Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vedklyvs fråga

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#16 » 21:22:06, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilen ser väldigt enkelverkande ut. Enda sättet att få cylindern tillbaka är väl om det sitter en fjäder i den.
Senast redigerad av Jac 21:35:09, 19-08-2017, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



kimmen

#17 » 21:27:50, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett knep är att stoppa kolvens retur så nära där kolven skall börja arbeta vid nästa klyvning, då slipper man tomgångskörningen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

LeifAndersson

#18 » 21:43:53, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det en returfjäder inblandad i konstruktionen är det en del i att klyvrörelsen blir långsam, då måste man ju kompensera kraftförlusten pga. returfjädern med ökad kolvdiameter och därmed blir ju klyvrörelsen långsammare än med en traditionell dubbelverkande cylinder med samma klyvkraft! Så med en sådan konstruktion blir lägre hastighet i klyvrörelsen en självuppfyllande profetia! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

akkamaan

#19 » 21:46:59, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu lättare kanske att ordna så att mothållet kan flyttas närmare hydraulcylindern så att hydraulkolven inte behöver gå framåt längre än nödvändigt....om idet mothållande går att flytta så kan man säta en metallkloss framför...om klyvyxan sitter på mothållande så får man kanske sätta på en påhängsyxa framför....
Om hydraulkolven var dubbelverkande så skulle det kanske vara enkelt att lösa det "hydro-mekaniskt"...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

dc_lindberg

#20 » 21:52:43, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På mina ALKO 5200 ( har en fungerade och 3 vrak) så sitter fjädern inne i cylindern på nått sätt.
JA Leif - fullständigt idiotisk konstruktion!... Fungerar. Returen är för snabb, går inte att avbryta på lagom ställe utan måste tillbaka till botten, eller så måste man vrida vredet för att stoppa returflöde av hydraulolja som därmed blockar returfjädern... men som sagt... det står inte Faxe på min klyv... "köpa billigt..."
Alkon har dock gjort jobbet åt mig på ett acceptabelt sätt för en rimlig slant, även om en Faxe hade varit trevligare ;-) Sitter man med 1 fas och max trög 10A att leka med så föll Faxe bort av det skälet... de jag sett kräver trög 16A 3-fas... men så klyver de duktigt :-)

OM nu TS tar o fixar fler bilder, som jag efterfrågat ovan, och gärna PDF-dokument om klyven ifråga, då kan du och övriga som kan hydraulik hjälpa TS så mycket bättre med råd och förslag - som jag givetvis läser med störst intresse ;-) :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

akkamaan

#21 » 21:57:54, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Finns det en returfjäder inblandad i konstruktionen är det en del i att klyvrörelsen blir långsam, då måste man ju kompensera kraftförlusten pga. returfjädern med ökad kolvdiameter och därmed blir ju klyvrörelsen långsammare än med en traditionell dubbelverkande cylinder med samma klyvkraft! Så med en sådan konstruktion blir lägre hastighet i klyvrörelsen en självuppfyllande profetia! :???:

Njae... Så länge det går tyngre utan att flöde går på över strömning så gör inte tryckökning något för att sänka hastigheten. Såvida tryckökningen inye åstadkommer ett betydande inre läckage nånstans. Returfjäders kraft motsvarar säkert inte mer än 2-3-4 bar eller 1-2-3 kN kraft
Beroende på cyldiametern. Sätt på en manometer och mät trycket vid tom körning mot fjädern i kolvens nästan yttersta läge
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

63an

#22 » 22:07:01, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 5-tons klyv å slag 52cm max för pannved då! de är ju bra men gjorde hål för backstopp 37cm ved å 30 cm då klyver jag även olika spisved samt finessen är att stop mekaniskt gör att jag slipper köra från 0 cm varje ggn. Väntetid! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#23 » 22:29:55, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Njae... Så länge det går tyngre utan att flöde går på över strömning så gör inte tryckökning något för att sänka hastigheten. Såvida tryckökningen inye åstadkommer ett betydande inre läckage nånstans. Returfjäders kraft motsvarar säkert inte mer än 2-3-4 bar eller 1-2-3 kN kraft
Beroende på cyldiametern. Sätt på en manometer och mät trycket vid tom körning mot fjädern i kolvens nästan yttersta läge


