Så här, 120 bar ska det stå vid fjädern:
Eftersom det är OpenCenter och inte LS så tror jag inte att man kan tala om nån flödesförstärkning i förstärkarventilen här, det är snarare så att den öppnar för ett hjälptryck på plussidan. Det förklarar också varför det är kopplat på olika cylindrar.
Trycket som du bygger upp med orbitrolen när du svänger blir ju samma på plussidan (upp till 120 bar).
F̶ö̶r̶s̶t̶ä̶r̶k̶a̶r̶v̶e̶n̶t̶i̶l̶e̶n̶ ̶ö̶p̶p̶n̶a̶r̶ ̶f̶ö̶r̶ ̶f̶u̶l̶l̶t̶ ̶f̶l̶ö̶d̶e̶ ̶i̶n̶ ̶p̶å̶ ̶p̶l̶u̶s̶s̶i̶d̶a̶n̶ ̶m̶e̶n̶ ̶f̶l̶ö̶d̶e̶t̶ ̶b̶e̶g̶r̶ä̶n̶s̶a̶s̶ ̶ä̶n̶d̶å̶ ̶a̶v̶ ̶a̶t̶t̶ ̶o̶l̶j̶a̶n̶ ̶s̶o̶m̶ ̶s̶k̶a̶ ̶u̶t̶ ̶f̶r̶å̶n̶ ̶d̶e̶n̶ ̶a̶n̶d̶r̶a̶ ̶m̶i̶n̶u̶s̶s̶i̶d̶a̶n̶ ̶m̶å̶s̶t̶e̶ ̶g̶e̶n̶o̶m̶ ̶o̶r̶b̶i̶t̶r̶o̶l̶e̶n̶ ̶o̶c̶h̶ ̶d̶e̶t̶ ̶b̶e̶s̶t̶ä̶m̶s̶ ̶i̶ ̶s̶i̶n̶ ̶t̶u̶r̶ ̶a̶v̶ ̶h̶u̶r̶ ̶f̶o̶r̶t̶ ̶d̶u̶ ̶s̶n̶u̶r̶r̶a̶r̶ ̶p̶å̶ ̶r̶a̶t̶t̶e̶n̶.̶ Om förstärkarventilen öppnar för fullt
flöde in på plussidan så kommer trycket att sjunka på minussidan på motsatt sida och då stänger förstärkarventilen.
Den flödesförstärkningen som blir totalt kommer av arealförhållandet mellan minussidan och bägge sidorna tillsammans, snarare än nån smart flödesstyrning i förstärkarventilen (som den nya har).
Edit: Vid nödkörning går alltså oljan från orbitrolen genom backventilerna vid förstärkarventilen och därmed trycker du
olja på både plus och minussidan. Alltså förstärkarfaktorn = (minusarea + plusarea)/minusarea.
Min förklaring ovan säger inget om varför trycket ska begränsas till 120 bar eller varför förstärkarventil ska vara shimsad till si eller så stor öppning men det skulle kunna vara pga stabilitetsproblem eller annat oönskat beteende. Som nämnt innan så öppnas ju förstärkarventilen av minussidans
tryck men så fort den öppnar så sjunker ju trycket på minussidan igen (och då stänger förstärkarventilen igen och trycket går upp igen etc. etc.) . En fin feedback loop i kombination med stor tröghet pga den stora massa av stål som flyttar sig så verkar stabilitetsproblem troligt.
Edit 16:38 : Formuleringar
Jag har planer om att rita om schemat. Flödesprioritetventilen borde varit ritad så här nånting istället:
Finns massor med olika tolkningar om hur det ska ritas, bilden ovan är väl den mest generella och minst detaljerade.