12,7 V är helt normalt för ett fulladdat
batteri som har stått orört någon vecka sedan det laddades senast. Omedelbart efter laddning bör dock spänningen vara över 13 V, och får det stå orört en månad kan man vänta sig att spänningen sjunker till 12,5 - 12,6 V.
Men det är mycket möjligt att batteriet har blivit skadat (sulfaterat) av att ha stått oanvänt så länge. Mät spänningen medan du kör startmotorn och se hur mycket den sjunker då, och vad den stiger till efter startmotorkörningen, det kan säga en del om batteriets skick.
Om batteriet är så svårt sulfaterat att kortsidorna har svällt upp och känns hårda så är batteriet inte mycket att hoppas på. Uppsvällda men mjuka kortsidor är däremot fullt normalt på ett gammalt batteri, i synnerhet om det någon gång har frusit.
Tänk på - men det kanske är för sent i det här fallet - att i moderna batterier sjunker vattennivån vid urladdning. Om man gör som det rekommenderades förr i tiden och fyller vatten före laddning så kommer dels syran att bli för utspädd och dels finns det risk att batteriet svämmar över när det är fulladdat.
Jag brukar göra så med ett gammalt batteri som har stått för fäfot länge att det först får stå på laddning så länge att det bör ha fått i sig åtminstone 25-30 % av kapaciteten (det är bara att hålla koll på klockan och laddarens amperemeter för att bedöma den saken), då kollar jag nivån och fyller bara så att det nätt och jämnt når upp över plattorna. När batteriet är fulladdat kan man fylla till rätt nivå.