Nu står det inget om vilket underrede husbussen är byggd på, årsmodell eller kilometrar/användning..... MEN... Antar att det rör sig om hydrauliska bromsar. Bromsvätskan tar upp fukt ur luften, och byts den inte med ca. 3 års mellanrum, innehåller den mycket vatten, som ger problem. Bromsvätskan mörknar med tiden, är det riktigt illa så är den mer eller mindre
svart, vid bromskolvar. Hjälper inte att titta på färg i vätskebehållare, utan färgen på den vätska som kommer vid bromsarna, vid luftning. Fukten samlar sig i bromskolvar/cylindrar, som rostar eller fräts sönder, och fukten/vattnet kokar vid relativt låga temperaturer med diverse olägenheter...
Om fordonet används sporadiskt, kan det vara bra att öppna/putsa och kontrollera att allting rörs/smörja, med ca 5 års mellanrum. Sporadisk användning brukar främja rost etc. Är ochså brukligt att göra samma åtgärder på båda sidorna av en
axel för att de skall fungera/bromsa lika bra eller dåligt. Om inte annat görs, så är det bra att slipa bort kanten som brukar bli på insidan på trumman... kanten brukar förhindra att trumman kommer bort lätt... Håller man bort kanten, tar det 5 minuter att kontrollera hur det står till med trumbromsarna.... om trumman sitter med "liten
skruv + hjulbultarna"... sitter trumman med centrum-mutter tar det litet längre tid, ofta skall
mutter och låsning bytas, och en skaplig momentnyckel bör användas.....
Pulserande
broms kan ju vara trumman, begynnande (
olje)
läckage, ångblåsor eller även mängder med damm/slitage bromsbackar......