Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarBussar

Scania buss års 60 med d7 motor cav pump vad kan felet va när motorn rusar då fort jag försöker starta den. Sen fungerar inte stoppreglaget. Har den ovanliga cav pumpen. Nån som har nån ide?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bussar här

Scania b55 (trådstartaren)

#1 » 22:19:54, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla veteranfantaster.har en gammal scania buss med d7 motor i från 1960. Med cav dieselpump.
Efter att vi körde den tom på diesel så har den börjat bete sej konstigt. Har luftat med hjälp av en elpump. Den starta till sist. Men tokrusade. Sen gick den inte o stänga av på stoppreglaget. Vill säga åxå att jag kopplade elpumpen efter handpumpen. Blir bränsletrycket fel då. Därför den rusar?nån som har någon ide. Tack på förhand.
Scania b55
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:02, 24-08-2017
Ort: Sundsvall sweden
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania buss b55 58



Mattias Petterson

#2 » 22:48:12, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kärvande insprutning pump, du har troligtvis fått med dig någon bottensats från tanken
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Scania b55 (trådstartaren)

#3 » 10:05:51, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör man ?kan denna skit eller vad det nu e ha betydelse så den rusar. Och ej stoppen fungerar.
Låter underligt. För när jag kör med elpumpen så kommer det fram ren fin diesel ur luftnippeln på pumpen.
Kan det va så illa att pumpen sagt upp sej för att den gått torr ett kort ögonblick.. surt o hitta en likadan pump då bosch e den vanligaste, o här sitter lucas cav pump naturligtvis.
Scania b55
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:02, 24-08-2017
Ort: Sundsvall sweden
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania buss b55 58

Zukram

#4 » 15:25:39, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den gett upp skulle du inte få start alls.

Mitt förslag på lösning: Ta i sär, gör rent, se till att allt löper som det ska, och sätt ihop igen, alternativt låt någon dieseltekniker göra det.
Men eftersom du bor i Sundsvall skulle jag föreslå att du lämnar den till Diesel-Persson bortanför Sörfors. Det inte den karln vet om dieselpumpar är verkligen inte värt att veta.

Han gör dock inte hembesök längre, eftersom han gått i pension, så du får ta loss pumpen själv.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Åsa-Nisse

#5 » 17:25:52, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fick du stopp på den? Om en gammal sugdiesel startar baklänges så får du det resultatet att den maxvarvar och inte går att stoppa på annat sätt än att kväva den i avgasröret. Det borde du märkt för då blåser i regel luftrenaren bort.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se