Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Suzuki Jimny

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 20:41:04, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon vänlig själ förklara varför Japanerna kopplar strålkastarna som de gör? Fick göra ett ryck på en Suzuki Jimny i kväll där ägaren fastnat i ett försök att koppla in extraljus, och lyckats släcka det mesta. Koppla extraljus på dem är ju ingen konst om man har tillgång till ett originalkablage anpassat för deras underliga koppling. Men varför kopplar de som de gör! :klia: Vad ska vara vitsen, är det bara för att de kan? + på alla stift på H4 lampan med släkt belysning och när man vill tända en funktion så är det en växlande funktion som lägger jord på hel eller halvljusstiftet beroende på vilken funktion man vill koppla in. Ett oerhört komplicerat sätt att tända lite belysning, men någon tanke måste det ju vara med det, men vad och varför! Förstår hur det funkar men inte varför de valt det systemet? :klia: :ohnej:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Towil

#2 » 20:48:11, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man kör med MOSFET och inte relä så brukar low side switching var enklare.

http://www.electronics-tutorials.ws/tra ... ran_7.html
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

LeifAndersson (trådstartaren)

#3 » 20:55:28, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men varför väljer de minusmanöver? Blir ju helknasigt när glödlamporna lägger över en spänning bakvägen i systemet, och man ska mäta fram ett fel? Rycker man ut båda kontakterna på glödlamporna så blir det ju mer försåtligt när bakspänningen försvinner. Men jag kan inte fatta vitsen med den inkopplingen! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#4 » 22:49:03, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Genom att ha manövern på minussidan kommer man ju undan med en säkring per strålkastare. Om man har manöver på plussidan går det ju åt totalt 4 säkringar för strålkastarna om man vill ha höger och vänster separat avsäkrade (vilket är ett lagkrav i en del länder).
Det kan också tänkas att man sparar in en del kabel med den "japanska" kopplingen.

Mitsubishi har ofta hel/halvljusomkopplingen på minussidan och ljusomkopplaren för att tända lyset på plussidan. Jag var mycket förbryllad första gången jag råkade ut för detta, felsökte en Space Wagon från sent 80-tal som hade kraftigt spänningsfall till lyset.

Extraljusinkoppling är inga problem om man helt enkelt lägger reläspolen parallellt med en av originalhelljuslamporna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Raceputte

#5 » 07:25:18, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte du monterat extraljus på nån av de L200 du avverkat, Leif? Är ju samma på dom har jag för mig.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#6 » 09:24:58, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte nåt med att signalhorn ofta är minusmanövrerade? I så fall varför?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Magnus Isakson

#7 » 12:03:04, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Är det inte nåt med att signalhorn ofta är minusmanövrerade? I så fall varför?


För att bara behöva en tråd ut till ratten där man jordar den vid signalering (i alla fall på äldre fordon)
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

Jac

#8 » 12:07:43, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm... Så länge man jordar i ratten så blir det väl bara en tråd oavsett eller tänker jag fel nu?
Menar jag såg det på en gammal Hydrema för länge länge sen och jag tror där satt en panelmonterad tutknapp.

Sorry Leif, jag tänkte sticka bara sticka emellan ett enkelt spörsmål men nu börjar det likna trådkapning.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Magnus Isakson

#9 » 12:11:49, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men om man inte använder relä så behövs ju två trådar om du skall skicka spänning till signalhornet istället för att sluta till jord och ha konstant plus på signalhornet.

1 person gillar det här inlägget.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

torbjorn_forsman

#10 » 12:17:39, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sak som nästan alltid styrs på minussidan är kontrollampor för oljetryck, laddning, diverse temperaturer mm. En mekanisk oljetryckskontakt är det ju bekvämt att ha jordad i motorblocket, elektroniska utgångar som ska styra en lampa görs enklast och bäst som s k open collector-utgångar, dvs en transistor med emittern jordad och kollektorn ansluten till lampan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson (trådstartaren)

#11 » 13:25:13, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raceputte skrev:Har inte du monterat extraljus på nån av de L200 du avverkat, Leif? Är ju samma på dom har jag för mig.


Jo då jag vet hur det funkar, men nu fick man börja med att återställa allt till original, sedan var det inga stora problem med att få liv i extraljusen. Men man kan inte låta bli att undra varför de gör på det viset, det måste vara någon finess jag helt har missat. Och på något vis misstänker jag att kopplingen har viss del i de brända kontaktstyckena till glödlamporna som är överrepresenterade på "japaner". Och inte blir det bättre av att kopplingskabel tycks vara en bristvara i tillverkningen när alla kablar når dit de ska exakt och inte längre! Byter man ett kontaktstycke på de bilarna får man räkna med att skarva i en bit kabel när det inte finns marginal för att bara klippa och byta kontaktstycke som på andra bilar! :sad: Blir bara så irriterad när tillverkarna ska strula till det och jag inte kan se någon finess med det hela!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#12 » 13:48:54, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del av tänket med kablar som är precis är väl att spara kostnader vid tillverkningen. Samt att skapa sysselsättning för sina verkstäder. Det tänket gäller nog inte bara el komponenter .
Så krass tror jag att verkligheten är . Dystert och i morgon regnar det igen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

osla

#13 » 20:35:25, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Raceputte skrev:Har inte du monterat extraljus på nån av de L200 du avverkat, Leif? Är ju samma på dom har jag för mig.


Jo då jag vet hur det funkar, men nu fick man börja med att återställa allt till original, sedan var det inga stora problem med att få liv i extraljusen. Men man kan inte låta bli att undra varför de gör på det viset, det måste vara någon finess jag helt har missat. Och på något vis misstänker jag att kopplingen har viss del i de brända kontaktstyckena till glödlamporna som är överrepresenterade på "japaner". Och inte blir det bättre av att kopplingskabel tycks vara en bristvara i tillverkningen när alla kablar når dit de ska exakt och inte längre! Byter man ett kontaktstycke på de bilarna får man räkna med att skarva i en bit kabel när det inte finns marginal för att bara klippa och byta kontaktstycke som på andra bilar! :sad: Blir bara så irriterad när tillverkarna ska strula till det och jag inte kan se någon finess med det hela!

Men å andra sidan, finns det något riktigt bra inom bil världen som kommer från Japan?
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Raceputte

#14 » 20:37:32, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä.

Skickat från min SM-J530F via Tapatalk
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#15 » 22:01:17, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och i dag får man sätta Japan inom citationstecken när mycket få av de Japanska märkena för export tillverkas i Japan numera! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se