En liten uppföljning på dimos inlägg:
Jag har en FL7:a 90 års mod utan drag och på den betalar jag
ca 12000 per år i vägavgift och fordonsskatt. Sen tillkommer
försäkring och den kan lätt nå upp till 12000 spänn.
Som tilläggsförsäkringar tillkommer ansvarsförsäkring både för
fordonet och företaget.
Till råga på allt tillkommer besiktningen och den går på 1130 kr
och 720 kr för ev ombesiktning. Dieseln pratar jag inte ens om,
jag har slutat att titta efter vilket pris som gäller, men det går
på
ungefär 1500-2000 kr var tredje dag, ibland varannan när
det är tunga lass på tapeten.
http://www.akeriekonomi.se/SA/Fakta/bas ... avgift.htm
Ska du skaffa dig en
lastbil så tänk igenom noga vad det är du
behöver, jag skulle aldrig dra på mig en lastbil utan tipp och
kran.
Jag sysslar ju mest med kranrelaterad körning i jobbet men privat
är det faktiskt kranen jag har mest nytta av.
Samma sak var det med veteranaren jag ägde tidigare, kranen gick
nästan varm mellan varven.
Nu är jag inte säker på detta men bara för ett par år sedan så hotades
det med att trettioårsgränsen för veteranare skulle ändras. Hur det
gick med detta vet jag inte men lita inte på att en lastbil som är något
år nyare än trettio år automatiskt blir en veteranare när den fyller
trettio år. Efter som detta varit på tapeten tidigare så kan nog reglerna
ändras över en natt.
Loke