Khan skrev:Mycket intressant detta. I princip alla har väl krångel med dessa presseningar. Ingen som sneglat på hur asfaltskörarna gjort? Någon form av tvådelat kapell som viks åt sidorna med någon form av länkage. Verkar väldigt smidigt tycker jag, o väven sitter fast så inga problem med fladder.
Visst vore de nice att ha typ flisbilskapell, spannmålsbilstak. Dock faller de pga de inte blir ett rimligt pris på den lösningen samt att dom lösningarna ofta är hydrauliska.
Många kör ju även med allt från äldre lastbilsbakändor, gisebo från 70-talet fram till flång nya grejer. Medför ju bredder från dryga 2m till 2,6m.
Själv kan jag tänka mig att betala 5-6k per
kärra för en rullkapellslösning där jag själv tillverkar bågar och skruvar ihop de hela. Egentligen bara köper in själva presseningen samt järn för att göra ställningen av. En del järn finns ju även redan som kan användas.
Ni som redan har byggt rullkapell använder ni aluminiumrör och profiler till själva rullningen? Känns som ett järnrör blir grovt för att få till stadgan?
Edit:
Aluminium var ju inte så snordyrt som jag trodde enligt BE Group prislista för 2016. Ett fyrkantsrör på 50x50x4 bör hålla bra att både spänna ner pressen samt att
rulla upp på. Väger 12kg för 6m och kostar 60kr/kg. Ett stödrör på mitten borde 20x3 hålla, 2,5kg och 60kr/kg. Räknar att ha en tre bågar totalt, dvs fram, mitten och bak.
Om man tittar på rapiden så är nog stödröret vekare men hellre lite överdimensionerat än vekt. Att gå ner 1mm i tjocklek till 50x50x3 spar man in knappt 2,5kg och då 150kr. Lite marginalpeng enligt mig. Kan iofs vara bättre med ett rektangulärt rör som minskar risken att röret snurrar i pressen...