Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar[Bussar] Drivlina

Pulserande broms Volvo wiima b58-60 -73

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på bussar här

jockef (trådstartaren)

#1 » 18:27:39, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla :smile: Min husbuss gick ej igenom bes ifjol pga pulserande broms vänster bak :???: Gräns värdet är 2,8kn. Men hade 4,5kn första bes och 3,2kn andra bes.Har inte gjort någonting mellan besiktningarna bara kört.Så nu till min fråga....Nån som har nått tips hur jag ska få till detta? ny trumma? ta lös och inspektera trumman osv rengöra och montera ihop? Är mek kunnig dock har jag aldrig sysslat med bromsar på tunga fordon....mvh Jocke
Senast redigerad av jockef 16:55:26, 09-05-2017, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jockef
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:09, 27-01-2011
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 4.70 -96
Volvo Wiima B58-60



Lars-Peter D

#2 » 21:31:18, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu står det inget om vilket underrede husbussen är byggd på, årsmodell eller kilometrar/användning..... MEN... Antar att det rör sig om hydrauliska bromsar. Bromsvätskan tar upp fukt ur luften, och byts den inte med ca. 3 års mellanrum, innehåller den mycket vatten, som ger problem. Bromsvätskan mörknar med tiden, är det riktigt illa så är den mer eller mindre svart, vid bromskolvar. Hjälper inte att titta på färg i vätskebehållare, utan färgen på den vätska som kommer vid bromsarna, vid luftning. Fukten samlar sig i bromskolvar/cylindrar, som rostar eller fräts sönder, och fukten/vattnet kokar vid relativt låga temperaturer med diverse olägenheter...
Om fordonet används sporadiskt, kan det vara bra att öppna/putsa och kontrollera att allting rörs/smörja, med ca 5 års mellanrum. Sporadisk användning brukar främja rost etc. Är ochså brukligt att göra samma åtgärder på båda sidorna av en axel för att de skall fungera/bromsa lika bra eller dåligt. Om inte annat görs, så är det bra att slipa bort kanten som brukar bli på insidan på trumman... kanten brukar förhindra att trumman kommer bort lätt... Håller man bort kanten, tar det 5 minuter att kontrollera hur det står till med trumbromsarna.... om trumman sitter med "liten skruv + hjulbultarna"... sitter trumman med centrum-mutter tar det litet längre tid, ofta skall mutter och låsning bytas, och en skaplig momentnyckel bör användas.....
Pulserande broms kan ju vara trumman, begynnande (olje) läckage, ångblåsor eller även mängder med damm/slitage bromsbackar......
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Johnj-e

#3 » 06:06:38, 09-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl ändå pneumatiska bromsar på en b58!
Funderade också på damm eller olja, men när det var mycket damm i trummorna på b10 så högg bromsarna nåt fruktansvärt, brukade kunna avhjälpas med att backa fort och tvärbromsa.
Ut och kör mycket, trummor kan bli något ovala av att stå med p-broms i(?)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

jockef (trådstartaren)

#4 » 16:53:05, 09-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå jo det är pneumatiska bromsar...bussen hade bara gått 4 mil efter senaste godkända bes...så tycker ju inte det ska ha hänt så mycket..Har fått råd här via pm att dra fast däcket med lossad p-broms...och när jag tänker efter har jag ju bytt ett däck på bussen på den sidan som är problem,med ansatt p-broms.Så ska ta lös däcken och dra om dom.Även fått tips att rengöra fälgarnas anliggnings ytor mot navet noga.Även att köra och bromsa mycket just innan besiktningen.Ska prova dessa tips jag fått här. Får vi se om den går igenom bes :grin:
Användarvisningsbild
jockef
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:09, 27-01-2011
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 4.70 -96
Volvo Wiima B58-60

jockef (trådstartaren)

#5 » 19:23:16, 05-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bussen besiktigad ua idag :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jockef
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:09, 27-01-2011
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 4.70 -96
Volvo Wiima B58-60


Återgå till [Bussar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se