Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vedklyvs fråga

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

RillE-d (trådstartaren)

#1 » 20:36:51, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden visar en hydralventil som är på min vedklyv. Jag tycker att den går lite sakta när man ska klyva men återgången är snabb.Till min fråga, den röda skruven ni ser är det något man kanske kan justera hastigheten påBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
RillE-d
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:35, 03-04-2007
Ort: Bor i Solna men har maskinerna på landet som ligger vid Siljan :-)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 och en Universal (fiat)



dc_lindberg

#2 » 20:45:40, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...å hur tänkte du nu?
Returen är väl driven av en fjäder?
Kompressionen drivs ju av en hydraulpump... pumpen levererar x-volym/tidsenhet... vill man det skall gå fortare måste X höjas/ökas...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

RillE-d (trådstartaren)

#3 » 21:03:08, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...å hur tänkte du nu?
Returen är väl driven av en fjäder?
Kompressionen drivs ju av en hydraulpump... pumpen levererar x-volym/tidsenhet... vill man det skall gå fortare måste X höjas/ökas...



Ha Ha jag kan inget om just hydral,så därför ställde jag frågan innan jag skruvar. Tänkte att retur och kompen hade något ihop


Skickat från min iPhone med Tapatalk
RillE-d
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:35, 03-04-2007
Ort: Bor i Solna men har maskinerna på landet som ligger vid Siljan :-)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 och en Universal (fiat)

mliljedl

#4 » 21:06:24, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruven skulle jag gissa är till övertrycksventilen med vilken man kan ställa trycket, men den påverkar inte hastigheten....
Skruva inte på den om du inte vet vad du gör....
mliljedl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:34:03, 25-09-2011
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Janson1

#5 » 21:08:21, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta tror jag det är övertrycksventilen, den bestämmer hur vresiga stockar du kan klyva utan att själva klyven tar skada... Vrider du in skruven så blir den starkare och får möjlighet att förstöra sig själv lättare. Däremot går den nog inte fortare...
edit: mliljedl hann före...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

akkamaan

#6 » 21:10:19, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruven är säkert för att ställa in max pumptryck
Som dc_Lindberg säger är det pumpens storlek dvs deplacement och pumvarvtalet som ytterst bestämmer hur for kolven ska gå.
Jag säger ytterst för att i ett sånt här konstantflödessystem så är manöverventilen en flödesdelare när man drar i spaken. Inte förr än man har dragit spaken i botten så går pumpens hela flöde in i kolven.
Se till att det inte finns något som hindrar spaken eller länksystemet från att låta ventilsliden eller ventilsliden att gå till fullt ändläge.
Beroende på kolvdiameterns omvända förhållande till kolvstångsdiametern så kommer inåt gående rörelse alltid att gå X % snabbare än utåtgående, vilket din kolv verkar göra. Om kolven skulle gå fortare ut än in så skulle det vara ett "allvarligt fel" nånstans, men det är en annan "femma"...
Ta gärna tid på hur snabbt kolven går in och ut, mät upp kolvstångsdiametern och cylinder diametern invändigt (utvändigt om inte annat går utan att ta isär).
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

dc_lindberg

#7 » 22:49:04, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillar grundfrågan, för min ALKO 5200 är så slö o sölig att jag blir känslosam :lmao:
Problemet ligger mkt i att klyvarna får inte vara för snabba heller... då kan de råka ta med sig lite mer än lovligt...

Har en klyv där pumpen "skurit" i med så liten pump är det imponerande vad de klarar av ;-)

Vill du ha högre fart på kolven krävs större flöde, inte högre tryck.
Till saken hör också att de andra som svarat kan hydraulik, men jag kan inte ett iota om hur hydralsystem verkligen fungerar - bara att i den specifika frågan rör det sig om rörelse av volym per tidsenhet. O jag vill ha min 5200 "trimmad" men insåg när jag plockade med den skurna motor att man får vad man betalar för... o det stor inte Faxe på någon av mina klyvar...

