Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Hydraulolja trycks upp ur påfyllningsrör

12 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Monsterfish19xx (trådstartaren)

#1 » 19:30:58, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har nyligen skaffat en ny minigrävare (450kg) som heter Elgo plus Springer. Tillverkad i polen och säljs av en firma i Stockholm.

Nu till min fråga, maskinen har gått ca. 2 timmar och jag har märkt att det trycks upp hydraulolja genom påfyllningshålet. Det sitter ett lock med en gummipackning och oljan trycks upp genom detta när man belastar maskinen ganska hårt men ändå inom ramarna för vad den skall klara av. Kan det vara så att fabriken har fyllt på för mycket och att detta beteende kommer försvinna med tiden? Tyvärr har den en väldigt otydlig oljesticka så det är svårt att avgöra hur mycket olja som har kommit ut så att säga.

Jag vill höra vad ni säger om detta innan jag vänder mig till återförsäljaren. Själv är jag total novis på området :vissla:
Monsterfish19xx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:55, 15-06-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Åsa-Nisse

#2 » 19:49:53, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna locket och dra in alla kolvar så mycket det går ( sakta). Ut med skopbryten och stickan samt sänk bommen så långt du kan. I detta läget är det max oljemängd i tanken och det kan då ha runnit över om det är för mycket påfyllt. I detta läget kan du suga ut ytterligare någon/några liter så får du en normalnivå. Kör sedan ut alla kolvar så mycket det går för att få minsta volym i tanken och mest i kolvarna( tvärt emot vad du hade innan) och sätt sedan på locket på tanken. Då får du en luftkudde som blir lite tryck när du kör normalt sedan.
Om det inte rinner över på detta sättet och ändå slabbar när du kör så lämna hem spaden.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Monsterfish19xx (trådstartaren)

#3 » 21:21:48, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Öppna locket och dra in alla kolvar så mycket det går ( sakta). Ut med skopbryten och stickan samt sänk bommen så långt du kan. I detta läget är det max oljemängd i tanken och det kan då ha runnit över om det är för mycket påfyllt. I detta läget kan du suga ut ytterligare någon/några liter så får du en normalnivå. Kör sedan ut alla kolvar så mycket det går för att få minsta volym i tanken och mest i kolvarna( tvärt emot vad du hade innan) och sätt sedan på locket på tanken. Då får du en luftkudde som blir lite tryck när du kör normalt sedan.
Om det inte rinner över på detta sättet och ändå slabbar när du kör så lämna hem spaden.


Stort tack för din hjälp. Jag skall testa detta på en gång!
Monsterfish19xx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:55, 15-06-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

pean69

#4 » 18:15:28, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nyligen skaffat en ny minigrävare (450kg) som heter Elgo plus Springer. Tillverkad i polen och säljs av en firma i Stockholm.

Nu till min fråga, maskinen har gått ca. 2 timmar och jag har märkt att det trycks upp hydraulolja genom påfyllningshålet. Det sitter ett lock med en gummipackning och oljan trycks upp genom detta när man belastar maskinen ganska hårt men ändå inom ramarna för vad den skall klara av. Kan det vara så att fabriken har fyllt på för mycket och att detta beteende kommer försvinna med tiden? Tyvärr har den en väldigt otydlig oljesticka så det är svårt att avgöra hur mycket olja som har kommit ut så att säga.

Jag vill höra vad ni säger om detta innan jag vänder mig till återförsäljaren. Själv är jag total novis på området.

Kan du återkomma med hur du upplever denna maskin då jag själv funderar på att köpa en sådan.
mvh Peter
pean69
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:10:24, 18-06-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Monsterfish19xx (trådstartaren)

#5 » 08:57:47, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

pean69 skrev:Kan du återkomma med hur du upplever denna maskin då jag själv funderar på att köpa en sådan.
mvh Peter


Nu har maskinen gått ungefär 10 timmar. Jag måste säga att jag faktiskt är imponerad över hur bra den är. Med tanke på priset så är kvalitetsintrycket mycket bra. Den är följsam och enkel att använda. Det krävs dock en del träning innan man får grepp om kontrollerna, den är väldigt "ryckig" när man är amatör som tar i för hårt. Tar man det väldigt lugnt med spakarna så är maskinen inte ryckig alls. Detta är väl en vanesak antar jag.

Jag måste köra mer med maskinen innan jag kan komma med en mer uttömmande analys, men än så länge så är jag helnöjd!
Monsterfish19xx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:55, 15-06-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Michael Meier

#6 » 09:06:32, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraulik är svårt, grejjorna för att få fina grävrörelser kostar extremt med pengar.

vad ligger denna maskin i för prisklass ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_

#7 » 09:13:54, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

95.000 ny med frakt i Sverige
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Åsa-Nisse

#8 » 13:04:45, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med oljesölet?
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Monsterfish19xx (trådstartaren)

#9 » 13:27:44, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Hur har det gått med oljesölet?


Även efter din manöver så sölar den en del tyvärr. Det kan kanske fortfarande bero på att det är för mycket olja i den.
Jag tycker att man borde märka när/om det blir för lite olja i systemet genom att den tappar kraft och låter konstigt i hydrauliken, eller vad tror du?
Monsterfish19xx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:55, 15-06-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

63an

#10 » 15:57:34, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var försiktig med den där maskinen för vikten skvallrar om att de mesta bitarna är underdimetionerade! Sen manövrera blir ju bara en vana så kan man köra gamla maskiner utan alla finesser så går de lätt att hitta körstilen :thumme: Kollade på bilder å data, de lade aldrig ut aggrgatet längst fram så man kunde få uppfattning av den räckvidden? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#11 » 19:46:12, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

In och utlopp i tanken är konstruktionsmässigt viktiga saker för att bibehålla en lugn nivå på oljan, men det ska väl inte du hålla på med, jag tänkte mer på vad som kan felas maskin... vet vi vilken olja det är i maskin? !
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Monsterfish19xx (trådstartaren)

#12 » 20:04:49, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:In och utlopp i tanken är konstruktionsmässigt viktiga saker för att bibehålla en lugn nivå på oljan, men det ska väl inte du hålla på med, jag tänkte mer på vad som kan felas maskin... vet vi vilken olja det är i maskin? !


Så här står det om oljan i manualen "Det rekommenderas att använda hydraulolja AGIP ARNICA 46 eller annan olja med samma egenskaper (som upppfyller kraven i ISO L-HV och DIN 51524 t.3 HVLP)"

Länk till manualen: http://www.elgoplus.se/wp-content/uploads/2017/06/Manual_Springer.pdf
Monsterfish19xx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:55, 15-06-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Cailert och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se