Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Trimma 4takts 125cc

62 inlägg • Sida 4 av 5
Snacka om MC här

Björnolsson (trådstartaren)

#46 » 18:10:42, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta ngk stift har suttit i och rullat 320mil utan någon åtgärd
Bild

Bild
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO



dc_lindberg

#47 » 18:53:49, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blir jag avundsjuk!
:desperado:

Det där ser riktigt fint ut!
Det ser ut som om du ev., har lite blåsor på bygeln (det som ser vitt knottrigt ut på bilden).
Ev, kan du pröva om V-line kan ge någon förändring, de var något bättre på BMWn; dvs gav lite stabilare tomgång, lite kraftigare gas-respons från tomgång (800-1000rpm) till 1500rpm, men ff.a. blev bumsen så mycket mera lättstartad. Inge mätbar effekt på bränslefröbrukningen, men en vag antydan om att den kanske gick ett uns snålare (säkert sådan där glädjemätare iof).

Jag skulle sträva efter att försöka få bibehålla den där färgen på tändstiftet när du börjar "trimma" motorn.
Blir det ljusare = går det magrare.
Om det svärtar ned sig = går det fetare.
Blir det vita fläckar har du fått problem med förbränningen o får "hot spots" (blistering på engelska).

Mkt bra utgångspunkt (base line) tycker jag :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#48 » 19:11:44, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har mer och mer börjat få den uppfattningen att ju klenare (eller mer måfå-dimensionerat) tändsystem en motor har, desto mer känslig är den för vad man använder för tändstift.
Om någon fordons- eller maskinägare varje månad gör av med halva löningen på tändstift av mer eller mindre mystiska märken och typer, och ändå inte lyckas få motorn att fungera mer än bara nästan drägligt, så kan man nästan slå vad om att det sitter en tändmodul av märkeslös pirattyp där, eller kanske en tändspole som egentligen är tänkt för en helt annan slags tändsystem och har elektriska data som inte alls passar ihop med resten av delarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#49 » 22:04:20, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu 20-30 år efteråt så tror jag också på att grundproblemet var vekt tändsystem på mina fortskaffningsmedel som bara gick på NGK stift... Förmodligen var NGK stift lite, lite bättre än Bosch. Hade det varit full kräm från tändsystemet så hade viket stift som helst funkat.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Björnolsson (trådstartaren)

#50 » 16:29:28, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sedan tidigare monterat en eftermarkmads Cdibox som inte har någon varvtalsspärr.
Denna har gett bättre startegenskaper och blir inte lika glödande varm som originalet.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.

1 person gillar det här inlägget.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

Björnolsson (trådstartaren)

#51 » 20:52:27, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vart lite stilla ett tag nu då det vart lite mycket jobb, Men nu har vikterna kommit och jag skall montera ihop och provköra snarast.
Återkommer med resultat och tankar om fortsättningen
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.

1 person gillar det här inlägget.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

Björnolsson (trådstartaren)

#52 » 20:03:50, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idag monterat ihop maskin med 15 grams vikter i variatorn och provkört.
Detta gav klart märkbart resultat, maskinen orkade inte varva ur som tidigare inlägg sagt. Kom nu upp i drygt 5300 varv och knappt 70km/h

Hann byta till original vikt i variatorn oxå men inte testkört, garagemaskoten pockade på min uppmärksamhet.

Fick däremot ett riktigt märkligt beteende på motorn nu efter montering, när jag åkte på fullgas så "dör"den i korta intervall för att sen gå för full hals igen. Händer bara över 75% gas så frågan är om det behövs större munstycke?har ju öppnat upp avgassystemett lite mer samt polerat Insuget, kunde Heller inte märka någon nämnvärd skillnad på motorns gång när jag justerade luft/blandningsskruven. Varvet ökade inte märkbart
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

dc_lindberg

#53 » 09:15:07, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sker när bränslet tar slut i flottörhuset.
- flottören för lågt ställd
- soppan hinner inte fram från tanken till flottörhuset
Hänt mig mer än en gång på Avatarmoppen ;-)

"Sa' ju du skulle kunna fixa mkt utan att ändra CC" ;-)
Å mer blir det! :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Björnolsson (trådstartaren)

#54 » 20:52:00, 20-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delade förgasaren idag och höjde nivån i flottörhuset, och kollade även flödet mellan tank och förknasaren.
Flödet är helt okej men problemet kvarstår, Funderar på om det ändå är större munstycke som behövs.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

dc_lindberg

#55 » 22:00:54, 20-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det tillflödet som krånglar.
Vad är det för innerdiameter på soppaslangen?
Sitter väl bränslefilter också?

Hade det varit huvudmunstycket så hade det inte gått alls att köra på max-varv. I och med att det går en stund, tappar orken, hämtar sig o går en stund, osv, så är det tillflödet av soppa som krånglar. Är soppaslangen för klen så får man samma effekt som om flottören ligger för lågt.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#56 » 22:54:40, 20-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Manuell kran, eller öppnar den med vakuum?
Tänkte om den inte öppnar helt som den ska?
Du har väl inte trimmat så mycket än, utan den borde ju fortfarande kunna köras på fullgas, med originalflöde till förgasaren?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Raceputte

#57 » 08:48:40, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör iordning en "testtank" med grövre anslutningar och slang, kolla även hur flottörventilen klarar av att släppa igenom, och testa en repa för att se om problemet ändrar sig. Dom där åkdonen är sällan direkt vetenskapligt utprovade, utan man plockar det som passar bäst för stunden. Kan säkert vara en tank som var till en 50cc ursprungligen, och har följt med från den.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Björnolsson (trådstartaren)

#58 » 20:41:55, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter 6mm bränsleledningar på.
Har en tank från en gräsklippare med 8mm anslutningar, ska testa med denna,och även kolla över filter och dylikt. Sitter även vaccum styrd kran mellan tank och förgasare, kan ju börja med att koppla förbi den.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

AN

#59 » 20:45:12, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ändrat mycket mellan luftilter och insugningsventil? Du kanske inte har nog med undertryck för att öppna kran?
Gör som du tänkte så ringar du nog in felet :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Björnolsson (trådstartaren)

#60 » 20:08:43, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu provat att köra med direktslang mellan tank och fuggen, gjorde ingen skillnad.
Bytte för säkerhetsskull till så grova slangar som gick och monterade med nytt filter och testade, samma sak.
Ställde upp flottören igen men nu är jag på gränsen till max, fick minska lite då fuggen flödade över.
Kan det blivit så att mitt minskade motstånd i avgassystemet gör att det blir något tjall på fullvarv?
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se