Rådet du fått att inte pilla på nått som du inte med säkerhet vet vad det är skall du ta på största allvar!
Det kan blir otrevligt om du får för höga tryck... inte som med däck och ångmaskiner, men nog så besvärligt...
Brister en högtryckskomponent under tryck får du hoppas att det -bara- blir en oljeläcka...skulle något "explodera" kan det blir rörigt...

Ta nu lite bättre bilder på din klyv så de som kan kan få råda dig i vad som ser ut att låta sig göras med din klyv för att förbättra den :-)
OM du kan få fram PDF-filer om den o bifoga är det ännu bättre ;-)
Senast redigerad av dc_lindberg 15:59:08, 19-08-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

RillE-d (trådstartaren)

#8 » 22:54:35, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla. Det blir så att jag får leva med en långsam klyv tänkte att det var någon strypning men att jag ger mig inte på något som fortfarande fungerar


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
RillE-d
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:35, 03-04-2007
Ort: Bor i Solna men har maskinerna på landet som ligger vid Siljan :-)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 och en Universal (fiat)

Bengt Erik Eriksson

#9 » 01:45:57, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med övriga. Blev bara förvånad när jag studerade ventilen och insåg att DC hade rätt om att det är en fjäder som drar tillbaka kolven (normalt är det hydraulisk retur och den slangen finns ej) Är den snabb på returvägen ligger ingen strypning i den delen,så ända möjligheten att få kolven snabbare är att antingen öka varvet på pumpen eller byta pump. Men efterssom pump och motor är avpassade för varandra så måst båda bytas, liksom ledningsarea och ventil begränsar så är ekonomin i uppgraderingen tveksam. Bättre att sälja den oskruvad och skaffa en med rätt fart istället..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

akkamaan

#10 » 02:27:54, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:det är en fjäder som drar tillbaka kolven
Ooops bra öga där, missade den detaljen.... :ohnej:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

ja-bond77

#11 » 07:02:18, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi ska uttömma ämnet till fullo bör vi kanske också fundera på möjligheten att trimma klyven med nån sorts vedklyvsventil/sekvensventil/regenerativ historia,,, Nu har vi ju tyvärr inte fått nån bild i tråden så det är ju lite svårt att säga... Men om B-sidan har tätningarna i skick och bara andningsnippel i B-anslutningen skulle man ju kunna tänka sig att koppla in en dylik ventil som normalt under klyvrörelsen matar olja till båda (ihopkopplade)portarna och därmed höjer kolvhastigheten med t ex 25-50% beroende på dimensionen på cylindern. I de fall klyvtrycket överstiger ett förinställt värde(som är lägre än systemets maxtryck) kopplas B-sidan bort och klyven trycker med full kraft på hela A-sidans kolvarea och B-sidans olja släpps till tank. Nån form av återfyllning från T-linjen för att undvika kavitation vid återgång... :klia:

Det går att söka mer läsbart på vedklyvsventil / sekvensventil / regenerativ hydraulik...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Bengt Erik Eriksson

#12 » 11:04:50, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bra ide' om det funnits en b sida..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ja-bond77

#13 » 11:22:05, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi vet väl inte att det INTE finns heller, det är ju inte ovanligt att bygga enkelverkande prylar av vanliga dussincylindrar... Men som vanligt, det behövs bilder för ett komplett svar på frågan.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

LeifAndersson

#14 » 21:00:16, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den är enkelverkande monterad ser jag och då borde det finnas en returfjäder för returen som enkel konstruktion. Men förstår inte vart ni ser den på bilden? En fjäder till återgången på ventilen ser jag men ingen returfjäder för återgång av cylindern?! Men en returfjäder för återgången är en mysko konstruktion när den i så fall tar värdefull kraft i klyvrörelsen. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#15 » 21:14:49, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter nog i cyllen inbyggd :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se