Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Byte av axel och bussning hitec-aggregat, har jag gjort bort mig?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

JohH

11:38:39, 14-09-2017

Har i ca två år ägt en Gehl 4840 med tillhörande grävaggregat hitec 410e. Det är den första och enda maskin jag kört eller mekat med så har inte direkt någon koll på vad jag gör.. :mrgreen:

Bommen till grävaggregatet glappar rejält och jag har gett mig på att försöka byta bussningar och axel. Inga konstigheter att få ur axeln, inte heller några problem att dra en liten svets i bussningarna i bommen och knacka ut. Men.. Bussningarna (eller vad det nu är) i bominfästningen lyckas jag inte få loss. Dom är lätt ovala och behöver åtgärdas på något sätt, jag börjar däremot misstänka att jag än så länge gjort mer skada än nytta.

Jag har försökt med samma metod som bussningarna i bommen, svetsa lite på insidan och sen knacka ut (även provat avdragare modell gängad axel med tillhörande don). Använt mer våld än jag borde med stor slägga men inte lyckats rubba. Provade då att såga flera snitt med bågfil (inga problem alls att såga, mjukt stål) men trots detta rör sig inte eländet.

Några råd till en nybörjare? Än så länge har jag bara demolerat ena sidan på bominfästningen men verkar ju helt klart som bussningen på något sätt är fogad med omgivande gods?

Bild



Micke Härnta

11:46:19, 14-09-2017

Är det inte så enkelt att det är påläggssvetsat & arborrat?

JohH

12:57:51, 14-09-2017

Micke Härnta skrev:Är det inte så enkelt att det är påläggssvetsat & arborrat?


Låter helt klart rimligt med tanke på hur våldsam jag varit. För en nybörjare är det lite svårt att förstå varför man gör så men kanske inte var så orginal?

Jag ska se om jag kan få till en bättre bild som tydligare visar skarven mellan materialen.

bert

13:00:32, 14-09-2017

Hur passar dom nya bussningarna emot hålet?

toker

13:17:16, 14-09-2017

Är inte det där själva örat där axeln ska sitta stumt dvs inte snurra utan den ska snurra i bussningen som sitter i bommen. Om så är fallet går det skära ur och lagga in nytt fäst ställe för bommen eller svetsa igen kapmärkena och säkert lägga på lite svets och arborra eller bara svetsa och snygga till för hand så gått det går och köpa expander tapp.

JohH

13:23:16, 14-09-2017

bert skrev:Hur passar dom nya bussningarna emot hålet?


Har inte skaffat nya delar än, har provat att maila Coveston för att få pris på orginaldelar men inte fått svar.
Kollade istället med en lokal firma som erbjuder sig att ta fram passande delar eller vid behov svarva till det som behövs. Min tanke var att få loss allt och ta med till firman så dom ska ha något att utgå från.

JohH

13:36:01, 14-09-2017

toker skrev:Är inte det där själva örat där axeln ska sitta stumt dvs inte snurra utan den ska snurra i bussningen som sitter i bommen. Om så är fallet går det skära ur och lagga in nytt fäst ställe för bommen eller svetsa igen kapmärkena och säkert lägga på lite svets och arborra eller bara svetsa och snygga till för hand så gått det går och köpa expander tapp.


Det stämmer att axeln inte ska snurra där men örats bult har varit av (förmodligen en längre tid) och då kanske också bidragit till slitage iom att tappen/axeln rört på sig mer.

Det lutar helt enkelt åt att försöka reparera det jag haft sönder så gott jag kan och köpa en expandertapp.

toker

18:00:59, 14-09-2017

Lägger du i med svets och slipar noga så ska nog en expander tapp funka bra har för mig att dom påstår att hålet kan vara ganska mycket ovalt och ändå ska det funka bra men antar att livslängden blir bättre om hålet är hyffsat runt. En tapp som är 40 mm och ca 155 lång med expander i båda ändarna kostar runt 2000 kr.

Joe

20:23:05, 14-09-2017

Det där är inte påläggssvetsat, Du får inte den skarpa kanten mot omgivande gods + att det är inte mjukt att såga i.

Om du har MAGsvets så ställ den på max och dra en ordentlig fog runt om. (360° invändigt) Att hålla på och dutta duger inte, det ska bli rejält varmt så det krymper sen.

Ta ett kort från andra sidan bussningen också.
Senast redigerad av Joe 20:33:27, 14-09-2017, redigerad totalt 1 gång.

Turbodiesel

20:28:28, 14-09-2017

Är det inte bara märken efter axeltappen eller någon bricka som lurar dig? Om du slipar lite på ytan så borde du se om det är homogent material.

Expanderhylsor tar inte gärna upp någon konicitet att tala om, men däremot är det inga problem om hålet blir för stort, bara det är runt. Du beställer då en expanderhylsa i överdimension.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.

Stefan1972

07:56:30, 15-09-2017

Ja det där är nog ingen lös bussning. Syns ju tydligt att det bara är nåt som legat och nött och skapat en kant så det ser ut som en lös bussning.

JohH

10:27:34, 15-09-2017

Jag återkommer med fler bilder i helgen. Det jag vet med säkerhet är att det är olika material, känns väldigt tydligt i bågfilen när man kommit igenom den mjuka "bussningen".

MN

10:59:20, 15-09-2017

stålbussningar skall vara hårdare än godset de sitter i.

MN

stefansmark

11:59:16, 15-09-2017

Jag tror inte att det är någon bussning, tappen skall inte röra sig i det läget och då kommer det inte att nötas där så långe allt är helt.
Att det är hårdare i ytan kan vara för att den trasiga tappen har slamrat runt i hålet och att stålet därmed har blivit lite hårdare.
På en del maskiner har jag stött på bussningar även i de fasta lägena men då det oftast arborrat sedan tidigare och en isvetsad hylsa, någon midigrävare har jag sett med bussningar i kungen också.