Nä men den kraft som faktiskt går förlorad får man kompensera med ökad cylinderdiameter, och det sänker hastigheten. Det blir ju ändå som att köra bil med handbromsen lite uppdragen...
Det är inte på något vis en optimal konstruktion för att få kraft och rörelse! Den må vara billig, men inte är det en optimal konstruktion! Att man får tillbaka det mesta av energiförlusten vid returslaget gör ju inte att själva klyvningen av veden går fortare även om energiåtgången blir ungefär densamma. Men nu var det frågan om varför den här klyven upplevdes som lat i klyvrörelsen jämfört med återgången, det är ju en del av kraften i klyvrörelsen som accumeleras för återgången och det tar ju ändå kraft!
Senast redigerad av LeifAndersson 23:04:43, 19-08-2017, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

RillE-d (trådstartaren)

#24 » 22:34:03, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg vet inte vad jag ska ta kort på men här kommer några till.
Då det inte verkade som att det kick och trimma den med befintlig pump så la jag ner det projektet.
Det går att ställa in att inte kluven ska gå leka vägen utan stoppar på förutbestämt läge om man har kort ved
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/caa44f437eb91e7ba803051b2b9fdac4.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/3cef7f42ee49701b92adf9bb63a0a790.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/3f392440856cbe79c593a9aa0f439cb8.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/491ad8ac8abad357c36769d152baba52.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/43f64fe644ca61caa8f7b80a817906aa.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
RillE-d
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:35, 03-04-2007
Ort: Bor i Solna men har maskinerna på landet som ligger vid Siljan :-)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 och en Universal (fiat)

Bengt Erik Eriksson

#25 » 22:49:25, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad returfjädern tar av klyvkraften är väl en piss i mississippi av totalen och faller innom det rymliga samvetet hos specifikations skrivaren i vart fall.. Konstruktionen är billig och återfinns på merparten av alla 220v "bordsklyvar" som sålts de sista 20 åren.
Och de fungerar förvånsnsvärt bra. Betydligt bättre än som kompisen trodde " något man ger i 50 års present på rent djävulskap" :)
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

akkamaan

#26 » 23:05:40, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Nä men den kraft som faktiskt går förlorad får man kompensera med ökad cylinderdiameter, och det sänker hastigheten. Det blir ju ändå som att köra bil med handbromsen lite uppdragen...

Absolut.
Det är inte på något vis en optimal konstruktion för att få kraft och rörelse! Den må vara billig, men inte är det en optimal konstruktion! Att man får tillbaka det mesta av energiförlusten vid returslaget gör ju inte att själva klyvningen av veden går fortare även om energiåtgången blir ungefär densamma.

Absolut#2
Men nu var det frågan om varför den här klyven upplevdes som lat i klyvrörelsen genomfört med återgången, det är ju en del av kraften i klyvrörelsen som accumeleras för återgången och det tar ju ändå kraft!

Tar kraft ja, men inte hastighetminskning om det inte finns inre läckage eller att elmotorn sackar vid belastning. Elmotorn och pumpen bestämmer rörelsehastigheten, inte fjädern
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

ja-bond77

#27 » 07:18:49, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd att det inte blev nån bild på cylindern men verkar som det blir en del demonterande innan man får syn på den...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Janson1

#28 » 07:57:26, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har den dubbla tryckslangar från pumpen?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

akkamaan

#29 » 15:15:46, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här vedklyven måste det vara. Såld av Svedol?
Försöker hitta nån pdf-manual
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

akkamaan

#30 » 16:12:12, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat tillverkaren men eftersom klyven har ca 10 år på nacken så finns inte den just den här kvar i programmet. För övrigt går det inte hitta nån teknisk detaljinfo om deras klyvar heller.

https://www.youtube.com/watch?v=6FSvHOVV820
Efter att ha hittat den hör videon så står de klart att klyven klyver med dragande cylinder och tryck på minussidan. Verkar som alla klyvar med den här designen klyver på detta vis. Då måste det vara en ganska klen kolvstång för att få till tillräcklig kolvarea för kraften. Returfjädern sitter då troligen inbyggd på kolvens plussida.

De dubbla slangarna från pumpen verkar mysko.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se