8 inlägg •
Sida 1 av 1Diskutera hydraulik i allmänhet här
- Bevakas av: 2
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 1805
OKEJ (trådstartaren)
#1 » 20:43:15, 19-09-2017
Har en vikplog med diagonalventil och 2 slangar. Vill kunna använda traktorns 3 och 4
spak och köra 4 slangat istället. Går de att lösa på nåt smidigt vis och samtidigt behålla
chockventil och
ackumulator?
-
OKEJ
- Fler än 1 inlägg
-
- Blev medlem: 20:20:12, 18-09-2017
- Maskintyp: Hjullastare
#2 » 02:46:31, 20-09-2017
Kan du på ett "papper" beskriva hur systemet är kopplat och fungerar just nu och "fota av" och lägga upp i en kommentar?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
-
akkamaan
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
- Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
-
OKEJ (trådstartaren)
#3 » 20:40:14, 20-09-2017
-
OKEJ
- Fler än 1 inlägg
-
- Blev medlem: 20:20:12, 18-09-2017
- Maskintyp: Hjullastare
OKEJ (trådstartaren)
#4 » 20:42:51, 20-09-2017
Här syns de två slangar som går till maskinen och 4 slangar till de två kolvarna. Omkopplingen för att styra vardera
kolv sker med en vippbrytare.
-
OKEJ
- Fler än 1 inlägg
-
- Blev medlem: 20:20:12, 18-09-2017
- Maskintyp: Hjullastare
OKEJ (trådstartaren)
#5 » 20:47:43, 20-09-2017
Skulle de funka att plugga anslutningarna och ta bort slangarna som går till maskinen. Och sätta t-kopplingar på slangarna till kolvarna och därifrån dra 4 st slangar till maskinen istället. Behåller jag chockventilen och ackumulatorns funktion då?
-
OKEJ
- Fler än 1 inlägg
-
- Blev medlem: 20:20:12, 18-09-2017
- Maskintyp: Hjullastare
#6 » 21:07:29, 20-09-2017
Detta block ser ju ut att ha samma funktioner som ditt:
http://www.oie.se/Archive/Resources/P_4 ... 9286_0.pdfJag tycker det ser ut som det ska funka att plugga A och B, sedan koppla som du tänkt med T och separata slangar.
Men du ska inte räkna med att kunna köra de två bladen samtidigt eftersom A2-B2 är kortslutna, så i vissa fall så kommer du bara pumpa oljan ut i paketet och tillbaka direkt utan att påverka kolvarna.
-
eqlazer
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
- Ort: Göteborg / Lysekil
#7 » 16:02:30, 21-09-2017
Vi behöver nog veta hur ditt nuvarande ventilblock på plogen ser ut inuti innan vi kan ta ställning till huruvida detta går att genomföra. Kan du referera till plogmodell och tillverkare? Är det en identitetsplåt på aluminiumblocket som anger tillverkare och ventilkoder? Fota och lägg upp i så fall så vi kan leta upp och identifiera ventilen på nätet.
Vad är det för typ av hydraulsystem på maskinen? Konstanttryck? Konstantflöde?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
-
akkamaan
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
- Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
-
#8 » 16:54:47, 21-09-2017
om det är samma uppbyggnad som den som eqlaser refererade till så blir det inte bra då magnetventilerna fyller stor funktion för att det ska funka som tänkt
-
bonnen513
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
- Ort: Tämta
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2
Återgå till [Allmänt] Hydraulik
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: AN, bonnen513, tracker och 11 gäster