Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Äldre tvåtaktare SAE30 eller SAE50?

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Nybbling (trådstartaren)

#1 » 16:53:24, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den här http://www.cyberbricoleur.com/index.php ... =800052575 franska diskussionssidan menar en person att det ska vara motorolja med SAE 50 till den typ av motor som SIMAR har (Tvåhjulstraktorer från Schweiz). I instruktionsboken från 1957 för flertalet SIMAR modeller framhålls samma viskositet för motorolja till inblandningen. Som förklaring ges att modern 2-takts olja som ofta är kring SAE 30 är olämpliga pga sin lägre viskositet. I inlägget står det även att bio-oljor (bio-Dégradables) inte bör användas då dessa under vintern utvecklar syra som bryter ned lagren i motorn.

Jag har två frågor till er alla.
1. Ligger det något i att man bör använda en SAE 50 till en äldre motor från 50-talet om det var ursprungsrekomendationen. Eller är det att det inte fanns bra nog oljor med lägre viskositet då?

2. Stämmer det att bio-olja likt Bio TT utvecklar syror under kall väderlek som kan skada lager m.m.?

Har av erfarenhet lärt mig att dammluckorna för åsikter öppnas för fullt så snart man frågar om olja och äldre motorer. Men jag är för okunnig själv för att avgöra sanningshalten i flera olje-påståenden och att söka svaret på internet medför att man drunknar i åsikter. Men om man inte frågar får man inte svar, därför kastar jag ut frågorna och hoppas på några svar( gärna med motivation till svaret så man kan förstå delar av de bakomliggande principerna)

Bild
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.



Turbodiesel

#2 » 17:07:17, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen skulle jag tro att modern syntetisk tvåtaktsolja tål temperaturen alldeles tillräckligt, om det nu var det som det föll på "back in the day´s"

Modern tvåtaktsolja ger inte heller så mycket aska som gamla tiders motorolja, så den behöver då inte heller sotas i någon större omfattning. "Multigrade" motorolja är oxå klart olämpligt som tvåtaktsolja, eftersom den ofta innehåller metallsalter vilka ger hårda avsättningar vid förbränning.

Bioolja tål ofta inte lagring, och tar ofta upp vatten med syrabildning som följd, så det är klart olämpligt för säsongsmaskiner.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Åsa-Nisse

#3 » 17:36:39, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåtidens kemiska sammansättningar av både metaller och oljor hade väl skakat hand med varandra då. Det är inte säkert att dagens kemikalier i oljorna är kompisar med de gamla metallerna. Sen är ju dåtidens motorer tillverkade med helt andra mått och toleranser än dagens. Där kan kolvarna slå lite frivolter i cylindrarna utan att det havererar.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Jac

#4 » 17:55:53, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nybbling skrev:1. Ligger det något i att man bör använda en SAE 50 till en äldre motor från 50-talet om det var ursprungsrekomendationen. Eller är det att det inte fanns bra nog oljor med lägre viskositet då?

Det var det som fanns då. Smörjegenskaperna hos moderna tvåtaktsoljor kan inte jämföras med att blanda singlegrade olja i bensinen, moderna oljor är ljusår bättre. Det är ju trots allt 60 år av utveckling som skiljer...

Framförall så är ju tvåtaktsoljor speciellt utvecklade för att just blandas med bensin och smörja tvåtaktsmotorer, det är INTE en singlegrade motorolja.
Visst har stålet förändrats lite också men att det skulle påverka val av smörjmedel är väldigt långsökt

Jag tror också att du blir överraskad över hur fort det byggs upp tjocka sotavlagringar om kör med nån motorolja istället för modern tvåtaktsolja.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#5 » 22:06:18, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man bör ju också komma ihåg att inte bara oljorna utan även bensinen har förändrats ganska kraftigt sedan 50-talet. Dels har ju bensinkvaliteterna utvecklats för att kunna hålla högt oktantal utan blytillsats, svavlet är borttaget, halterna av cykliska cancerframkallande kolväten är begränsade, och inte minst arbetar raffinaderierna med mer avancerad teknik idag för att kunna leverera bränsle av jämn kvalitet oavsett vad det är för slags råolja de får levererad. Det är ju länge sedan de oljekällor som gav mest lämplig olja för bensintillverkning tog slut.
Det är inte alls säkert att en olja som fungerade bra ihop med dåtidens bensin vill blanda sig med det bränsle som säljs idag.

Tänk också på det faktum att en modern s k rak motorolja, t ex SAE 50, som regel inte är en ren mineralolja utan tillsatser. Det är mer troligt att det i själva verket är ett misslyckat tillverkningsparti av någon multigradeolja (kanske den paraffinerar vid högre temperatur än det var tänkt), som råkar ha SAE 50:s viskositet vid +40 grader, och därför går bra att prångla ut som SAE 50.

