Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vaniljmunkens garage och verkstad

90 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

vaniljmunken (trådstartaren)

#16 » 01:39:04, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drog klart lite dagvattenrör mm och randisolerade så jag kunde återfylla inför gjutning. Det blev ganska "ytliga" rördragningar, i allafall på baksidan. Efter återfyllnad var det dags för armering och provtryckning av gv-slangen :thumme: Använde 8150 fingerskarvade nät i hela plattan. Var lite bökigt att jobba med själv men till slut kom jag på ett rätt effektivt sätt med hjälp av minigrävaren och 2 tjocka plank som kanor. Sågade även ut för kantjärn. Klart för gjutning! :thummar:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30



vaniljmunken (trådstartaren)

#17 » 20:34:51, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att ta sig i kragen och fortsätta uppdatera min tråd! :!: Jag tänker alltid när jag ränner runt på nätet att jag måste ge tillbaka med egna bilder och erfarenheter, men måste medge att det har varit svårt att ta tag i det, men nu så... :grin:

Då var det dags för gjutning oktober 2016, enda momentet som jag hittills valt att leja bort. Hade gärna gjort detta själv, men är ju också ett moment som är lite svårt att göra om så jag bad Svartöns Bygg ta hand om det - blev riktigt bra! :thumme: Hade ju självklart otur med vädret, kring -5 grader på morgonkvisten...


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

vaniljmunken (trådstartaren)

#18 » 21:01:18, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När gjutningen var avklarad så kunde jag äntligen sätta igång och fixa till gården lite, det var en riktigt sörja 2016 och det gick inte kanske helt hem hos tanten min :grin: Marken är till största delen bara sandmark, så det är ju najs! Krafsade bort matjorden, gjorde formar av gammal panelvirke och sen ner med kross 0/32, ca 10-15 cm, inte mer. Är det bara jag som älskar ljudet som uppstår mellan skopa och kross?! LOVE IT!

Vet inte om jag har något mer att tillföra just detta moment, kul var det i alla fall! Än idag har jag inte gjort något mer, har låtit det packa sig själv och det har hållit bra för de lastbilar som lossat virke etc. Funderar på makadam 4/8 så att vägen som leder ner till huset knyter an till resten, men det får nog bli nästa år. Lite matjord måste också dit...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

63an

#19 » 21:08:47, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var rediga armaturer, hur många meter slang har du lagt med 8 ventiler? :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

vaniljmunken (trådstartaren)

#20 » 21:12:42, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att göra klart runt gamla förrådet och plattan så hade jag dränering och dagvatten kvar att lägga ner. Stod i valet o kvalet om jag skulle lägga ner dränering kring gamla delen eftersom det bara är sand här, men jag hade dräneringsrör över så jag tänkte varför inte. Skulle ju även gräva ner dagvatten så även det var ett argument för att passa på med dränering :coffee: Så jag känner mig inte särskild orolig för att stå i vatten :lmao: Det här var det sista jag hann med 2016 men jäklar vad nöjd jag var! :) Nu kom en riktigt tuff vinter med en 3 åring och en bebis, hohooo... :huh:

Oktober 2016

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

vaniljmunken (trådstartaren)

#21 » 21:15:09, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Det var rediga armaturer, hur många meter slang har du lagt med 8 ventiler? :coffee:


Ärligt talat minns jag inte på rak arm. Beställde 480 m och det blev inte över så mycket om jag minns rätt. Men har det på ritning så jag vet tills jag ska sätta igång systemet, men det är nog ett tag bort :smile:
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

63an

#22 » 21:55:41, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I snitt 60 meter så då klarar du värmen bra å jämn i plattan ! lite beroende på pumpens capacitet! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magloman

#23 » 22:03:29, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där blir ju kanon :thumme:

Smart med att lägga ner brädor också som avskiljare mellan grus o gräs. Dom ruttnar ju med tiden också så då blir det ju inget kvar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

vaniljmunken (trådstartaren)

#24 » 23:28:59, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det där blir ju kanon :thumme:

Smart med att lägga ner brädor också som avskiljare mellan grus o gräs. Dom ruttnar ju med tiden också så då blir det ju inget kvar.


