Materialet är tjockare för att det är bearbetat från ett ämne, inte "rullat" från plåt.....eller för att man behövde utrymmet (den större diametern i röret) till något..... (hade du haft ett tunnare lager i ditt fall, så hade du troligen redan nött genom inte sätet vi det här laget.)
Det finns många olika typer (och benämningar) på brons/mässing -metaller som är lämpliga för lager. Och de har olika egenskaper (tål hög last, hög hastighet, bra/dålig smörjning, tål nötning mm)
Jag kan rabbla en massa saker, utan att något är rätt för dig.... (eller inte helt rätt...eller helt fel...)
ex. på leverantör (och som kan ge råd...)
http://www.lagermetall.se/om tribologi (läran om smörjning/lager)
http://lotsen.ivf.se/KonsLotsen/Bok/Kap ... kaper.htmlI stort sett så behöver du ett lager som tål relativt högt
tryck vid låg hastighet = nästan allt funkar ( så länge som det smörjs och inte är samma material som i axeln)
Antingen söker du en färdig
bussning som passar, tillverkar en som passar.....eller anpassar en som finns till att passa. (som kmracing gjort)