Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Snabbgångsventil eller vad heter fanskapet..

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#16 » 17:10:24, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hade varit intressant med bild på skylten på pumpen

Om det är en LS-regulator så går det ju an att bygga nåt. Eventuellt bara köra med manuell spak, vinklingen på pumpen följer ju spaken då
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



ac tc (trådstartaren)

#17 » 16:47:26, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då, ingen tråd utan bilder....
Typskylten på pumpen.
Bild
Hela prylen.
Bild
Magnetventil limpan.
Bild
Bild
Bild
Andra sidan på härligheten, observera strävan som tar belastningen från klyven.
Bild
Klippcyllen, ligger under vedmothållet och drar ner klippstålet, alla krafter möts i mothållet.
Bild
Klippstålet med klyvkilar, ska ni göra en sån här så fall inte på ideen att göra vassa klyvkilar, då får ni dra isär all ved för hand.
Bild
Lägg märke till spåret som kniven går ner i, har ni inget spår så vill gärna veden sitta ihop efter klippning.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Björn.O

#18 » 17:32:51, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant bygge! Jag har själv byggt en klipp med separat klyv som jag har experimenterat länge med. Det är jäkligt lurigt att få veden att landa rätt i klyven efter en klipp! Den beter sej så olika beroende på grovlek, fukt mm.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

akkamaan

#19 » 21:26:38, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ofta funderat på klipp i olika applikationer. Funderat utanför boxen så att säga...
Det måste finnas en anledning till att giljotiner alltid har en klipp-bila som klipper i en vinkel. Nu kanske man ska tänka sig för innan bygger vedklipp i giljotinstil, speciellt om man ska ha klyvning i samma "klipp". Kanske en V-formad botten på mothållet kan hålla stocken på plats med V-formad bila. Klart dock att behöver längre kolvslag på en sån V-formad bila.....
En ensidigt vinklad bila skapar sidkrafter på stocken som blrir större ju större vinkeln på bilan är. Kanske en V-formad bila/kniv vore värt att prova. Att alla klippverktyg skall vara supervassa råder ingen tvekan om. Försök att klippa med en slö sax....
Vasst innebär dock inte att eggen måste vara "spetsig" på klyvdelen. Däremot tror jag att en bila som är tunn klipper lättare än en som blir mycket grövre ju mer den trycks genom veden.
En annan sak är att man kanske ska fundera över att klippa vinkelrätt mot fiberriktningen. Om vi tänker oss att vi har en kniv i handen och ska skära av en "kvist" så inte försöker vi skära vinkelrätt tvärt av. Det är mycket lättare att göra snittet lite i en vinkel.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

ac tc (trådstartaren)

#20 » 22:53:07, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krafterna kräver en rejäl kniv, jag använder 12 mm hardox..
Kniven är rak för att kunna centrera stocken i skäret, annars bommar klyvkilarna.
kilarna är branta i spetsen (90 gr ) för att snabbt fläka upp stocken.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stridis2

#21 » 22:35:03, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara tittat närmare på en klippochklyv, och där hade byggaren gjort kniven som ett omvänt V. Högsta punkten var alltså mitt på kniven så vedklabben centrerade sig alltid dit. Jag trodde inte ett dugg på denna lösning när jag hörde om den, men det jag såg fungerade den utmärkt och byggaren lovprisar maskinen och säger att den nästan aldrig går bet på någon bit.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

akkamaan

#22 » 23:12:11, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har bara tittat närmare på en klippochklyv, och där hade byggaren gjort kniven som ett omvänt V. Högsta punkten var alltså mitt på kniven så vedklabben centrerade sig alltid dit. Jag trodde inte ett dugg på denna lösning när jag hörde om den, men det jag såg fungerade den utmärkt och byggaren lovprisar maskinen och säger att den nästan aldrig går bet på någon bit.

Skulle vara intressant att se en video på hur den jobbar, samt få en ljudkänsla på hur lätt det får. Var också inne på snedställda knivar. V-form perfekt då det center naturligt.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

ac tc (trådstartaren)

#23 » 23:26:32, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En v formad kniv kräver mer slaglängd på cyllen.
- jag har cyllen under mothållet och då blir det svårt att få dit nåt med mera slag än 250mm om
man ska behålla en vettig arbetshöjd. Fö så är 250 mm stock ungefär vad jag mäktar med att släpa på så 250 räcker bra..
- detta ger bredden på 300mm. 250mm dia + 50mm klyvkil.
- klyvkilen spräcker och liksom vrider ut halvorna så stocken klipps i en vridande rörelse.
- själva klippet går till på två sätt eller en kombination av båda..kniven skär av fibrerna eller kniven sliter av fibrerna i längsledd. Sämsta som finns är att skicka in en torr planka, den kläms ihop tills klyvkraftera sliter av den
med en smäll. Blöt ved går överlägset bäst.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Björn.O

#24 » 06:39:51, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Skulle vara intressant att se en video på hur den jobbar, samt få en ljudkänsla på hur lätt det får. Var också inne på snedställda knivar. V-form perfekt då det center naturligt.


Här är film på en maskin med den typen av knivblad.

https://www.youtube.com/watch?v=L3606zerzd4

3 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

akkamaan

#25 » 15:37:03, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:
Här är film på en maskin med den typen av knivblad.

https://www.youtube.com/watch?v=L3606zerzd4

Tack Björn
Jag letade själv, men bara på svenska alternativ
Det var den här typen av kniv jag menade i min tidigare kommentar.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

ac tc (trådstartaren)

#26 » 23:36:44, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande maskin men ack så komplicerad...den ska fös med stock också.
- snygg lösning på klyvkniven där en cylle viker ut åtta klyven.
Observera att den inte klyver alls i klippen.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

akkamaan

#27 » 01:08:50, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Imponerande maskin men ack så komplicerad...den ska fös med stock också.
- snygg lösning på klyvkniven där en cylle viker ut åtta klyven.
Observera att den inte klyver alls i klippen.

Jo den är "komplicerad. Och mest effektiv för långa stammar. När det kommer till 30-40-50 cm grovt så hjälper envägs klyv i klippen inte så mycket, därav 8 vägsalternativet
Tillverkningen är tydligen nedlagd. Den gjordes av Rainier Hydraulics i Oregon. Den största varianten var på runt 125hk. så prislappen var säkert "hissnande", gissar $35000-$50000 för den största.
Man ska komma ihåg att det finns många stora företag i vedbranschen här i USA, som producerar 1000-tals "cord" per år. Det är de större företagen som som riktar in sig på såna här processorer. Volymmåttet "cord" är det officiella handelsmåttet för brännved här i USA. 1 cord = en väl travad volym med yttremåtten 8 ft x 4 ft x 4ft = 128 ft3 eller ca 3.62 m3travat. Priserna varierar men 1 cord väl torkad ved kostar vanligen $150 - $200 (levererat hos kund), mängdrabatter förekommer säkert. Priset motsvarar 400-500 kr per m3.
Många småpulare lever gott på vedförsäljning. Det skaffar en license hos en avverkare eller skogsbolag att ta tillvara lättillgängliga vindfällen, avverkningsrester, högstubbar mm. De flesta sågverk producerar stora mängder stockstumpar från apteringen av sina 12m stockar, so de säljer billigt till vedentreprenörer.
Och producerar lätt 1 cord på 3-4 timmar inkl huggning. Vedklyven går på en lite 4-t bensinmotor. Ibland tar de med klyven till skogen tillsammans med en släpvagn för veden. Många hugger inte förrän de får beställningar från en fast kundkrets, förutsatt att de har tillgång till torra stamdelar.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: felgen reodor och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se