Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Rostlösare/rostolja

51 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

jannejoel

#46 » 10:09:12, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:TS.
Dags för dig att sammanställa tips/rekommendationslista ;)

Måste givetvis prova Leifs förslag, BT X4.
De produkter jag använder är:
Omega 636 krypolja
i kombination med
Omega 608 kedjeolja
Inga andra "rostlösare" som jag hittills provat har nått ens i närheten av 636+608. HD och 5-56 är ... "överreklamerarde"... funger lika bra med vanolen/lacknafta...
Gas (svetsen) löser rost väl, men kräver en hel del efter arbete... ;)


Hej DC!
Skulle du vilja beskriva hur du kombinerar Omega 636 och 608. Först 636 och sen 608 som permanent smörjning när det fastrostade lösts? Eller har du klurat ut ngt annat sätt?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B



dc_lindberg

#47 » 11:12:43, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM du hade egen erfarenhet av 636 hade du vetat att den rackarns oljan -kryper- ordagrant.
Den klättrar mot gravitationen till och med.

Spraya på 636 först, låt det verka ett tag. (=x tid, minuter till dagar = "vad du känner för och vad du ger sig själv tid till")
Spraya sedan på 636 igen, så du får en "bärare" av 608.
608 verkar "lösa upp" rost medans 636 "bara" klättrar över rosten o dränker in den i en oljefilm.

5-56 och WD40 är "vatten" i jämförelse; de innehåller lösningsmedel som dunstar varefter rosten tar ny fart istället.
Så har det i vart fall sett ut där jag använt dem.
På kompostkvarnarna löser de upp fettet i lagren o det är mindre bra för lagren... 636 tycks inte påverka fettet i kullagren på de kvarnaren (RS lager).

Priset för 636 och 608 är -mycket- högre /L än för WD40, 5-56 o.dyl. men så går det bara åt en bråkdel så mycket olja => +/- 0 tycker jag kostnaden blir.
Andra kedjeoljor, Castrol, Statoil, OK/Q8, m.fl. har jag inte sett rostlösande funktion av vilket 608 visar direkt man sprayar den på rost. Den kletar fast bättre än andra kejdesprayer också, på gott och på ("kladdar ned allt den kommer i kontakt med...") ont.

Nu finns det säkert andra produkter med likvärdig funktion idag, från andra leverantörer.
Min erfarenhet kommer från 1990-talet, och jag har inte haft behov av att testa andra då Omega löst mina smörjproblem. Redline var jag nyfiken på, men kaxiga och nedlåtande om Omega och vägrar lämna varuprov (?!...)...då är deras produkt undermålig Omega! Redline "bodde" (bor?) i Bro på västra sidan om centrum ("granne" liksom).
X-digger, som är medlem här på Maskinisten, har färskare kunskap om oljor och alternativ än vad jag har. Finns många fler Maskinister som också kan detta med "smörja" långt mkt bättre än vad jag gör - men, jag har min praktiska erfarenhet av det jag provat, och de har sin av vad de har provat.
"Alla vet givetvis bäst" :skratta3:
Du får ta allas tips och rekommendationer för vad de är - personliga referenser och tyckanden :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jannejoel

#48 » 13:51:20, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för utförligt svar! Jag har - ännu - ingen erfarenhet av omegas produkter, men blir lite förvånad över att du menar att 608 löser rost bättre än 636:an. Alltid intressant med erfarenheter från verkliga livet!

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

ac tc

#49 » 20:45:17, 23-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En slamkrypare är sprick indikerings vätska/ sprej, lite surt att den är en färg dock men kryper in och smörjer/ löser gör den.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Robham

#50 » 11:18:06, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt kalkosan som innehåller fosforsyra för att ta bort rost. Kalkosan kan man köpa på vanliga matvarubutiker. Funkar rätt så bra. En rostig maskindel av t.ex. gjutjärn nedsänkt i kalkosan ett dygn blir som "ny" efter rengöring

Skickat från min LG-H850 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Robham
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:52, 12-05-2015
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo BM 6300

SwedEh

#51 » 12:31:26, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

WD40 och 5.56 används en del här, mycket pga tillgängligheten, de finns ju i princip överallt... Som rostlösare är de ju lite sisådär... Hade tidigare en burk med nåt som eventuellt kan vara norsk, Stod på etiketten nåt i stil med tillverkad av...N..nånting AS, Norge. Etiketten var inte rikigt som ny så namnet vet jag inte, men det fungerade riktigt bra!

Hittade för en tid sen en burk PlusGas som jag tror tillhört min morfar en gång i tiden. DET var riktigt bra, så troligen är den blandingen förbjuden idag :) Finns att få tag på men med en "ny formula" så om det är lika effektivt kan jag inte svara på. inte heller om det finns att köpa i Sverige....

En annan ganska effektiv metod att lossa rostiga saker är förstås brutalt våld ;)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se