Jepp, det var något sådant jag tänkte. Jag och sambon har också funderingar att byta brädor mot kullersten/gatsten när ekonomi finns för det. Men för tillfället fyller brädorna sin funktion :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

Stridis2

#25 » 16:58:02, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med smågatsten som kant är att gräset växer under och ut i gruset. Blir mycket jobb att försöka hålla gruset gräsfritt på mekanisk väg. Sprutar man med round-up så dör gräset två dm in på gräsmattan.
Jag gjorde plåtvinklar till min mor som jag satte mellan gräsmatta och öppna rabatter. 5 cm plåt gick ut över gräset och 35 cm ner i jorden. Dessa tillverkades i 0,7 mm plastad plåt, samma som man använder till regndalar, fönsterbleck och liknande. Detta är ca 15 år sedan, och ännu så finns det inga synliga eller andra märkbara problem.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#26 » 17:04:40, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med aluminiumplåt
20cm höga med en vinkel på 1cm i botten

Enda problemet med gräs är de som växer över kanten... Alltså gräsmattsklippet som göder gräset på fel sida. För underifrån kommer inget.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

vaniljmunken (trådstartaren)

#27 » 22:12:42, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Nackdelen med smågatsten som kant är att gräset växer under och ut i gruset. Blir mycket jobb att försöka hålla gruset gräsfritt på mekanisk väg. Sprutar man med round-up så dör gräset två dm in på gräsmattan.
Jag gjorde plåtvinklar till min mor som jag satte mellan gräsmatta och öppna rabatter. 5 cm plåt gick ut över gräset och 35 cm ner i jorden. Dessa tillverkades i 0,7 mm plastad plåt, samma som man använder till regndalar, fönsterbleck och liknande. Detta är ca 15 år sedan, och ännu så finns det inga synliga eller andra märkbara problem.


Aaah tackar för tipset! Det är ju det där gräset som inte vill lyda en och stanna på sin plats :grin: Ibland har vi funderat på att bara göra en enda grusplan, men hittills har vi inte blivit så radikala...
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

Stridis2

#28 » 14:15:25, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är grusplan mycket mer arbetsamt att sköta än gräsmatta. :sad:
När jag köpte förra huset hade föregående ägare schaktat bort all jord och gräs och lagt singel över allt. Såg ut som en tråkig byggarbetsplats. Han hade gjort så för han påstod han var gräsallergiker. Detta påverkade givetvis inte alls hans hosta men, som hand änka sa, så vägrade han tro på att hans storrökande under 40 år hade något med saken att göra, så då måste det vara grannarnas gräs som gjorde att han hostade... :mrgreen:

Så, jo, jag har provat att sköta grusplan innan jag fick bort detta och på med jord och gräs.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#29 » 17:27:42, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att täcka golvvärme slangen då den tydligen inte tål uv ljus särskilt bra enligt uppgift.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

vaniljmunken (trådstartaren)

#30 » 03:02:16, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sommaren 2017

Ville ha ner elkabel och avloppet ska åt samma håll. Hade inte mycket spelrum på höjden/djupet så det ligger lite väl grunt, har lite cellplast över så blir väl att kanske slänga ner det i backen, men nu vart det som det vart. Har parallella ledningar från 2 av brunnarna som ska vara för lastbil/bilplats, kommer nog gräva upp den och låta det smältvattnet gå till dike istället så har lite mer avloppsjobb att göra, men ville ha ner elledningen så stressade därför på med detta...

Upptäckte även (har egentligen vetat om detta ett tag...) att vatten trycker upp i avloppsledningen när jag skulle koppla på garagedelen, infiltrationen ligger för djupt så det måste också göras om...suck! Men allt detta lägger vi på den välkända "att göra listan"...ain't got time for that :grin:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var ju även dags att äntligen börja bygga!!! :thummar: Det blev 19 x 19 lecablock, skulle tagit 9 cm:s om jag gjort om det. På detta satte jag syll av tryckt virke, här kör vi med hängslen och livrem! :razz: Satte fast dessa med lättbetongskruv från Byggmax, drog bättre än förväntat faktiskt. Vissa gick ju runt direkt, men då var det bara att skruva ur och sätta på nytt ställe :thumme:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se