Rören hjälper till lite med att hålla oljan på rätt ställe, men "bästa funktionen" är att röret håller drivaxeln på plats när man kör av den, så det är lätt att byta. ( skruva av navkåporn, ta ut drivaxlarna, och eventuellt stöta ut axelbiten som är kvar med en stång från motsatt sida)
Röret är trasigt pga. att en
drivaxel brustit (skruvat brott) och bitarna har tryckt sönder röret. ( vill du kan du bara montera i hop utan rör och se glad ut......eller så byter du mittenbiten på röret, mot något i samma
diameter.)
Men du blir som sagt utan diffspärr, utan nya delar dit.
( personligen kan jag vara utan diffspärren, när man behöver den så är man som regel så "lång i skiten" att man ändå behöver hjälp.....det enda som man så lyckas med när man använder diffspärren är att bilen "går i sidled" eller gräver ned sig mer, och kommer i ännu sämre läge för den nästan oundvikliga bärgningen.....)
Det som är besvärligast med att byta bakaxel är att försöka rädda fjäderkrämporna (de är oftast rostade stumt, och det slutar med att man skär av dom, och får köpa nya.....ganska dyrt!) Grejerna är ju lite tunga, men det finns det ju lösningar för. ( den beror det ju på vad du får fatt i för
axel, om du måste flytta över mycket grejer, från din.....eller om det bara är att "bulta dit" och köra.
Kolla måtten på knutkorset för mellanaxeln, placering av bromsklockor och fjäderstockar....stämmer det bör det passa.