Jag tycker mig känna igen den här diskussionen från Simar-renoveringstråden Renovering av Simar 56 Jordfräs?

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Nybbling (trådstartaren)

#6 » 08:39:31, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har rätt Torbjörn, frågan är snarlik och jag lade frågan i den tråden först men tänkte sedan att jag ville fånga in fler svar och tänkte då att SIMAR tråden möjligen inte lästes av lika många. Vad jag inte fått grepp om är om det finns fördelar med en högre viskositet på 2-T oljan för den typ av mindre motor som sitter i äldre trädgårdsmaskiner.

Jag tycker mig fått svar på att vid tillverkningen och manualskrivande (1940-1950 tal) så fanns inte bra oljor med SAE30 att tillgå eller att de var för dyra/otillgängliga för användarna.

Jag har även insett att jag bör höstköra på något annat än bio-olja så jag minimerar risken för skador under vinterförvaringen.

Jag är av typen som vill förstå snarare än accseptera och jag tycker mig fått något bättre grepp om 2-T olja. Jag fortsätter tryggt att köra vidare på modern 2-T olja med lägre viskositet än vad som anbefalles i manualen.

Stort tack för er hjälp.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

63an

#7 » 10:47:09, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför vara orolig om oljorna? Vi som levt ett liv redan vet att motorer förr fram till 50-talet måste borras mellan 4-6 000 mil, de var bara normalt med bilar hur man än skötte dem! Bara blanda i olja i bensin å kör för de är inga racingmotorer å tål stryk tills de är utslitna å mellan tummen å----så hinner du aldrig nöta ner den under din livstid :thumme:
Första bilarna med motorblock som höll ny standard var vad jag minns Ford Taunus M 12 de hade motorblock som var närmast outslitliga, en bekant som körde massor i jobbet var på 40 000mil efter några år så ny era hade inträtt på gjutet i motorer! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#8 » 13:44:37, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det som slutligen ökade livslängden på cylindrarna var när svavlet försvann ur bensin och diesel under 80- och 90-talet. Med svavelhaltigt bränsle bildas ju alltid SO2 och SO3 vid förbränningen, i kombination med kondensvatten då motorn är kall bildas svavelsyra som ger direkta frätskador på cylindrar och kolvringar, den svavelsyra som kommer ner i oljan bryter ner oljan i förtid osv.

Det är egentligen märkligt att problemet var känt bland motortekniker redan på 30-talet, men då konstaterade man bara vad cylinderslitaget berodde på och gjorde inga ansatser att uppmuntra bränsleleverantörerna att minska svavelhalten eller att få motorägarna att välja så lågsvavligt bränsle som möjligt. Det var först när svavelhaltigt bränsle började ses som ett miljöproblem på 80-talet och myndigheter började peka med hela handen, som det hände något. Sen är det förstås en annan sak att de första försöken med avsvavling av diesel inte var helt lyckade, något raffinaderi använde en avsvavlingsprocess som förstörde bränslets smörjegenskaper vilket fick en del fördelarpumpar att skära.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#9 » 14:41:44, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å H.*!
http://www.cyberbricoleur.com/index.php ... =800052575
Important .Le mélange Huile essence est à 6 %!! Utiliser une Huile SAE 50 -60. Les Huiles 2 T actuelles sont trop fluides et ne conviennent pas.Il faut prohiber les huiles bio-dégradables car pendant l'hivernage,ces huiles deviennent acides et détruisent les roulements et aiguilles.


Det var det du syftade på Nybbling?

Det som behöver benas ut är -vem- som lämnat råden?
Vad har den personen för trovärdighet i sammanhanget?
Den varning han poängterar kan vara befogad, men på vad grundar den sig?

Svaren ovan i tråden har inte kunnat bemöta dessa påståenden på franska än.

Kommentaren om 2-takts oljan antyder att de kan finnas tätningsproblem med förbränningsrummet vid val av moderna oljor. Oklart om det även kan leda till smörjningsproblem av de gamla lagren.
Att du "vill veta" tycker jag är en mycket god inställning, och lagom "krav nivå" för att fatta -informerade val/beslut- ; dvs inget att skämmas för. Om alla vore sådana så skulle vi slippa läkemedelsreklamen på TV4 och TV6... ingen av de preparat som presenteras där (oavsett smärta, håravfall, Stig Strands o hans välmående, osv) fungerar på det sätt som antyds. Begriper inte att Konsumentverket och Läkemedelsverket inte gått in o stoppat charlanterismen... Voltaren reklamen är dessutom till och med så att den får betecknas som inducerande av vårdskador (har en bekant som är överkänslig mot diklofenak...), Alvedon är levertoxiskt och letalt i kombination med gin... osv etc mm...
Klart du skall ha ribban på -förstå- :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Nybbling (trådstartaren)

#10 » 20:07:48, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer. Fri översättning blir något i stil med:

"Viktigt .Oljeblandningen ska vara 6% !! Använd olja SAE 50 -60. Nuvarande 2 T är för flytande och inte lämpade. Undvik biologiskt nedbrytbara oljor eftersom det under vintern blir sura och förstöra lager och nållager."

