Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Y eller d kopplat i elmotor

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

hickoryballe (trådstartaren)

#1 » 21:37:28, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Lite eltrubbel.

Ny motor som inte vill starta på "D"läge, har ingen yd start och anar att det inte är rätt för denna maskin.
Kopplat den på Y och det funkar, men nu när allt är klart och den har gått en 5-10-15 min smäller jordfelsbrytaren,
Motorskyddet händer inget med. motorn är inte het eller knappt varm till det yttre heller.

När jag provade att koppla på "D"läge var det dock motorskyddet som sade ifrån.

Riskerar man nåt galet med motorn om man kopplar förbi jordfelsbrytaren?



Bild

Bild
hickoryballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:55, 10-07-2009
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: , lastmaskin, klippare, vedmaskin, skruvdragare.



Michael Meier

#2 » 21:52:39, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:smile: hmm, Jfb ska inte användas som säkring utan det ska motorskyddet sörja för, och säkringarna då förstås.

Det betyder i mina öron att Jfb enbart är till för personskydd och "läckindikator"

Den ska alltså förvarna innan det betyder något av värde för en elmotor.

Min personliga uppfattning är att elmotorn i sig inte behöver Jfb för att överleva.

Med tanke på prislappen på dom flesta småmotorerna, så anser jag att det inte är konstigt överhuvudtaget att vissa motorer läcker till jord, även när dessa är oanvända "kartongny".
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

hickoryballe (trådstartaren)

#3 » 22:15:59, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker kanske med elektriker imrogon men problemet är att det tar sån tid att få hit dem, får vara glad om det ens blir under veckan.. står rätt stilla utan denna snurran...

Vis av tidigare erfarenheter vill jag förtydliga att jag förstår att el är för fackmän osv.. men..

Lite kompletterande frågor, har ju ingen nolla framme och har denna koppling, googlar man så verkar nollan vital i en Y-koppling men jorden och nolla är ju samma i skåpet undantaget jfb.
Så ska jag ta fram en ny kabel med nolla och dra i chassiet intill jorden, löser inte jordfelsbrytaren ändå då (detta verkar udda)? Eller in och mecka ut lite jfb-fri el just till denna maskin?

Motorn är som sagt ny, och leverantören är bra så frågan är om man skall byta ut den, men lite orolig över att man klantat till det själv är man ju.
hickoryballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:55, 10-07-2009
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: , lastmaskin, klippare, vedmaskin, skruvdragare.

Michael Meier

#4 » 22:26:28, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mera info om motorn ? en bild på hela typskylten? märke?

Såklart något är fel när Jfb löser ut.

En trefasmotor behöver ingen nolla på det viset.

Jag är konfunderad över att du behöver testa både Y och D koppling, varför går det inte att utläsa ??

Känns inte bra att du är så osäker :sad:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Martin1

#5 » 22:35:42, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Megga motorn och se om det är jordfel i den. Har du ingen megger så kan man i nödfall använda en multimeter.
Martin1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:56, 13-04-2008
Ort: Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

Michael Meier

#6 » 22:45:17, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan utläsa av typskylten är denna motor 230/400V lindad, och därmed ska den kopplas in med Y-koppling, kan vara att din test av D-inkoppling vart för mye för lindningstrådens isolering (OBS gissning) :sad:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jars

#7 » 22:54:49, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin1 skrev:Megga motorn och se om det är jordfel i den. Har du ingen megger så kan man i nödfall använda en multimeter.

Det fungerar bara icke med en multimeter, har motorn gått 5-10min o löser ut
då är läckaget inte stort ! så. Han är ju icke elkunnig kan man läsa så !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

hickoryballe (trådstartaren)

#8 » 22:54:55, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sprang iväg med kameran..

Osäker är jag, tar det dock varligt men lite materiellla skador är inte önskvärt men ändå på nåt sätt ok.

Typskylten, märke som synes:BEVI

Bild


Mörkt ute nu, men såhär är motorn monterad, driver en renstrumma.
skapligt tung.
Bild

Skåpet med jfb
Bild

Möjligt att jag kvaddat nåt, är det en utväg att fixa ett jfb-fritt uttag till den eller är det helt hjärndött?
hickoryballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:55, 10-07-2009
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: , lastmaskin, klippare, vedmaskin, skruvdragare.

Jars

#9 » 23:05:49, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn är nog en som man kalla för Norgemotor passa ej för Svensk Y/D
Spänningar
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

davbjo

#10 » 23:08:21, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon nolla behövs som sagt var inte. Motorn ska Y - kopplas 400V. Jordfelsbrytare behövs inte, men se till att jord - ledaren är ordentligt fastsatt i bägge ändar.
davbjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 10-11-2014
Ort: Södra Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996

Michael Meier

#11 » 23:08:58, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är många elektriska apparater i våran del av klotet som inte fungerar tillsammans med Jfb... av olika anledningar.

Det blir varken den första eller sista elmotorn som inte har en Jfb !

Även läckande tillslag/brytare slår ut Jfb.

Se till att allt är korrekt jordat, ingen färg mellan, använd multimeter för att säkerställa jordningen.

Och skriv upp i minnesbanken:
230/400V = Y koppling.
400/690V = D koppling eller via Y-D omkopplare.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

hickoryballe (trådstartaren)

#12 » 23:30:37, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag är inte så hemma på elteori, frågar mig fram och provar.
Tack för hjälpen

Och det sista där, med minnesbanken osv, det var bra,

Framförallt har jag en god chans att få igång maskinerna imorgon.

När jag nu plockar ut lite jfb-fri el, är det då inte lite vanskligt att blanda in det i den centralen med automatsäkringar jag nu har (syns int på bilderna, ligger intill den med jfb), allt i den är ju hittills med jfb, borde jag inte lägga ut en ny kapsling med en rad med jfb-fritt, för att hålla isär det?

Stort tack
hickoryballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:55, 10-07-2009
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: , lastmaskin, klippare, vedmaskin, skruvdragare.

Michael Meier

#13 » 23:56:52, 22-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krångla inte till det inuti centralen, Ingen ska förutsätta att allt inom en kapsling är skyddat av Jfb.

Onödig information förvillar, Oftast ska informatonen finnas på uttag, både enfas och trefas, (detta uttag skyddas EJ av Jfb) eller motsatsen.

Inuti en central, för vem ska denna info behövas? har du en ritning kan den behöva uppdateras.

Det är mer viktigt att det är snygg inkoppling, överskådlig.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#14 » 00:03:16, 23-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller... visst :smile: det blir också bra, vidarematning till egen undercentral med texten (denna central skyddas EJ av Jfb) :thumme: du vet hur du vill ha det!
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

davbjo

#15 » 00:40:42, 23-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om automatsäkringarna till motorn ligger på en egen rad så kan du mata dem direkt från ovansidan på jordfelsbrytaren. Det brukar få plats dubbla kablar där om man lirkar lite. Använd samma ledar-area som på kablarna (RK) som redan ligger där. De gamla kablarna som matade just dessa motor-säkringarna förut måste givetvis tas bort. Men om motorsäkringarna sitter i början eller mitt i en rad med en massa andra säkringar brevid så kan det vara lite knepigare, pga fas-skenan. En bild hade som vanligt underlättat :cool: En ganska dålig skiss skickar jag med utan att ta extra betalt :mrgreen: :smile:



Bild
davbjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 10-11-2014
Ort: Södra Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se