Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Var koppla en radiostyrd hydraulvinsch??

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#1 » 19:57:38, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraulschema 1.pdf
Jag sitter och klurar på hydraulschemat var jag ska koppla in en radiostyrd Vinsch. Maskinen är en Terri med tvåspaksystem till kranen. Samma två spakar som används för körning och styrning när man åker framåt. Här uppstår då ett problem..... När man har stolen framåt så är all olja bortkopplad från kranpaketet. När stolen är bakåt och kranen funkar så går det inte att komma ur maskinen för att koppla eller koppla loss vajern.
När man ställer stolen i läge för in och urstigning så funkar inte joystickarna till något mer än att hänga mössan på.
Var hittar jag ett enkelverkande flöde till vinchen som funkar när jag går utanför maskinen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



akkamaan

#2 » 20:43:27, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:
Hydraulschema 1.pdf
Jag sitter och klurar på hydraulschemat var jag ska koppla in en radiostyrd Vinsch. Maskinen är en Terri med tvåspaksystem till kranen. Samma två spakar som används för körning och styrning när man åker framåt. Här uppstår då ett problem..... När man har stolen framåt så är all olja bortkopplad från kranpaketet. När stolen är bakåt och kranen funkar så går det inte att komma ur maskinen för att koppla eller koppla loss vajern.
När man ställer stolen i läge för in och urstigning så funkar inte joystickarna till något mer än att hänga mössan på.
Var hittar jag ett enkelverkande flöde till vinchen som funkar när jag går utanför maskinen?

Anslut ett T på ledningen mellan pump och kranventil och koppla in el elstyrd vinchventil.
Sen måste då ge samma elsignal till tryckpåstälöningsventilen. (Verkar sitta mellan kranventilsektionen och ventilsektion för grip, stödben etc. Glöm inte gnistsläckardiod på den nya vinchventilen. Om den kommer med Hirshmann hona så är det möjligt and dioden redan sitter inne i honan. Det är viktigt att plus och minus kopplas rätt i förhållande till dioden.
Bild
Senast redigerad av akkamaan 04:15:51, 21-08-2017, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Jac

#3 » 21:22:37, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckpåställningsventilen är den märkt A.
Här finns ventil att köra winch med: http://www.oie.se/Produkter/patronventi ... 1000196833

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#4 » 09:13:18, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ett T för returen till tank...
Elen borde väl gå att koppla ihop med radiostyrningen så att det drar samtidigt till hydraulventilen som till vinschen, om man lägger en diod mellan så att inte stolkontakten drar vinschen.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Jac

#5 » 09:34:59, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att koppla in sig på en av huvudventilerna om det är proportionalstyrning som önskas. Lite fler delar men inte så galet. En proportional, elektrisk pilotventil som man T'ar in på pilottrycket innan spakavstängningsventilerna. En skyttelventil in på en av huvudventilernas pilot samt en 3-2 ventil på motsvarande port ut på samma huvudventil.
Edit: Schemat visar inte om det finns nån dumpventil till pilottrycket också som dumpar när spakarna inte ska vara aktiva. Antagligen finns det inte det eftersom där är stängventiler till spakarna.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#6 » 19:21:31, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev en 3/2 före ventilpaketet med ihopkopplad elmatning till ventil A+ diod som drar samtidigt som vinchens inkoppling. Funkar bra och behöver inte springa mer än nödvändigt.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Jac

#7 » 08:58:57, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev kanske lite grädde på moset med 3/2 ventil, oljan behöver ju inte gå igenom en 3/2 ventil om du använder ventil A samtidigt men det var ju bra att det funkar iallafall.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se