Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Anpassad Serviceschema Reservbil

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

doc2 (trådstartaren)

#1 » 17:29:39, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har en VOLVO V70 I -00 som används väldigt lite. Används huvudsakligen av föräldrarna som bor utomlands. Bilen är fräsch och trevlig utrustad och vore fint om den kan hållas rullande länge. Har nu gått 23000 mil och uppvisar inga större kända fel eller rost.
Till saken hör nu att bilen körs bara 300-500 mil om året och är avställd och parkerad i garage under längre perioder. Så vitt jag vet har servicen skötts genom åren (om man kan lita på serviceboken sas) Det tar ju lång tid att komma upp till serviceintervall som är 2000 mil tror jag.
Vad jag förstår så bryts motoroljan även ner av tidens tand i stillastående. Min plan var nu att fortsätta servicen enligt handboken efter mil men byta oljan var 12:e månad dessutom. Kan jag skippa filterbyte då? Filtret "åldras" väl inte på det viset.
Vad säger expertisen? Eller ska jag inte bry mig alls om extrabyten utan vänta in miltalen inom rimliga gränser? Hur länge kan en olja håller sig fräsch vid lite användning?
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor



PerJohansson

#2 » 17:35:13, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja och filter en gång om året skadar inte och är en rätt liten summa. Kanske vartannat är acceptabelt, men på intervallet så blir det var sjätte år med de körsträckorna så det kanske är i längsta laget.

Om bilen körs så lite skulle jag nog råda att vid varje däckskifte motionera bromsoken lite och plocka isär och smörja glidpinnarna.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

doc2 (trådstartaren)

#3 » 17:45:02, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Om bilen körs så lite skulle jag nog råda att vid varje däckskifte motionera bromsoken lite och plocka isär och smörja glidpinnarna.

Ja så borde det vara. Har blivit gjort några gånger nu efter anmärkningar vid besiktning. :vissla: Bättre att ligga före :thumme:

Förlorar man på att skippa filterbyte i mitt fall? Borde ju iomed tätare oljebyten knappast sättas igen. Det är iof ingen stor grej att byta filter, men ändå ett moment till...
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#4 » 18:32:36, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om bilen står stilla i torrt garage i jämn temperatur så behöver man nog inte oroa sig för att motoroljan åldras bara av att stå (det är värre om den står utomhus med dagliga temperaturväxlingar, dagg mm). I synnerhet inte om bilen används i någotsånär långa körningar när den väl körs, så att oljan kommer upp i full temperatur och kondensvatten, bränslerester mm från senaste kallstart har hunnit avdunsta.

Det kan vara bra att byta glykol någon gång emellanåt, i synnerhet om bilen inte har longlifeglykol.

Bromsvätskan är det också bra att byta i förebyggande syfte, det finns ju risk att det inte är gjort sedan bilen var ny, och med fräsch bromsvätska är det mindre risk att t ex någon kolv i bromsok börjar kärva.

Jag antar att bilen har AC? För att det inte ska börja lukta illa om inkommande luft i bilen, så är det lämpligt att köra en stund med AC avstängd och god fart på fläkten innan man ställer undan bilen för en längre period. På så sätt hinner ev kondensvatten i förångaren torka upp så det inte börjar växa otrevligheter där.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#5 » 08:54:29, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

doc2 skrev:Förlorar man på att skippa filterbyte i mitt fall? Borde ju iomed tätare oljebyten knappast sättas igen. Det är iof ingen stor grej att byta filter


Om man jämför med annat, hur många dagar används andningsfilter innan det byts?

På något sätt missuppfattar du oljebytesintervall, den består av flera kriterier än körda kilometer,

Den består även av tid, Körstil, och omgivning, körda kilometer är enbart en parameter.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#6 » 16:51:34, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte lite på Volvo serviceintervall och fick mej en ahaa-upplevelse, det är lampan i instrumentbrädan som styr och när man som TS vill frångå "larmet" som inte är datumberoende blir det ett problem eftersom det ändå larmar vid 2k mil.

Fantastisk, denna teknikens under :thumme:
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

doc2 (trådstartaren)

#7 » 20:07:37, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla synpunkter. M M det du läste om serviceintervall på Volvo måste gälla andra modeller. Den aktuella bilen visar lampan i instrumentbrädan fast det är långt kvar till 2 k mil. Tror det kommer efter 12 månader ändå.
Du kanske missuppfattade mina intentioner. Jag tänkte inte frångå de vanliga serviceintervaller på 2 k mil med allt som ingår. Jag tänkte mera på vad som är rimligt att göra utöver när nu dessa intervaller skulle innebära service var 6:e år.

Har hittills kommit fram till att troligen byta olja varje år (och släcka lampan)
Sedan ska jag kolla upp hur det är ställd med bromsvätskan.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

bert

#8 » 22:00:22, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåt å tänka på är väl kamremmen är väl vissa år el mil
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

PerÖ83

#9 » 22:14:33, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag inte helt 100 på att volvo har som alla andra? Oftast är de 1500/2000 ELLER 12 månader mellan service. (de som infaller först)

Jag anser då att du kan kosta på dig ett oljebyte med filter årligen. ett filter kostar bara ca 100kr så varför snåla in på de.

Eller sälj bilen och hyr en bil när behov finns, inte säkert att de är något dyrare...
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se