Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Hydraulolja i höbalar

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Jimmy sandberg

19:35:20, 20-07-2017

Pressat cirka 24 rundbalar då ja märkte att de läkte olja från snabbkopplingen. :aaargh: Fick fylla cirka 7-8 liter.
Var hö som pressades till hästar.
Är det bara att kassera dessa balar nu?



stefansmark

19:49:50, 20-07-2017

Det kanske var lite olja redan när du började, allt kanske inte läckt ut nu?

EE

20:20:12, 20-07-2017

Du vet inte med säkerhet att allt läckage hamnat i fodret?
Dylikt lär hända ofta, och inte tror jag att höet måste kasseras. Om där finns hydraulolja så är koncentrationen väldigt låg! Har aldrig hört om hästar som tagit skada på grund av hydraulolja i fodret, men visst vore det bättre utan...
Jag skulle ha utfodrat som vanligt. Hästar är kräsna och äter inte sådant som inte duger, åtminstone i större utsträckning än kor. Sådant som smakar illa kommer de att lämna!

Jimmy sandberg

21:04:18, 20-07-2017

Fyllde den innan ja börja pressa så allt har hamnat i fodret, det har droppa rakt ner i strängen. En del av balarna brukar en bekant köpa, är de värt att sälja några oljebalar eller bör man låta bli?

Alrik

21:57:09, 20-07-2017

Är slangen konstant under tryck eller enbart vid användning?

7-8liter på 24 bal borde ju typ vara runt 1h beroende på press.

Jimmy sandberg

22:27:53, 20-07-2017

Nja snarare 4h då detta är mina första balar jag gör! tryckslangen för plastarn som läkte, har bogserad platsare effter pressen

bonnen513

23:22:02, 20-07-2017

det blir ju högre näringsvärde och det finns väl hästar som matas med olika veg oljor.
Till kor som får trumsjuka så står det i boken att man ska ge dom matolja och om man inte har tillgång till det så får man ta motorolja

Jimmy Nilsson

00:15:42, 21-07-2017

Oljedropp har mer ell mindre alla maskiner utan att man bekymrar sig. Men spontant så 7-8 liter på 24 bal låt lite mkt för att jag hade varit bekväm med att använda balarna. Hade det hänt här så hade jag tagit det säkra före det osäkra och kasserat balarna.

Andreas.karlsson

00:50:52, 21-07-2017

Jimmy Nilsson skrev:Oljedropp har mer ell mindre alla maskiner utan att man bekymrar sig. Men spontant så 7-8 liter på 24 bal låt lite mkt för att jag hade varit bekväm med att använda balarna. Hade det hänt här så hade jag tagit det säkra före det osäkra och kasserat balarna.


Nu är denna historien minst 35 år sedan.....men jag vet en kalv som rymde, och hade druckit ur en 25 liters öppen oljedunk med gammal hydraulolja som stod i ett garage.....Vad jag har hört så märktes det inget särskilt precis efter....kalven kanske spydde upp allt, det förtäljer inte historien, men den stannade i växten och avlivades.
Så jättenyttigt är de säkert inte att få i sig en massa olja, men nu är det ju inte alls de mängderna, och som sagt så lämnar säkert hästarna de som inte smakar bra isåfall .
Kan du inte "bara" riva isär en bal och se om du kan se något?

Jimmy sandberg

08:12:33, 21-07-2017

Får ta och sprätta upp en bal idag och kolla hur det ser ut.

Jimmy sandberg

10:00:17, 21-07-2017

Öpnnat sista balen jag gjorde men märker inge olja i den. Varken lukt eller att de syns

Jimmy sandberg

10:49:48, 21-07-2017

Bild
Bild

dea

11:42:35, 21-07-2017

Hörde talas om en som hade haft dieselläckage förra året när det pressades balar som han sålde till häst och där hade tydligen kommit en rejäl doft diesel när balen öppnades

torbjorn

11:49:27, 21-07-2017

Om jag visste om ett sådant läckage skulle jag aldrig köpa från det partiet. Hästar som utfodras med fri tillgång direkt från bal plockar kanske åt sig det bästa fodret men hästar som utfodras med uppvägd mängd i box glufsar i allmänhet i sig nästan vad som helst.

1 person gillar det här inlägget.

gaffa

15:28:55, 21-07-2017

Andreas.karlsson skrev:
Jimmy Nilsson skrev:Oljedropp har mer ell mindre alla maskiner utan att man bekymrar sig. Men spontant så 7-8 liter på 24 bal låt lite mkt för att jag hade varit bekväm med att använda balarna. Hade det hänt här så hade jag tagit det säkra före det osäkra och kasserat balarna.


Nu är denna historien minst 35 år sedan.....men jag vet en kalv som rymde, och hade druckit ur en 25 liters öppen oljedunk med gammal hydraulolja som stod i ett garage.....Vad jag har hört så märktes det inget särskilt precis efter....kalven kanske spydde upp allt, det förtäljer inte historien, men den stannade i växten och avlivades.
Så jättenyttigt är de säkert inte att få i sig en massa olja, men nu är det ju inte alls de mängderna, och som sagt så lämnar säkert hästarna de som inte smakar bra isåfall .
Kan du inte "bara" riva isär en bal och se om du kan se något?


Jag har aldrig sett ett kreatur spy jag skulle tro att det är lika ovanligt som pissande höns :mrgreen:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

3 personer gillar det här inlägget.