Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Perkins diesel vi löste gåtan

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

SvampenT15 (trådstartaren)

#1 » 20:38:38, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla på Maskinisten; Vi har en Hyster truck som inte ville starta. Vi kliade oss i huvudet ganska länge. Vi hade gjort allt som man kan begära trodde jag. Motorn är en 4 cylindrig Perkins . Vi har ett bra batteri full snurr på start motorn, vi har luftat allt och bränsle kommer fram. Men startar inte?? Vi kollade bränslet det luktade lacknafta??
Så vi bytte bränsle och tog det direkt från en jeepdunk med nytt bränsle som luktar svagt av Diesel. Men motorn startar inte??? Luftat igen ja. Nu vart frågan var är felet!!
Byt filter sa min bror men vad tusan den funkade sist den kan väl inte bara vilja ha nytt filter sen vi stängde av den sist. Nä men vi byter i alla fall.... Sagt och gjort vi bytte filter och luftade ordentligt.. Tro det eller ej MEN DEN STARTADE. DEt var inget fel på flodet genom det gamla filtret det var likartat som genom det nya???
Jag blir inte klok på vad har vi reparerat med att byta filter. DEn är nu lättstartad och går bra helt ok tomgång. Det jag vill veta är vad och hur det kommer sig att det hjälpte med at byta filter
Mvh Curt :klia: :idee:
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.



63an

#2 » 20:43:50, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har trots allt gammalt bränsle kvar i systemet så när filtret är bytt så har du åtminstone blandat upp med det nya! Surprice! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

SvampenT15 (trådstartaren)

#3 » 09:35:49, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej 63an Jo det är kanske så som du säger. Men vi hade pumpat igenom nytt bränsle genom gamla filtret och ända upp till spridarna. Innan vi gjorde detta hade vi tömt filterkoppen och filtret. Så det måste tycker jag vara något i det gamla filtret som påverkade bränslet. I så fall skulle den lilla bränslemängd som var kvar förstöra det nya bränslet. Och då är det ju som du säger. Vi har nu kört maskinen några timmar och den startar lätt och går bra. Men vad är det med det gamla bränslet som luktar lacknafta vi har ju kört maskinen på det också men plötsligt vill den inte starta med det. Det finns olika diesel kvaliteter eller sorter och hur skall man veta vilket som fungerar till våra gamla maskiner som inte mer än några timmar per år. Eller finns det något att hälla i så det försämras om den inte körs på 6 månader.
Curt
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

63an

#4 » 10:30:49, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man så lite då är läget att de kan krångla för inget säjer att bränslet är lika piggt som när man tankade sist så hur ska man kunna förklara dylikt, tänk på tradare som körs mest hela tiden där är de omsättning på soppan å de bara fungerar :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

SvampenT15 (trådstartaren)

#5 » 14:03:20, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med dig jag tror bränslet blir sämre efter ett tag om det inte fylls på med nytt ibland. Så man får ändra rutinen lite. Tömma tanken fylla på nytt bränsle byta filter så behöver man inte hålla på och krångla med nått annat.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

torbjorn_forsman

#6 » 15:12:13, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt intryck är att de flesta motorbränslen (framför allt bensin men även diesel) åldras snabbare om de är i kontakt med metaller (t ex i en bränsletank av stål). De håller sig bättre i plastdunkar. Det är också bra om man kan skydda bränslet mot snabba temperaturväxlingar - hellre ha dunkarna i en källare med jämn temperatur än i ett uthus som blir stekhett när solen ligger på och utkylt varje natt. Låg luftfuktighet är också lämplig, det minskar risken för att ohyra ska börja växa i dieseln. En sak som borde vara effektiv är att sätta ett torkfilter på tankventilationen (en glasburk fylld med silicagel och en röranslutning i varje ände, sån som sitter på ventilationen till expansionkärlet på oljefyllda krafttransformatorer).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SvampenT15 (trådstartaren)

#7 » 21:28:02, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vem vet hur det är med bränsle i dag. Både bensin och diesel verkar ha ändrat inne håll i dag mot för 10 - 20 år sen. Bensinen verkar vara aggresiv mot metallen i förgasare och diesel verkar ha fått virus. Detta hörde man aldrig talas om förr. Eller har jag fel? Eller är det miljötänket i bränsle industrin som är boven i dramat. Det finns nog en hel del folk som vet hur det är med det här. Om möjlikt vill jag ha en förklaring eller en möjlighet att köpa rätt bränsle till mina gamla maskiner
Mvh Curt
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

63an

#8 » 21:44:18, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade du levat på "råoljans era" så hade du sluppit dylikt men den fordrade blåslampa för att starta med :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#9 » 21:51:48, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det händer då och då, att man inte förstår var felet eller felen finns i ett system som kan innehålla flera fel.

Erfarenhetsmässigt så kan man göra så som ni gjorde, gör om, gör rätt. annars låser man in sei i trånga utrymmen, man faller tillbaka på rutin, byter bränsle, luftar och byter ett eller flera filter, bara för att.

Tydligen gjorde ni rätt sista gången och föregående gångerna fel, :thummar:
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#10 » 22:12:11, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Ja vem vet hur det är med bränsle i dag. Både bensin och diesel verkar ha ändrat inne håll i dag mot för 10 - 20 år sen. Bensinen verkar vara aggresiv mot metallen i förgasare och diesel verkar ha fått virus. Detta hörde man aldrig talas om förr. Eller har jag fel? Eller är det miljötänket i bränsle industrin som är boven i dramat. Det finns nog en hel del folk som vet hur det är med det här. Om möjlikt vill jag ha en förklaring eller en möjlighet att köpa rätt bränsle till mina gamla maskiner
Mvh Curt


Både bensin och diesel är snarast mindre aggressiva mot metall idag än förr, tack vare att de är fria från svavel nuförtiden. Svavlet gick i och för sig ännu värre åt cylindrar, kolvringar och avgasventilerna i och med svavelsyran som bildas vid förbränning av svavel så länge motorn är kall och vattenångan som också finns med i avgaserna kan kondensera på metallytorna.
En annan sak är att framför allt diesel idag är mycket renare och friare från mekaniska föroreningar, så bränslefilter blir inte lika igensatta som förr, det blir mindre slitage på insprutningspumpar och spridare osv. Om man läser instruktionsböcker för äldre dieselfordon så brukar det rekommenderas att sila bränslet genom t ex en tygbit vid tankning för att inte få med de värsta partiklarna i fordonets tank, sådant behöver man ju aldrig tänka på idag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SvampenT15 (trådstartaren)

#11 » 12:28:52, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får jag tacka alla som varit med och gett sina synpunkter i den här tråden. Man lär sig alltid något nytt här på maskinisten
Mvh Curt
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se