Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

BM VOLVO 400 Buster

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Enbo (trådstartaren)

#1 » 21:56:57, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte i våras min Buster med ryck o slit lastare som jag nu äntligen har fått svetshjälp för ombyggnad till tilt kolv och redskapsram.
Det inköpta ventilpaketet är Galtech Q45. Jag tror jag har listat ut det mesta med vilka slangar och kopplingar som behövs, men var i traktorn kopplar jag in tryck och retur från ventilpaketet?
Går det bra att koppla in returen till det tipputtag som idag används för lastarkolvarna? Bör jag då även använda en backventil så att det inte blir tryck i returen om jag någon gång skulle använda det andra tipputtaget?
Så till tryckslangen, det finns några pluggar i traktorns bakkropp, men är någon av dem användbar för tryckslangen eller är det bättre att ta trycket från skarven på tryckröret mellan pump och bakkropp? Är novis på detta med rördelar. Röret är cirka 15-16 mm. Vad behöver jag förutom en T-skarv, OIE säljer skarven separat så jag förmodar att det behövs mutter och skärring (hur vänder man dessa i förhållande till skarven?) Är röret så pass flexibelt så att det går att tränga in en skarv eller måste jag försöka måtta och skära av röret en bit?
Tacksam för alla svar.
Bild
Bild
Enbo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:10, 16-03-2017
Ort: Ställberg, Kopparberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TED 20
Volvo BM 400
Volvo BM 500
Volvo BM 611



Ingoberra

#2 » 08:31:25, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle då använda en serienippel å koppla in mig direkt efter pumpen. Kan trepunkten användas om tipputtaget ockuperas?

1 person gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Anders W

#3 » 16:56:14, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har gjort samma övning på min gamla BM400. Jag delade röret under fotsteget, precis som du fotat.
Sen tog jag bort banjokoppling i andra änden på röret, där den går in i trepunktslyften, den syns på din bild.
Monterade en serienippel i ventilblocket och en retur från blocket på returen mellan trepunkten och tanken.
Det rör som jag tog bort ersattes men nipplar och hydraulslang.
Jag kan leta fram lite bilder om det behövs så ser du exakt hur jag kopplat.
Om man gör på detta vis går det att använda trepunkten som vanligt, utom om man samtidigt använder någon av extrafunktionerna.

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Enbo (trådstartaren)

#4 » 19:45:41, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ut till Buster nu på kvällen och prövade om trepunktslyften fungerar när ventilspaken för tipputtaget står i retur och det var inga problem för trepunkten. Kanske det går att lägga lastarens retur på det uttaget tack vare frihet från problem med trepunkten.
Vore tacksam för bilder på kopplingarna.
Det finns även ett förbindelserör med avtappningsplugg mellan tank och trepunkt, blir det för mycket rörelse i tanken om jag skulle lägga returen på den avtappningspluggen?
Enbo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:10, 16-03-2017
Ort: Ställberg, Kopparberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TED 20
Volvo BM 400
Volvo BM 500
Volvo BM 611

Anders W

#5 » 19:44:47, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Lite bilder med text hur jag kopplat.
Viktigt med retur till tank från ventilpaket och serienippel.
Som jag gjort så kan man använda 3 punkten som vanligt om spakarna till ventilpaketet inte är påverkade.
Dock kan man inte manövrera 3punkt samtidigt som man använder någon funktion på ventilpaketet.
Jag har köpt prylarna på oie, slangarna är dock ett hopplock från diverse, därför är det en salig blandning på gängor, banjonipplar etc.
På returinkopplingen satte jag ett T, ibland lånar jag en skogskärra med eget ventilpaket, då matar jag detta från det enkelverkande uttaget som jag spärrar med en kapellstropp. Returen kopplar jag in via snabbkopplingen som syns på bilden.
Om man ska vara noga är det inte helt rätt, om man har lång slang, eller klen dimension på returen från kärrans ventilpaket kan det innebära att trycket i T porten på kärrans ventilpaket ligger lite högre (5-10 bar), det kan ställa till det lite om man inte tänker sig för.
Som vanligt, använd sunt förnuft.

AW


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m

1 person gillar det här inlägget.
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Enbo (trådstartaren)

#6 » 13:15:08, 23-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för de förnämliga bilderna. Nu har jag vägledning tills de beställda delarna anländer. Nu har jag bara en liten undran. Jag köpte ventilpaketet samt tre snabbkopplingar (hanar o honor), det blev medskickat adaptrar, raka, och tredobrickor. Dessa är väl till för att täta skarvar. Min fråga är om detta bara gäller snabbkopplingarna eller om man ska ha brickor även i andra skarvar, som vid kopplingarna i ventilpaketet mm. Livet är ett ständigt lärande, men varför fick man inte lära sig nyttiga saker i skolan?

1 person gillar det här inlägget.
Enbo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:10, 16-03-2017
Ort: Ställberg, Kopparberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TED 20
Volvo BM 400
Volvo BM 500
Volvo BM 611


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], RR88 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se