Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken Även allmäna veteranfrågor här
Finns nog inget som säger att det är olagligt iallafall. En ram bär ju inte på det viset iallafall och räknar man på dess längd så är det nog rätt så mycket överkapacitet. man får ju tänka på att lasten ligger på axlarna och ramen blir ju bara nåt som håller ihop fram och bakände (lite förenklat såklart) Det hade ju varit skillnad om samma ram hade stått uppställd mellan två ytterväggar med last hängande under densamme.
Det vore nog bra om påbyggaren kan visa upp ett intyg från biltillverkaren på att urkapningen är ok i just detta fall (med hänsyn till vad bilen ska användas till, påbyggnadens vikt, eventuella märkliga belastningar osv). Dessvärre finns det en och annan påbyggare som gör skäl för de gliringar man emellanåt hör om den branschens bristande tekniska kompetens.
När jag jobbade på den lokala auktoriserade Scania verkstadens påbyggnadsavdelning, så hade vi mallar som användes vid förlängning av ram, visade hyr snittet / svetsfogarna skulle läggas. Jackning i ramen vet vag aldrig att vi gjorde med minde är motsvarande förstärkning samt konsultation av Södertälje. Borrade gjorde i dock hej vilt i ramarna.
QV_ skrev:Det lilla jag vet om moderna lastbilsramar så får man varken svetsa eller kapa i dom. Men det kan vara hörsägen...
Jo, så länge man följer annvisningarna från tillverkaren så brukar det inte vara några problem. På mitt förra jobb så hade dom för sig att vi inte fick göra något sådant på Mercedes ramar, men efter att jag tog fram anvisningarna så gick det helt plötsligt bra.
En amatör gör vad han kan, En klåpare gör det han inte kan.
Men det är absolut inte frågan om att bara kapa ur en bit ur ramen utan det måste läggas i och svetsas enligt tillverkarens påbyggnadsanvisningar. Var det bara en bit bortkapad så var modifieringen inte färdig utan väntade på att göras färdig. Den typen av modifieringar måste följa tillverkaren anvisningar i minsta detalj för att godkännas och därför drar sig de flesta påbyggare för sådana ingrepp om det går att få till stånd en annan lösning som ger acceptabel funktion.
Biltillverkaren eller den som är ansvarig för bilens typgodkännande måste utfärda anvisningar för vad som anses godkänt eller inte, och sedan kan det komma att kontrolleras av t ex bilprovningen eller polisen. Skulle det ha inträffat en olycka med dyra följder kan nog försäkringsbolaget vilja gräva djupare i saken också.
Om man kapar ur jack och dylikt i en ram, så måste man ju förstärka upp den så att inte det bortkapade materialet blir en försvagning. Jag förutsätter att auktoriserade påbyggare och verkstäder vet vad de gör och tillämpar dessa beprövade metoder.