LeifAndersson skrev:Finns det en returfjäder inblandad i konstruktionen är det en del i att klyvrörelsen blir långsam, då måste man ju kompensera kraftförlusten pga. returfjädern med ökad kolvdiameter och därmed blir ju klyvrörelsen långsammare än med en traditionell dubbelverkande cylinder med samma klyvkraft! Så med en sådan konstruktion blir lägre hastighet i klyvrörelsen en självuppfyllande profetia!
akkamaan skrev:Njae... Så länge det går tyngre utan att flöde går på över strömning så gör inte tryckökning något för att sänka hastigheten. Såvida tryckökningen inye åstadkommer ett betydande inre läckage nånstans. Returfjäders kraft motsvarar säkert inte mer än 2-3-4 bar eller 1-2-3 kN kraft
Beroende på cyldiametern. Sätt på en manometer och mät trycket vid tom körning mot fjädern i kolvens nästan yttersta läge
LeifAndersson skrev:Nä men den kraft som faktiskt går förlorad får man kompensera med ökad cylinderdiameter, och det sänker hastigheten. Det blir ju ändå som att köra bil med handbromsen lite uppdragen...
Det är inte på något vis en optimal konstruktion för att få kraft och rörelse! Den må vara billig, men inte är det en optimal konstruktion! Att man får tillbaka det mesta av energiförlusten vid returslaget gör ju inte att själva klyvningen av veden går fortare även om energiåtgången blir ungefär densamma.
Men nu var det frågan om varför den här klyven upplevdes som lat i klyvrörelsen genomfört med återgången, det är ju en del av kraften i klyvrörelsen som accumeleras för återgången och det tar ju ändå kraft!
Återgå till [Allmänt] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster