Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Hållfasthet 60x40x2 fyrkantrör (Bygge ATV vagn)

38 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera materialval och hållfasthet här

nordlander (trådstartaren)

#1 » 09:16:28, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har byggt en liten atv vagn och gjorde axeln av 60x40x2 mm fyrkantrör med en axeltapp i varje ände. I efterhand hade jag kanske tagit något med 4mm tjocklek istället.

Hur mycket vågar man tro att den håller för. Axeln är 70 cm bred.
Bild
Senast redigerad av nordlander 11:08:48, 20-08-2017, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


nimbus

#2 » 11:18:28, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på fart och underlag du kör på och infästning av axel, är det dessutom ofjädrat låter det röret väldigt klent. Tror dom kör med 80x40x4 mm på en liten båtärra för typ 300kg last, ofjädrad axel
"it always impossible until it´s done"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

nordlander (trådstartaren)

#3 » 12:13:07, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Så har jag fäst axeln. Ersatte den gamla torsionsstaven med ett rör
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nordlander (trådstartaren)

#4 » 12:16:09, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

JengaPRO

#5 » 15:59:02, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte är det fyrkantprofilen som kommer gå sönder först i alla fall....

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor

nordlander (trådstartaren)

#6 » 20:28:54, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Inte är det fyrkantprofilen som kommer gå sönder först i alla fall....


Vad tänkte du då?
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Janson1

#7 » 21:11:31, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att den runda axeln bara är punktad för tillfället, det är nog det JengaPRO hade i åtanke.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

JengaPRO

#8 » 21:25:40, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bland annat. De flesta hade låtit de längsgående profilerna gått hela vägen istället för att skarva dom där momentet är som högst.
Nu riskerar du bland annat att buckla undre flänsen på på den tvärgående profilen pga momentet från de längsgående balkarna. Sen är godset rätt tunt där du svetsar fast axlarna.
Blirnog lätt böjning över den bakre stöttans svetsfog vilket inte är bra.
Nu är jag lite mer kritisk än vad den där lilla kärran kanske förtjänar. ;)
Trots allt bara något för fyrhjulingen.
Gud är god och stål är starkt eller vad det är man säger
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor

nordlander (trådstartaren)

#9 » 21:33:30, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag hade också gärna gjort så men dom vanligt är det lågbudget och man tar dom bitar som fanns. Hade tyvärr inga fyrkantrör som var tillräckligt långa. Hade jag velat kosta på hade man kunnat göra hur grovt somhelst men nu får man ta det man har.

Sen röret som håller axeln såklart helsvetsas. Får försöka förstärka mer runt den infästningen på nåt vis.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nordlander (trådstartaren)

#10 » 21:34:48, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Inte är det fyrkantprofilen som kommer gå sönder först i alla fall....


Sen kan jag tycka att man kan skippa en sån kommentar. Varför skrev du inte bara det inlägg du postade sen?
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Göran Ekman

#11 » 22:33:40, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betrakta den som en prototyp som får modifieras under resans gång.
Hur prylar håller beror ofta på hur de används.
Göran i Björnarbo
Prova det kan ju gå bra

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

magloman

#12 » 22:40:39, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du lockar alla rör oxå vinner du mkt i styvhet
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385 / Zetor 8011
Volvo BM 430
Palldragare

nordlander (trådstartaren)

#13 » 22:43:12, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har helsvetsat lite mer nu och den känns då väldigt stum och fin. Flexar inte en mm. Har inte direkt tänkt köra grus med den men 300 kg vore skönt om den höll för. Kör såhär nu så får man väl se hur länge det håller. Men det borde funka.

1 person gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

jörgen.ottosson

#14 » 08:18:31, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några 100-tals kilo borde inte vara ett problem, lasten sprids ju troligen ut i de övriga profilerna så att en del av lasten landar direkt på ställer där hjulen är infästa (och på dragstången...)

(det går ju dessutom att bygga flakbotten så att den inte direkt belastar mitten på balken ("hjul axeln") utan lägger last runt kanten först.....tex genom att låta det vara ett avstånd mellan flaket axeln.....så är ofta en släpvagn byggd. :grin: )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#15 » 08:35:49, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ett snabbt "överslag" (tyvärr finns inte ens 60x40x2 i min tabell, så jag har "uppskattat" böjmotståndet (Wb) till ca 7000mm²)
Längden uppskattar jag till L = 900mm (ts. säger 70cm, men det är mera centrum på hjulen som blir stödpunkt) L = 900mm
vi säger att tillåten spänning är: 180Mpa (även om jag inte var materialiteten)
kraft mitt på F = "tillåten spänning" x 4 x Wb / L = 180 x 4 x 7000 / 900 = 5600 N (= ca 550kg)
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates