Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Projekt Scania vabis 76super -67a

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

newtomt88 (trådstartaren)

#1 » 22:32:27, 16-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hej alla glada. Nu har jag dragit på mig ett objekt som jag är mkt glad över, fick tjata på gubben som hade den över 1år innan han fick tummen ur, ja alla vet ju var :thumme:. Så nu står pärlan på gårn.
Bild
Men nu till de roliga :eat: kompressorn laddar upp till 4 kilo, sedan avbelastar den. Alla pratar om nån ställskuv men skulle vara superglad om nån har en bild på den lilla skitskruven så man ser vart den sitter :thummar:. Sedan har jag problem med lagren till boggielyften som sitter på fjäderstocken, ska infoga bild snarast så ni ser vad jag menar :P. Ja, frågan är ju som så: vart får man tag på billiga delar? Berners skulle ha, och håll i hatten, 2600kr ex moms för ett sådant lager och jag behöver 2 st:slag: . ja som sagt jag vill ha all info och råd som ni kan ge mig. Mvh Anton
Bild
newtomt88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:25, 11-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: vabis 76 Super , vabis 56 , broyt x21 , volvo 6300 , zetor 7245



jörgen.ottosson

#2 » 21:54:16, 18-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Trevligt projekt.

tryckregulatorn borde se ut någonting så här och sitta på (eller i närheten av kompressorn ) Justeringen sitter under gummihättan.

Bild

Men jag skulle tro att den bara kärvar, så börja med att plocka isär och rengöra/smörja ( om du släppt ut all luft så kan du plocka loss låsringen på ovansidan och plocka ut fjäder och ventilkägla för service)

newtomt88 skrev:....
Sedan har jag problem med lagren till boggielyften som sitter på fjäderstocken, ska infoga bild snarast så ni ser vad jag menar
....


Du får nog infoga bild.... lite svårt att för stå vad du menar.

..... :klia: det ser föresten ut som du har sörling-tipp på bilen, så du kanske har sörlings boggilyft också (den men cylindrarna på utsidan av rambalkarna, och med en axel under bilen... ) är det de lagren du menar?
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

newtomt88 (trådstartaren)

#3 » 21:00:14, 19-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej tack så mkt för svaret :buga: , men hittade tyvär inte den, så jag vett då inte riktig vart den gömt sig :hotar2: .
men nu har jag iaf tagit bilder så det står härliga till :grin: . Här är en på lagret jag pratade om
Bild

Bild

nån som vet nått?? :wave: . Tog även några bilder på kompressorn syns inte så mkt men nån som har lite info :smile:
Bild

Bild

Bild

och en bild på hjärtat i de hela
Bild

ska pröva att få tag i en timmer kran framöver som bara e att sätta på :thummar:
Bild
Bild
alla utag redo för kran och vagn framöver :hurra:
så är det nån som vet av nån kran eller vagn så hör gärna av er :smile: .

Sedan tog jag lite bilder i övrigt
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
ryck och slit hög och lågen :thumme:
newtomt88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:25, 11-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: vabis 76 Super , vabis 56 , broyt x21 , volvo 6300 , zetor 7245

jörgen.ottosson

#4 » 22:44:14, 19-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har sörlings boggilyft......men det var ju inte den du menade.

Lagret till "fjäderhänket", måste väl finna hos någon skrot (eller gammal åkare) om du inte vill köpa nytt. ( har du kollat med LVD, hurtzels ed. "piratdelar")

Du kanske har en "friblåsande" avlastningsventil borde i så fall sitta på matarledningen (följ "spiralröret" som går från kompressorn, ska vara första ventilen du träffar på med en skruv uppe på .....sedan kommer nog spritburken..)

tjusigt med kran hylsor.... tänk bara på att det finns olika bredder ( alla konsoler passar inte)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

newtomt88 (trådstartaren)

