Är ungefär lika bevandrad MC-mekare som jag är på att tvätta kläder - i detta fall betyder det inte alls...
Har skruvat en del moppe för hundra år sedan, och klarar av att justera in motorsågen så att den går klockrent men denna 80-kubikare är min överman. Eftersom jag inte har några problem att förstå när uppgiften liksom blir övermäktig så lämnades den in hos en auktoriserad Yamaha-verkstad för några år sedan. Blev byte av lite prylar i växellådan samt att de honade cylindern och bytte kolv med ringar. Blev i alla fall ett dyrt kalas vill jag minnas.
Problemet kom senare då de liksom hade lyckats 'laga sönder' den. Har inte gått som den ska sedan vi fick tillbaka den, och efter 8 (ÅTTA) återbesök till de inkompetenta kräken så ledsnade jag ur, gick med på att betala kostnaden de haft för alla delar och bad dem omsorgsfullt att söka sig till nya yrken - kanske i något hårdare ordalag.
Nu är symptomen att den liksom inte varvar ur. Har rengjort förgasaren, luftfilter och bytt slang och filter till bränslet. Haft lös tanken, tvättat och blåst rent men den orkar liksom inte driva. Det är någon sorts halvautomatisk slungkopplingshistoria istället för 'vanlig' koppling, men jag tror inte felet ligger där - den varvar inte ur med friläget i. Justerat förgasare enligt konstens alla regler, men den är toktrött.
Kolven som sitter i har kanske gått max 3 timmar de senaste två åren (efter verkstadsbesök) och nu börjar jag fundera om den kanske inte är paj i alla fall? Innan jag i komplett vansinne går ut i duggregnet och river av cylindern så tänkte jag rådfråga om det kan vara en möjlighet?
Edit - stavar som en krata, typ