Jag tycker att Turbodiesel förut gett trovärdiga svar så antydan till att biooljor kan ändas under vintern ska jag kolla upp även om jag förväntar mig att påståendet stämmer.

JAC och Torbjörn har gett trovärdiga förklaringar till varför jag borde kunna fortsätta med "moderna" 2-T oljor.

Tanken om tätningsproblem är intressant. Växellådsoljan ska vara SAE 140 enligt engelsk manual men Svensk manual förordar transmissionsfett. Så tätningen av maskinen är nog inte den bästa. När jag först fick maskinen hade jag SAE 80 i växellådan. Då jag arbetade med fräsaggregatet hade jag maskinen framåtlutad och lämnade de så över natten. Det medförde att olja från växellådan rann in i motorrummet och så tät dimma som skapades av blårök har jag knappt upplevt på Trelleborgs-slätten en kall höstkväll. Förutom röken verkar motorn inte tagit skada så väl jag vet. Mycket av 80 oljan tycks också runnit bort då jag endast fick ut 2/3 då jag en månad senare bytte olja. Nackdelen med stampat jordgolv i garaget är att läckande olja inte upptäcks så lätt.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

Nybbling (trådstartaren)

#11 » 21:20:33, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Varför vara orolig om oljorna? Vi som levt ett liv redan vet att motorer förr fram till 50-talet måste borras mellan 4-6 000 mil, de var bara normalt med bilar hur man än skötte dem!


Jag saknar den livserfarenheten och måste därför fråga er som har den. Det finns drösvis med personer på nätet som högt och med stor pondus hävdar att gamla motorer måste ha de äldre oljorna, de mest rabiata verkar nästan kräva orginaloljor från tiden. :huh:

Min rädsla i att använda fel olja är att det för mig är ett stort problem om motorn på min SIMAR skär. Jag har varken utrustningen, lokalen, reservdelarna eller kunskapen för att hona om cylindern, fixa ny kolv eller nya lager. Jag hade gärna haft allt det jag saknar men jag saknar även tiden och pengarna.

Med tiden ska jag väl lära mig en motorrenovering men först behöver jag ordna en bra verkstadslokal. Tills dess vill jag ogärna göra fel, som att använda en mindre lämpad olja.

1 person gillar det här inlägget.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

Turbodiesel

#12 » 21:27:32, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske läge att kolla till vevaxeltätningen om transmissionsoljan tar sig in i motorn. Vet inte vad det är för typ av tätning, men tvåtaktare ska ju vara ganska täta i vevhuset normalt sätt, för att inte dra in skadlig tjuvluft.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#13 » 21:30:36, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis det kan bli varva av till skiten exploderar :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#14 » 21:43:42, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra Turbodiesel!
Tänkte inte på att axeltätningarna kan kräva tjockare olja.

Tills dess vi fått klarhet i -varför-, så är jag också frågande. Precis som TS påpekar är det mycket tyckande, troende och allmänna åsikter förknippat med smörjmedel... å alla har det sistnämnda... inkl undertecknad (givetvis)...

Vänder man resonemanget till att beröra förbränningsteknik och motorkonstruktioner, så blir jag fundersam över det höga oljemängden. 6%... nu saknar jag kunskaper om 2-takts teknik och förbränningsegenskaper, så... jag måste också be om kunskapspresentation på det området; och då fokuserat kring betydelsen av % olja i bränslet. Om % har med förbränningen att göra, eller om det endast har med smörjningen av motorn att göra.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Nybbling (trådstartaren)

#15 » 21:44:23, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Kanske läge att kolla till vevaxeltätningen om transmissionsoljan tar sig in i motorn. Vet inte vad det är för typ av tätning, men tvåtaktare ska ju vara ganska täta i vevhuset normalt sätt, för att inte dra in skadlig tjuvluft.


Det blir till att kontrollera. Vet inte riktigt vilken tätning den har men nr 10598 & 10599 på bilden nedan ska vara oljetätning för vevhuset (oil seal for crankcase).

Bild
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se