#5 » 21:22:12, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

aha tack så mkt för de :buga: nu vet jag vart jag ska leta och vad jag ska leta efter :smile: . Jo jag ska mäta avståndet melan hylsorna :thumme: . ingen som har 10 däck till salu???. här kommer en bild på monstren mina, utgrävning för husgrund :thummar:
Bild

Bild
:rock_on:

1 person gillar det här inlägget.
newtomt88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:25, 11-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: vabis 76 Super , vabis 56 , broyt x21 , volvo 6300 , zetor 7245

newtomt88 (trådstartaren)

#6 » 01:13:49, 12-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja föra helgen hämtade jag en kran till räcern :) och de roliga var att jag fick en lastbil på köpet:) fast inte så underligt att den följde me eftersom att kran va monterad på den :thummar: men de blir lugnt med nån skruvning nu :snow: , tar de till sommarn när de blir varmt ute :driver: . men de jag undrar över nu e ju om nån har en konsol med gaffel som nån av er vill bli fri?? återkommer med mått på den :smile: tack o ajö
Bild


Bild

Bild


Bild

Bild

Bild
newtomt88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:25, 11-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: vabis 76 Super , vabis 56 , broyt x21 , volvo 6300 , zetor 7245

Exs

#7 » 01:34:26, 12-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska bli intressant att följa detta projektet :thumme: Finns det något som helst hopp om bilen som kranen sitter på? För i så fall har den ju nästan potential som matchande dragbil för grävaren :wink:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Martin.Eriksson

#8 » 08:06:03, 12-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framgår inte var du bor men ja kanske vet var de ligger ett par kranhylsor o skräpar, men är ju en halvmeter snö nu så lite svårt att kolla.. De att den inte ger fullt med luft är inte de den lilla kranen på torpedväggen som är felställd? ja har en liten kran där som man kan ställa hur mycket luft man ska ha..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

newtomt88 (trådstartaren)

#9 » 12:57:50, 12-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hallå hallå. Jo potential har den allt, Pig motor frisk vexelåda drivlina allt i fint skick, Därför blev jag extra nöjd över att bara behöva ge 3000kr för allt :grin: , Men allt som siter på 75an som är av intresse ska flyttas över till 56an som jag har utom kranen då förstås :thumme: ,För på Den finns det ingen hög o låg på och ingen turbo och dumaste av allt var ju de att föra ägaren sat ju på bakaxeln från en buss så den går ju snabbt så in i helvet- men svagare än ja allt :sad: resten blir bara lagt på hyllan hemma så det finns lite om de går sönder nått :P hehe.


ja jag bor ju 9mil norr om östersund, hallviken heter den BYN :thumme:
JA JUST SKA TA NÅGRA MÅT IDAG OCH SE OM DE E SAMA MÅT PÅ DEN SOM DU vet om men det är ju inge jag behöver just nu inte :snow: . JAJEMEN DU HAR INGEN BILD PÅ den lilla KRANEN?? roligt att de e några som följer projekten åt en :thummar:
newtomt88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:25, 11-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: vabis 76 Super , vabis 56 , broyt x21 , volvo 6300 , zetor 7245

Martin.Eriksson

#10 » 14:10:53, 12-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ne har ingen bid på den men den sitter på torpedväggen rakt framför föraren ungefär har ja för mig.. ser ut som en liten engrepskran typ :)
ja du kan ordna mått så kollar ja på den sen om ja hittar den..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Sjogge76

#11 » 08:51:11, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Lite nyfiken... Fick du ordning på luftproblemet ? Skulle också behöva hitta avlastningsventil ( regulator )
Sjogge76
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:23:27, 15-05-2017
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R620

Lars B

#12 » 14:33:23, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du hittar den i motorrummet på torpedväggen framför föraren nästan direkt under torkararmen för förarsidan.

Bild
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Sjogge76

#13 » 09:07:08, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!! Hittad och rengjord.. provkörning senare under dagen
Sjogge76
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:23:27, 15-05-2017
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R620


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se