på denna just nu, men det blir det senare. Den ska hindra rostbildning runt låstrådarna är det tänkt.
Bild

Nu är ändstycket tillbakapressat så att man kommer åt de båda låstrådshalvorna, de sprätter gärna iväg, så håll en handske över dom när du bryter bort de med en skruvmejsel eller liknande. Delvis för att du kanske inte hittar de när de far iväg, och så kan de ju träffa dig själv också.
Bild

så här ser låstrådarna ut i verkligheten, tillverkade av runt fjäderstål.
Bild

Här syns ändstyckets utformning för låstrådarna.
Bild


Den här har kolven fastskruvad med en vanlig skruv av större modell, men kolven kan vara gängad direkt på kolvstången, fäst med mutter, eller någon annan variant.
Bild

Och så här ser låsspåret ut i cylinderröret. Är det rostigt här när du fått bort låstrådarna så städa noga innan du drar ut ändstycket.
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se