Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kass bromsverkan efter renovering, akut pga semester!!! Husbil Burstner -90 (citroen)

45 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 21:10:43, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ja, har problem med rusande dieselmotor oxå å la in detta även i den texten, men klippt ut nu denna del.Är akut då jag skall på semester imån 2v försenad pga problem med husbilen, är den som nu oxå strular efter diverse reparationer

Bromsarna, känns som jag inte längre har någon bromsservo. Bromsarna tar men mkt sent å mkt långsamt. Pedalen går å pressa hårt på å den sjunker lite, stötvis, inte alls som vid massa luft i systemet eller läckage, då sjunker den ju konstant å vid mindre tryck. Bytt några bromsrör å hjulcylindrar bak. Vet att en koning blev lite sned, men bör täta pga koningen tänkte jag. Annars ser jag läckage. Ser inget läckage, kan det vara otät ändå vid koningen utan att den trycker ut olja?? Sedan är det en skarvnippel som vart lite kass i gängorna,första två varven. Hade ingen ny hemma så fixade till gängerna så den greppad å har nog ändå 5 hela varv. Verkar fungera fint. Men ev annan tänkbar orsak tänker jag. Så kan jag ha läckage utan att olja trycks ut? Luftade om alla ok å cylindrar idag. Hittade ingen luft i dem å fick ingen skillnad i bromsningen. Vet att dieselmotorer har en vaccumpump som fixar undertryck till bromsservon. Spillde iofs bromsvätska på den remmen nyligen. Så den skriker när den är kall. Men inte sedan varför den bör pumpa undertryck, eller? Hur kan jag se eller känna undertrycket lätt utan mätare? (Tror inte jag har något å mäta med. Tips på någon universal grej kanske, som jag oxå kanske har vore bra). Dock skrek någon rem innan jag bytte hjulcylindrarna bak å ännu ett bromsrör då det var dåligt. Då funkade bromsarna väl.Den slutar skrika efter 1 min när man kör. Så efter sista reparationen det verkar som bromsservon är ur funktion samt att någon ej synlig läcka i systemet finns då pedalen går å få sjunka ner stötvis med mkt tryck, som skrivet.

Mkt onödigt, som vanligt, sorry för det :/

Mkt tacksam som vanligt för hjälp en sommar kväll som denna. Är 2v försenad redan i min semester å har ombesiktningen imorgon kl 15 sdamt måste ha ok bromsar, skall åka 150 mil. :driver:
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



mathiast

#2 » 21:17:10, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märke och modell hjälpet nog
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

jannejoel

#3 » 21:22:35, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur det kan vara på din bil... Men vanligen testar man bromsservon genom att trampa ner pedalen och sedan starta motorn. Funkar servon då sjunker pedalen lite, händer inget ja då är nog servon ur funktion
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

PeterNacka (trådstartaren)

#4 » 21:28:11, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry, en Citroen c25 chassi, husbil, Burstner från 1990. 2,5D motor, ingen turbo.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#5 » 21:32:28, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, ja, pedalen sjunker lite när motorn startar, men har för mig de brukar sjunk snabbare, kanske på nyare bilar, säg från 2000 det är så. Sjönk segt å lite lixom
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#6 » 22:31:08, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är undertryck i vaccumslangen oxå. Tog loss å kändes tydligt med fingret. Vet det sägs huvudcylindern skadas om den går torr när man luftar systemet. Likaså om man kör pedalen i botten vid luftning, bromspedalen, men luftade med å pumpa upp tryck, spjäla med en regel. Så kunde aldrig sjunka i botten. (Tjofräsen man kör med tryckluften för å skapa undertryck, den funkar inte trots 500l/min ut. Så det gamla sättet fick funka).
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#7 » 23:16:23, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahhh, köpte en handbook online för C25, dålig kopierad, hursom såg jag något idag, ett stag som går till bakaxeln, en bromskompensator läste jag nu, har nämligen höjt bilen bak med extra monterade fjädrar, då den är ca 8cm högre bak nu. Den är justerbar. (Styr tydligen hur mkt som skall bromsas fram resp bak i systemet. Måste vara den då).

