Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Pulserande bromsverkan på husvagn

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

Gert Bohlin (trådstartaren)

#16 » 14:06:24, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trummorna var invändigt fästa i svarven på en specialtillverkad axel med lock och bult.
Slitbanan såg mycket fin ut, och mätning med klocka gav precision under två hundradelar.
Däck och bromsar är demonterade vid flera tillfällen. Hjullager (som är nya) likaså.
Husvagnen har inte stått långtidsparkerad, utan rullat vid flera tillfällen under sommaren.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Gert Bohlin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:56, 05-09-2017
Ort: Skillingaryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#17 » 15:18:03, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gert Bohlin skrev:
jörgen.ottosson skrev:... Prova hissa upp vagnen på pallbockar, snurra på hjulen (med p-bromsen åtdragen precis så den nästan inte tar.) du borde då känna "pulseringen" när du snurrar hjulet.....lossa på hjulbultarna lite (så att hjulet bara sitter fast "lite lätt" ) prova snurra och känn hur det känns nu.....känns det bra dra fast hjulbultarna igen och prova en gång till......hur känns det nu?

Det känns ingen pulsering (eller släpbroms) när vagnen står på på pallbockarna, men efter att ha rullat 3 mil till bilprovningen är det påtagligt..


....även om du lägger an bromsen lite? (känns "släpningen" jämn runt hela varvet eller bara på en del?....det är inte ett förslag på reparation, utan ett förslag på felsökning...)

( att du har anliggning när du kört 3 mil beror troligen på lite för snäv justering, släpp lite på den......är det anliggning som orsakar värme, som ger ovala trummor? .... :klia: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Peter Ohlsson

#18 » 15:19:41, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma problem på en hästtransport och det var däcken som inte var runda.
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

torbjorn_forsman

#19 » 15:25:42, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter bromssköld och axeltappar stadigt ihop med varandra eller kan det tänkas att något ställer sig snett då axeln belastar under körning?
Är hjullagren i bra skick och helt glappfria?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gert Bohlin (trådstartaren)

#20 » 16:22:48, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Ohlsson skrev:Jag hade samma problem på en hästtransport och det var däcken som inte var runda.

Den idén har jag också haft, men jag får besked på verkstaden liksom båda bilprovningarna, att det inte ska ha någon roll...
Däcken byttes förra året, och de gamla står fortfarande kvar. Kanske värt att prova ändå alltså?
Gert Bohlin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:56, 05-09-2017
Ort: Skillingaryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Gert Bohlin (trådstartaren)

#21 » 16:24:27, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Sitter bromssköld och axeltappar stadigt ihop med varandra eller kan det tänkas att något ställer sig snett då axeln belastar under körning?
Är hjullagren i bra skick och helt glappfria?

Vagnen har alltså varit inne på verkstad för försök till åtgärd av problemet. Enligt dem ser allt fullt normalt ut. Nya hjullager.
Gert Bohlin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:56, 05-09-2017
Ort: Skillingaryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Gert Bohlin (trådstartaren)

#22 » 16:28:00, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:....även om du lägger an bromsen lite? (känns "släpningen" jämn runt hela varvet eller bara på en del?....det är inte ett förslag på reparation, utan ett förslag på felsökning...)

( att du har anliggning när du kört 3 mil beror troligen på lite för snäv justering, släpp lite på den......är det anliggning som orsakar värme, som ger ovala trummor? .... :klia: )

Enligt beskedet jag får från verkstaden, så går det inte att släppa mer på justeringen.
Men jag är också inne på att värmen kan vara en orsak.
Jag ska försöka få in vagnen inomhus så att det går att fortsätta felsökandet bättre.
Gert Bohlin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:56, 05-09-2017
Ort: Skillingaryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#23 » 22:45:03, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Har aldrig hört att hjulbultar kan deformera en bromstrumma. Det är ju en plan yta mellan nav och fälg som kläms och då får man nog dra bra hårt om det ska kunna deformera själva ytan som backarna ligger emot, såvida inte navet är deformerat.


- gick alldeles utmärkt att dra trummorna vinda på bubblor med fembults nav.

