Hej, mekat en del men mkt lite med diesel men kan rätt mkt överlag, så just pumpen å övertrycket som är obekant för mig. Så hoppas å tror jag kan ta mig till detta med er hjälp
Bromsarna, känns som jag inte längre har någon bromsservo. Bromsarna tar men mkt sent å mkt långsamt. Pedalen går å pressa hårt på å den sjunker lite, stötvis, inte alls som vid massa luft i systemet eller läckage, då sjunker den ju konstant å vid mindre tryck. Bytt några bromsrör å hjulcylindrar bak. Vet att en koning blev lite sned, men bör täta pga koningen tänkte jag. ANnars ser jag läckage. Ser inget läckage, kan det vara otät ändå vid koningen??? Sedan är det en skarvnippel som vart lite kass i gängorna,första två varven. Hade ingen ny hemma så fixade till gängerna så den greppad å har nog ändå 5 hela varv. Verkar fungera fint. Men ev annan tänkbar orsak tänker jag. Så kan jag ha läckage utan att olja trycks ut? Luftade om alla ok å cylindrar idag. HIttade ingen luft i dem å fick ingen skillnad i bromsningen. Vet att dieselmotorer har en vaccumpump som fixar undertryck till bromsservon. Spillde iofs bromsvätska på den remmen nyligen. Så den skriker när den är kall. Men inte sedan varför den bör pumpa undertryck, eller? Hur kan jag se eller känna undertrycket lätt utan mätare? (Tror inte jag har något å mäta med. Tips på någon univeirsal grej kanske, som jag oxå kanske har vore bra). Fick för mig ett tag att motornsrusande kan ha å göra med bromsservon. Men var nog när jag tänkte bensinmotor som rusar... FÅr inte ihop det längre. Men tar med det ifall jag var nått på spåret. Ser hellre dum ut än å missar ev viktig ledtråd å lösning
Dieslemotorn, en husbil Burstner på Citroen C25 chassi från 1990, 2,5D motorn a 73hkr. Haft denna åkomma ivår å tänkte det är någon slang som är sprucken.Lite startgas så hittar jag det, kan jag leva med ett tag till. Tills idag, då jag även har problem med bromsarna som
nämnt å tog tag i detta oxå. Startgas går ju ej på dieselmotor för felsökning kom jag på efter jag först sprutat ett tag, he he Måste väl vara pumpen som läcker på något sätt. Sökte på nätet å hittade någon tråd här men gällde en äldre lastbil som hade någon reglerstång som då var ett vanligt fel. (Även läckage från, hm vevhusventilationen som la sig i luftrenaren å kunde mata motorn, men rusade ju konstant då förstod jag det som) De nämnde även att de smörjde reglerstången lite, fyllde på med olja så vart problemet löst. Har alla dieselpumpar en oljennivå/olja? Ingen koll där. Är inte så att den hängt sig utan svajar. Då tycker jag att en kärvande tryckstång håller allt i ett läge trots inget gaspådrag, inte rusandes. (Tokrusar ej men kanske upp till 2000 varv å ner till 1000 igen å pendlar). Vad kan felet vara? Eller kan det vara ett fel jag kan åtgärda kanske jag skall fråga. Aldrig öppnat en högtryckspump.Kanske flyger ut fjädrar å saker å inget man kan öppna själv å säg byta några packningar i.
Tacksamförhjälp, som vanligt
Trevlig sommar kväll här på forumet, hoppas jag