Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo F613 -76 framhjulsbroms

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Anders W (trådstartaren)

#1 » 10:19:05, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Ännu en bromsfråga om Volvo F6!
det är tryckluftshydrauliska? bromsar på denna, vanliga hjulcylindrar och ett tryckluftsservo. Parkeringsbromsen är en fjäderbroms som ansätts när luften försvinner. Finns mycket att säga om dessa bromsar men:
Bilprovningen slog ner på ojämn bromsverkan och anliggning vä fram.
Bilen går sällan, men just bromsarna tillhör (tillhörde?) de bättre sakerna på denna bil.
Har för mig att det är lite trix att justera dessa, är det någon sorts självjusterande historia i cylindern?
Någon som har tips eller erfarenheter?

Bild
Bild

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613



stefansmark

#2 » 23:49:05, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft en likadan bil själv, dock skruvade jag aldrig i bromsarna på den.
Den gängade delen som ligger an mot bromsbacken verkar vara någon typ av justering, det går inte att lossa 6 kantslocket på sidan av cylindern för att justera där?
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

torbjorn_forsman

#3 » 09:25:16, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en svenskregistrerad lastbil av '76 års modell inte har självjusterande bromsar så måste den ha dispens för det och det står i så fall i registreringsbeviset.

Bromsen ser ut att vara en s k duo-servo-trumbroms, dvs den har två hjulcylindrar så att båda bromsbackarna fungerar som primärbackar och alltså får självåtdragande funktion då man kör framåt och bromsar. Då borde rimligtvis båda backarna slitas lika mycket. Eftersom den bakre backen (högra i bilden) ser mer sliten ut, så kan man anta att det är kärvning i den undre hjulcylindern som får bromsen att ligga an. Och vad som återstår då är helt enkelt traditionell hjulcylinderservice - plocka isär, göra rent, hona cylinderloppet om det finns rostkanter i det, göra rent ännu mer, sätta ihop (om möjligt med nya gummidelar). Har väl en hjulcylinder på en bil börjat krångla är det bäst att åtgärda allihop, annars kommer de att ställa till bekymmer en efter en ganska snart. Gör också ett fullständigt bromsvätskebyte när du ändå håller på.
Med tanke på den knepiga självjusteringsmekanismen kanske det är bäst att få tag i en verkstadshandbok och läsa på om hur den är tänkt att fungera, innan man börjar skruva på allvar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Anders W (trådstartaren)

#4 » 18:42:12, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Det var verkstadshandboken jag var ute efter, jag har för mig att det är lite pyssligt detta med justeringen.
Det är precis som du säger, ena cylindern står still, en klassiker. Har även hjullagerproblem på andra sidan.....
Ska uppdatera tråden med lite bilder

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

torbjorn_forsman

#5 » 19:20:50, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det står väl inget vettigt om självjusteringen i instruktionsboken som finns upplagd under Downloads här? Jag använder just nu en uppkoppling där jag måste spara på surfpotten, så det är lite motbjudande att tanka hem den bara för att kolla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Anders W (trådstartaren)

#6 » 23:22:38, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
I instruktionsboken står det inget om detta. Jag har ett svagt minne om att Leif A har beskrivet svårigheterna med justering av dessa bromsar..
Någon borde ju ha provat detta, om man söker lite på nätet så är det inte ovanligt med bromsproblem på volvo F6. Det verkar vara de vanligaste problemet, det näst vanligaste verkar var rost i hytten.
Dom tidiga hytterna var inte galvade, de senare hade förzinkad plåt och höll lite bättre.
Hoppas någon kan tipsa om detta med bromsen, synd om man ska skrota en i övrigt fullt körbar lastbil.

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Anders W (trådstartaren)

#7 » 19:59:15, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Lite återkoppling på detta med bilder. Skruvade isär justeringen, hittade inget egentligt fel annat än lite smuts, se bild.
Rengjorde, satte ihop och allt fungerar som det ska, bromsen tar och ligger inte på.
Dock vet jag inte om bromsarna tar jämnt etc, men det får bilprovningen bedöma till våren.
Trycklufts "hysteriska" bromsar på dessa tidiga F6:or....

AW
Bild
Bild
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

torbjorn_forsman

#8 » 22:22:01, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill veta om bromsarna tar jämnt, så prova att köra i lite drygt gångtakt på grusväg och tvärnita. Kolla sedan att bromsspåren blir lika långa från höger och vänster hjul på samma axel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BGullb

#9 » 08:40:59, 23-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag jobbade på ett åkeri i slutet på 80-talet hade vi säkert 15 st F610-F613.

Hysteriska bromsar på dessa var mera ett normaltillstånd än ett undantag.
Därför kallade vi dessa bromsar för: fördröjd klokoppling.
Funktionen var mera av typen: bromsa- händer inget, bromsa- händer inget, bromsa- händer inget, sedan bromsa- kela med vindrutan och ratten i magen.

Justeringen vid i hopmontering göres genom att mäta innerdiameten på trumman med ett skjutmått.
Justera backarna med detta mått minus 1-2mm (lite osäker på måttet).
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Anders W (trådstartaren)

#10 » 20:43:09, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag funderade på att svarva en ring med samma innerdiametern som trumman, kanske skulle man även göra ett centrum mot axeltappen?
Det är ju lite jobb förstås, men när man väl gjort det så blir ju bromsjusteringen ganska lätt.
Kanske står det lite mer i en VHB om detta, har dock inte hittat någon än.

Beskrivningen av bromsdynamiken igen, men om man har 2-3 ton på flaket så känns bromsarna OK.
Med tom bil så låser man bakhjulen direkt om man bromsar lite hårt, så grusvägstestet är lite svårt.
Original på dessa bilar fanns det en lastkännande ventil, i princip en ställbar reducering som skulle minska bromskraften vid tom bil.
Denna fungerade dock inte, och är bortkopplad på alla bilar jag sett.
Det satt i princip en fjäder mellan ram och bakaxel som påverkade en ställbar reducerings/strypventil.
Det finns till och med ett undantag i besiktningsförordningen, ojämn bromskraftsfördelning mellan fram och bakaxel gäller inte lastbilar upp till en viss årsmodell.
Jag fick en 2:a på detta en gång hos SBP. När jag kollade upp reglerna åkte jag till en annan station, rullade igenom bilen och betalade avgiften en gång till.
Gubbarna på den andra stationen sa direkt att det var fel, betala fick jag göra i alla fall.
Med detta undantag har jag dock bara bra erfarenheter av bilprovningen, speciellt efter att dom fått konkurrens tycker jag dom är väldigt hjälpsamma, jag har fått flera tips på småfel och brister som skulle bli anmärkning framåt i tiden, när jag åtgärdat detta direkt har dom haft rätt varenda gång.

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se