Har du grundjusterat bromsarna korrekt?
- dvs med helt slaka vajrar och skruvat ut justeringarna så trumman låser för att sed Tänk också på an släppa på justeringen tills den snurrar med ett litet lätt back "släp". Tänk oxo på att bara rotera hjulet framåt under justering, vrider du bakåt börjar back automatiken leva rövare och du får aldrig till en justering.
- jag hoppas du har nya delar inuti trumman...gamla kärvande expandrar och back automater samt tröga vajrar gör oxo justering hopplös.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stefan1972

#24 » 08:05:42, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nog tycker jag att trummorna ser mer än lovligt tunna ut iallafall? Brukar vara en ganska bred kant ute i periferin rent generellt men det är ju svårt att säga ända härifrån.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Zukram

#25 » 08:41:24, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svaret kan ha nämnts.

Kolla att däcken är RUNDA. Om korden har släppt från slitbanan (mycket vanligt på gamla regummerade däck) blir det som en bula på den och det ger vid rimlig belastning utslag i bromsprovningen. Jag har råkat ut för det själv på en kunds vagn.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stefan1972

#26 » 09:39:12, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är inte bara vanligt på regummerade däck utan alla husvagns och släpvagnshjul eftersom de kan bli väldigt gamla utan att vara utslitna för fem öre. Särskilt husvagnsdäck, de ska man nästan byta så fort de har torrsprickor i slitbanan även om det är 10mm mönsterdjup. Jag har bytt oräkneligt antal däck på husvagnar som har separerat och exploderat och det varit bara slamsor kvar. Sen när man påpekar att det andra däcket även det bör bytas så var det många som protesterade för det är ju som "nytt". ..........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#27 » 11:30:47, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det sprickor så finns det större risk än utan sprickor i alla fall.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Gert Bohlin (trådstartaren)

#28 » 19:39:12, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:nog tycker jag att trummorna ser mer än lovligt tunna ut iallafall? Brukar vara en ganska bred kant ute i periferin rent generellt men det är ju svårt att säga ända härifrån.

Ja, jag har ju inte historia på dem.
Kan man på något sätt få koll på godstjocklek vid ny?
Bromsverkan är det i alla fall inga problem med. Det flyger över 3kg när man drar i handbromsen.
Vi har eventuellt andra begagnade trummor på gång, för att utesluta problemet där.
Gert Bohlin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:56, 05-09-2017
Ort: Skillingaryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Gert Bohlin (trådstartaren)

#29 » 19:41:30, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Har du grundjusterat bromsarna korrekt?
- dvs med helt slaka vajrar och skruvat ut justeringarna så trumman låser för att sed Tänk också på an släppa på justeringen tills den snurrar med ett litet lätt back "släp". Tänk oxo på att bara rotera hjulet framåt under justering, vrider du bakåt börjar back automatiken leva rövare och du får aldrig till en justering.
- jag hoppas du har nya delar inuti trumman...gamla kärvande expandrar och back automater samt tröga vajrar gör oxo justering hopplös.

Vagnen har som sagt varit dubbla vändor inne på verkstad, och beskedet jag får är att allt ser normalt ut och är i fullgod kondition.
Gert Bohlin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:56, 05-09-2017
Ort: Skillingaryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Gert Bohlin (trådstartaren)

#30 » 19:43:13, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:det är inte bara vanligt på regummerade däck utan alla husvagns och släpvagnshjul eftersom de kan bli väldigt gamla utan att vara utslitna för fem öre. Särskilt husvagnsdäck, de ska man nästan byta så fort de har torrsprickor i slitbanan även om det är 10mm mönsterdjup. Jag har bytt oräkneligt antal däck på husvagnar som har separerat och exploderat och det varit bara slamsor kvar. Sen när man påpekar att det andra däcket även det bör bytas så var det många som protesterade för det är ju som "nytt". ..........

Däcken är nya från 2016. De har rullat mindre än 100 mil. C-däck.
Gert Bohlin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:56, 05-09-2017
Ort: Skillingaryd
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se