Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

tillfällig lösning istället för bensintank BILLIGT volvo 240

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

SkauneJohan (trådstartaren)

#1 » 18:24:39, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

såklart händer det på båda bilar samtidigt, 245an står på verkstad pga den suger luft igenom tankarmaturen och en ny sånn kostar 2000:- :uupps: och kommer med posten vilken dag som helst

men reservbilen (244an) börjar såklart också att suga luft :roll: och det är såklart också genom tankarmaturen... nu måste jag fixa en tillfällig lösning att få soppa till förgasaren de 3-4 månaderna det tar att spara pengar till en ny tankarmatur, funderar på en jeepadunk i kofferten med slang och rör till bränslepumpen eller nånting liknande, alla tips mottages, detta måste såklart vara till väldigt tight budget för tillfället, soppatanken räcker med 10l men 20-30l vore trevligt
SkauneJohan
1 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:37, 05-07-2016
Ort: skåne/blekingegränsen
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo 244-82 och 245-83, drömmer om MF35 och lastbilar



PerJohansson

#2 » 18:27:47, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpa rätt delar på skroten eller blocket blir nog lika dyrt som att krångla med egna lösningar.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

magloman

#3 » 18:52:18, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En beg tankarmatur från lokala volvoraggargänget lär inte kosta mer än en platta öl.

Kolla lokala fb grupper för köp o sälj motor eller volvo
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#4 » 18:59:06, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

5-litersdunk på takräcket (eller i skuffen om man vill lägga ner lite mer jobb på installationen, och om bränslepumpen fungerar så man inte är beroende av självtryck). Ta ett kasserat lock och borra ett hål i det som det just så pass går att tränga ner bränsleslangen genom, och ett litet hål bredvid för ventilation.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#5 » 19:19:03, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett andra applicera frikostiga mängder kemisk metall på en rostskadad tankarmatur för att få tätt. Säger inte att det är en optimal lösning, men det verkar fungera.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Hidsmekolek

#6 » 19:24:33, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att jag har fulmekat en sån med att bryta bort den trasiga rörböjen uppepå tankarmaturen och trä ner ett 6mm kopparrör inuti originalröret.
Lite tätgoja på röret så det inte suger luft/rinner ner vatten så är det klart.. Höll bilen ut. Funkar inte med pump i tanken... :vissla:
Gick att fixa utan att ta ur armaturen tror jag. :klia:
Inte hundra på rördiametern förresten..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#7 » 20:01:54, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig gjort på 240 men väl 140. Tog ett lagom grovt järnrör och satte ner i tanken. På en limmade jag fast detta med Araldit (trots att någon sagt att det är bensinlösligt så fungerade det) och på en så fanns det tillräckligt mycket metall kvar så jag kunde svetsa. Efteråt så fick jag böja röret inne i tanken så det kom till rätt djup.
Ett tag hade jag problem med att bilen tog tjuvluft och var omöjlig att starta innan jag hade tryckt fram soppa med tryckluft i tanken. För att kunna köra hem tömde jag spolarvätskebehållaren (som satt ovanför förgasaren vid bromsservot) och drog ner slangen till förgasaren. Dock var slangen så klen så man kunde bara köra i 80... :vissla: Men hem kom man! :mrgreen:

Det går att ful-laga tankarmaturer med både kemisk metall, glasfiberspacket och tanklagning (specialmedel i stil med glasfiberspackel).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

LeifAndersson

#8 » 20:03:20, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lösningen på rostskadade anslutningar på tankarmaturen!
Ett ordentligt lager på hela böjen så rullar bilen flera år igen, det är frågan om inte "epoxiröret" håller längre än stålröret i den miljön! :thumme:
Torkar sakta men blir hur starkt som helst när det härdat.
En 240 som som vi hade fick den behandlingen för över 10 år sedan och den rullar med orörd tankarmatur sedan dess, nu sedan många år som A-traktor i grannskapet! Och då rengjordes inte röret på något vis före appliceringen av massan, utan det fick tjänstgöra som gjutform som det "bakades" ett rör av epoxi utanpå! Även ett gäng 740/940 har fått samma behandling. Har inte testat på Volvo med huvudpumpen i tanken, men de utan eller med förpump i tanken funkar det klockrent på!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Trondos

#9 » 20:54:37, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har en Ducati ST4 fra 1999. Der rustet det hull i bensintanken. Jeg slipte rent og hadde på kjemisk metall fra Biltema, det fungerte klockrent i 2 år, men så fant jeg en begagnat tank og satte på.
Siden Leif har fått epoksy til å vare i ti år, så gå for det.
Den orginale tanken ligger fortfarande på vinden, og ser tett ut. :mrgreen:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spacke ... 000019604/
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Stefan1972

#10 » 08:11:23, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

2000 för en ny armatur? Var har du hittat den? Man får ju en ny insprutararmatur INKL pump för typ hälften om jag inte minns fel.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#11 » 15:43:01, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:2000 för en ny armatur? Var har du hittat den? Man får ju en ny insprutararmatur INKL pump för typ hälften om jag inte minns fel.

VP- autoparts tar 2100 kr för en sådan, den som passar en insprutare kostar 750kr utan pump vad skillnaden är vet jag inte .
Vad är det för bil? Års modell ,motor?
Känns som en enklare " ful lösning " skulle funka tillräckligt bra.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

christoffer.gustavsson

#12 » 08:16:15, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Armaturen för insprut har väl dubbla rör, ena för returen. Sen kan jag förstås haft en dålig mätare men jag tycks minnas att en armatur för den gamla panelen (fyrkantiga mätare) inte visade rätt soppamängd i den nyare varianten (runda). Där vet jag dock inte om det var den lilla transistorliknande grejen bak på panelen som var problemet eller armaturen då jag bytte bägge.

Blev lite förvånad över priset som nämns men Google bekräftar detta. När jag var mer aktiv bland 240 så betalade jag struntsummor även för vissa grejer direkt från Volvo. 2000 spänn för en pingisboll som flyter upp och ner och reglerar ett motstånd känns ju fånigt.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

Tycko Mikiasson

#13 » 14:33:14, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En högst tillfällig lösning är väl att använda en båttank. Och göra en nippel för returledningen.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

v702

#14 » 18:54:46, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#15 » 22:16:10, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

christoffer.gustavsson skrev:Sen kan jag förstås haft en dålig mätare men jag tycks minnas att en armatur för den gamla panelen (fyrkantiga mätare) inte visade rätt soppamängd i den nyare varianten (runda). Där vet jag dock inte om det var den lilla transistorliknande grejen bak på panelen som var problemet eller armaturen då jag bytte bägge.


Så vitt jag vet ska alla tankgivare och -mätare på 240 ha samma karaktäristik.

På 140-serien finns det däremot två olika varianter, en mer lågohmig som användes fram till '72 och en högohmigare på '73 och 74 (denna har rimligtvis samma elektriska data som på 240). Den lågohmiga äldre typen är ett arv från 6 V-tiden, och förmodligen likadan även på tidiga PV och Amazon. Eventuellt kan det dessutom finnas en specialgivare som användes ihop med någon variant av GT-instrumentering.

På 740 tycks det finnas flera olika sorter, kanske upp till tre olika. En äldre som användes ihop med bimetalltankmätare (fram till ungefär '86, den har troligen samma karaktäristik som på 240), och två olika nyare (för olika tankstorlekar) som används ihop med den elektroniska tankmätaren på senare årsmodeller. Den tankmätaren har en byglingsmöjlighet för att välja vilken tankstorlek den ska användas ihop med.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se