Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Svåra vibrationer i 45 km/h

31 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna diskussioner om Scania

Towil

#16 » 00:38:51, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Whitworth var nog inte så udda -54 då den började att konstrueras. Samt att arbetet skulle bedrivas med största möjliga skyndsamhet enlig önskemål från Kungl Armeförvaltningen
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



torbjorn_forsman

#17 » 08:16:57, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Whitworth fingänga? Är det inte BSF då? Snarlik UNF men aningen grövre gängstigning på de flesta dimensioner. Den gängan var mycket vanlig i England på 50-talet, så om brittiska underleverantörer har varit inblandade är det inte alls konstigt att den finns där. Och i början av 50-talet var det ju av valutaskäl mycket billigt för svenska företag att importera från England. England var ju nästan i statsbankrutt efter andra världskriget, man drev finanspolitiken så att pundet stod lågt i kurs och exporterade så mycket det bara gick för att få in hårdvaluta.
Så sent som 1971 fanns gängverktyg för BSF med i Lunakatalogen!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ls76

#18 » 10:23:09, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Jag misstänker jag är något på spåren...
Bild
Bild

Vad är det för fabrikat på kardanaxlarna ?
Knutkorset verkar ha dimensionen ø2" x 6" (ca 50,4 x 152 mm)

Några tankar kring detta... :klia: 1. Vad är det för sk-tkvalitet på dessa knutkors... ? bilen har bara gått ca 2500 mil...
2. En del hävdade att försvarsmakten skötte fordonen... jojo
3. En j-vla idiot som designat kardanaxlarna...
4. skruvarna som förbinder kardanaxeln med medbringarna är ½!"#¤%& witworth fingänga. (yttre dia 9,5 mm)
5. Hade dessa placerats bara en (1) j-vla mm längre (bultcircel) ut så hade man fått bra grepp med hylsa eller ringnyckel


6. Pga ak-tkvalitet på muttrarna så bli de lätt runda och jag var tvungen att kapa sönder ett flertal av dom.
7. Dessa j-vla witworth skruvar+ muttrar har skumma storlekar som 15 mm (ok), men muttrarna är typ 15,3 mm... :aaargh:
8. Det finna en svarvad kant på medbringaren som är tänkt att låsa muttrarna, men puckot som monterat har ibland vänt riktningen på skruvar och muttrar och dessutom dragit fast dom utav h-vete, fast det finns speciella plåtar med flärpar som ska låsa skruvarna... suck

när smorde du knutkorsen senast, ser inte ut att vara så mycket fett i dom, du har ju inte köpt bilen nu så att bara skylla på dåligt underhåll av tidigare ägare är väl inte helt rätt.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#19 » 10:35:45, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smörjning av knutar varje 100mil enligt I-boken, kontroll av glapp mm varje månad.......det var andra service krav förr på grejerna, än vad det är i dag.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

qqq (trådstartaren)

#20 » 13:19:06, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Whitworth fingänga? Är det inte BSF då? Snarlik UNF men aningen grövre gängstigning på de flesta dimensioner. Den gängan var mycket vanlig i England på 50-talet, så om brittiska underleverantörer har varit inblandade är det inte alls konstigt att den finns där. Och i början av 50-talet var det ju av valutaskäl mycket billigt för svenska företag att importera från England. England var ju nästan i statsbankrutt efter andra världskriget, man drev finanspolitiken så att pundet stod lågt i kurs och exporterade så mycket det bara gick för att få in hårdvaluta.
Så sent som 1971 fanns gängverktyg för BSF med i Lunakatalogen!

Ja det är BSF 3/8"-20.
Jag hittade en bra sammanställning på nätet:

http://www.gewinde-normen.de/en/whitwor ... hread.html

Jag skulle vilja vända på bilderna ovan, men jag får inte till det.
Någon som känner i fabrikatet på ena bilden ?

volvo har haft en del brittiskt i sig, men att scania hellre använde sig av tyska leverantörer, har jag som fått uppfattningen.

Men var får man tag i nytt knutkors ? De är ju standardiserade, men jag törs inte fråga volvo resp scania pga risk för hjärtattack...
Jag ser att exv lvd och gkn har något men... de anger att storleken är 50 x 152,6 mm ("storlek 400", vad det nu är)... är det någon nyare standard ?
http://www.gknservice.com/fileadmin/use ... DIN_SE.pdf

jag behöver snarare 50,8 x 152,4 mm...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#21 » 13:50:51, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om att snurra på bilder: Holger @ fransk traktor träff
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Towil

#22 » 14:03:12, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Jag skulle vilja vända på bilderna ovan, men jag får inte till det.

Fixat.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Jac

#23 » 14:14:00, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixat blev det inte förrän jag lärde mig tömma cachen på iFånen. :)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

BGullb

#24 » 17:11:24, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

S och V, Scania Vabis?
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

qqq (trådstartaren)

#25 » 21:49:59, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:S och V, Scania Vabis?

Kanske det, jag känner inte igen symbolen. Kollar man på den del som skruvas mot medbringarna så tycker jag att ett "S" i en romb kan synas, så jag tror det är spicer delar.
Då fick man nytta av 15 tonspressen av fabrikat spagetti ravioli eller något liknande som jag köpte på en auktion... gott var det iallafall att det var en baggis och trycka ut knutkorset iallafall. Jag mätte upp det och knutkorset har diametern 50,0 x 153 mm. Inte 50,8 som jag trodde. Skumt, för det brukar vara tum dimensioner.
Original knutkors är ganska intressant för det har en övertrycksventil, så det går inte att överfylla det med fett.
Det är kanske standard på sådana här grova knutkors.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#26 » 22:15:41, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

nimbus

#27 » 22:45:10, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske du kan hitta standarden här http://spicerparts.com/resources/measuring-u-joints
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Johnny Thorgren

#28 » 22:52:30, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svea Kardan kanske kan hjälpa dig. Vi har beställt knutkors till drivaxlarna till våran barkmaskin på jobbet därifrån.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

qqq (trådstartaren)

#29 » 11:31:28, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:kanske du kan hitta standarden här http://spicerparts.com/resources/measuring-u-joints

4e från slutet i den listan är nog rätt, nr 050967100.
Jag får tacka för tipsen och börja ringa runt.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

qqq (trådstartaren)

#30 » 23:42:34, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg något intressant i verkstadsboken för lastterrängbil 957F (= scania LA82). Knutkorsen ska smörjas var 250 mil och det viktiga... fett får INTE användas, utan det ska vara olja med SAE klass 140. Pga risken att fettet hårdnar och inte smörjer. Vilket faktiskt verkar vara det som har hänt i mitt rasade knutkors. Det finns hårt moly-artat fett i knutkorset, och nytt fett tar enklaste vägen ut...
Var får man tag i olja SAE 140 klass?

Jag har fått priser på knutkors från 580 till 4000 kr+ moms... :insomnia:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se