Bromskompesator är nog lösningen :)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#8 » 23:55:12, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, måste vara den som är stora skillnaden. Nu är frågan bara hur jag får igång motorn igen. (Handpumpad upp trycket när motorn var igång, uttråkad å skulle se om det påverkade tomgångens rusning. Kanske dumt tänkt oxå, inte bara dumt gjort. I alla fall :) Trycket ökade ej som när motorn är avstängd. Motorn dog sedan inom 10 sek. Får inte upp trycket alls å den vägrar starta. INnan pumpade jag jupp trycket å körde lite startspray för å inte fresta batteriet. Nu händer inget. Tänder knappt på startgasen). Grrrrr, vad kan jag ha pajjat??? Godnatt å tack så här långt! /N-P
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Bengt Erik Eriksson

#9 » 00:54:53, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: vad är det för tryck du handpumpar? hänger inte med där riktigt.. Diesel?
.

edit:
hittade din tråd om det..
Klantat mig, handpumpade dieselpumpen med motorn igång
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

PeterNacka (trådstartaren)

#10 » 23:26:41, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den tråden, handpumpen till dieselsystemet, som bygger upp fullt tryck fram till dieselpumpen. Där har den tappat trycket sedan förra sommaren. Kanske efter jag lossade filtret å insåg jag köpt fel å inte kunde byta.Så kanske det blev otät i packningen. Gammalt filter då den stått många år oxå innan mig. Så handpumpade med motornigång förå se om det påverkade svajningen på tomgång.(Står i felsökningschemat i handboken att svajande tomgång nästanbara beror på läcka i bränslesystemet mellan tank å insprutningspump. SÅ ut å dona med det nu i mörket å regnet då jag behöver verkligen ombesiktiga imån så jagkan åka iväg sedan, annars först måndag med ombes).

Tacksam :)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#11 » 22:01:14, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen sög luft inifrån uppvärmningskamaren i topplocket, så kopplade förbi det å fin tomgång nu å lättstartad.

Ja, fungerar ej än broms jäklarna. Nya bromsslangar, alla rör. Såg att slangarna släppt små gummibitar in i oken. Såg ikväll att i den bakre kammaren i bromsoljebehållaren var det oxå sådant, vad det nu kommit ifrån. Rengjort ena oket som inte gick in på pga alla gummirester i den. Imån tar jag andra fast den gick in lätt för får en del gummirester än när jag luftar trots tokluftningar. Även plockar isär huvudcylindern. Felet måste vara i den. (Testade i min diesel skåpbil, en LT35 -06 med å bromsa efter motorn var avstängd å bilen rullade. Den bromsade nästan lika bra utan bromsservon som med. Iofs helt nya ok runt om på den å nya bromsrör samt huvudcylinder i sommras. Så får lufta om imån efter jag tagit isär andra fram oket å h-cylindern. Sedan är det faaan slut på möjligheter. För bromsreduceraren släpper fram olja men till fördelningen 50% ist för 34% bak om den är fel inställd.

Andra tips önskas gääääääääääärna. Så trött på den. 3v försenad, tror inte jag får köpa huset längre. (Har för många stora hundar så måste ha husbilen för å kunna åka med dem då jag inte får hundvakt än på ett tag för många nog...).

Hoppas ni har en skön sommarkväll sladrandes om roliga teknik minnen ihop med god dricka, eller något annat lämpligt :) /P.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

torbjorn_forsman

#12 » 22:43:51, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att bromsservot lagrar vakuum som räcker till några bromsningar med avstängd motor, om allt är i bra skick. Så om man vill veta hur bromsen känns utan servo, så måste man trampa ett antal gånger på pedalen först, tills man känner att den blir stummare än vanligt och det slutar pysa i servot när man släpper upp pedalen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson

#13 » 05:02:46, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummirester i lastkännande ventilen?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dc_lindberg

#14 » 08:33:00, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns problemet inte innan bromsrören byttes(?), så är det luft i systemet; lätt å säga iof för BMW R1200GS bromssystem är komplicerat... å har fransosen ett liknande så... :svettas:

Du kontrollerade väl bromkolvarna för rost utanför packningen?
...bytte du bromsklossar förresten ?... OM... så... räknar med att du glömde kolla kolvarna...

Får utgå ifrån att du använde rätt bromsvätska. Använder man fel så kan det bli som med min avatar moped... 1992-ca 2010 bara problem som slutade tillslut i inga bromsar fram... å sedan dess har jag felsökt... felet visade sig vara Dot 5.1 Mekonomen silikonbromsvätska istället för Dot4 standard bromsvätska... silikonet är boven o jag har inte fått bort den smörjan än...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PerJohansson

#15 » 11:23:56, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Får utgå ifrån att du använde rätt bromsvätska. Använder man fel så kan det bli som med min avatar moped... 1992-ca 2010 bara problem som slutade tillslut i inga bromsar fram... å sedan dess har jag felsökt... felet visade sig vara Dot 5.1 Mekonomen silikonbromsvätska istället för Dot4 standard bromsvätska... silikonet är boven o jag har inte fått bort den smörjan än...


DOT 5.1 är glykolbaserad, DOT 5 är silikonbaserad.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ken Otterljung och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se