Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

koppla monoblock ventil till lastramper?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

FL6_91 (trådstartaren)

#1 » 11:00:23, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en G82 med hiab kran, kraftuttag som jag kopplar in genom att trycka ner kopplingen o trycka på en knapp. Och nu behöver jag ha hydralkolvar till ramperna jag byggt . jag har en enkelverkande ventil liggande med 3 anslutnignar, Tryck, retur och funktion. kan jag bara göra en T koppling på grova tryckledningen och returledningen som går till mitt ventilpaket till kranen ?, sen tänkte jag eftersom att när spaken på min nya ventil jag tänkte använda ger inget tryck till funktionen i neutralt läge, men när man drar i den neråt så ger den tryck, tänkte då sätta en kulventil så man kan köra upp ramperna när man håller nere spaken o sen när dom är uppe kunna låsa dom där genom o vrida om kulventilen... skulle detta kunna funka? :)

Bild
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige



Jac

#2 » 12:07:50, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen är både kranpaket och monoblockventil av open center typ. Då funkar varken kranen eller ramperna eftersom oljan går lättaste vägen till tank genom det ventilpaketet som inte används.

Antingen får monoblockventilen seriekopplas med kranpaketet eller så får T-kopplingen på trycksidan bytas ut mot en väljarventil. http://www.oie.se/Produkt/omkastarventi ... 1001724821

Ett annat alternativ är att skippa monoblockventilen och koppla in en 6/2 ventil på nån kranfunktion istället.
http://www.oie.se/Produkter/6-2-ventil-1001724816

Istället för kulventil kan du koppla in en sån här ventil. http://www.oie.se/Produkt/pilotstyrd-ba ... 1001792947
Om du sätter ventilen rätt på cylindrarna så har du dessutom en slangbrottssäkring, tråkigt om en ramp ramlar ner under transport.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

FL6_91 (trådstartaren)

#3 » 13:22:59, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Antagligen är både kranpaket och monoblockventil av open center typ. Då funkar varken kranen eller ramperna eftersom oljan går lättaste vägen till tank genom det ventilpaketet som inte används.

Antingen får monoblockventilen seriekopplas med kranpaketet eller så får T-kopplingen på trycksidan bytas ut mot en väljarventil. http://www.oie.se/Produkt/omkastarventi ... 1001724821

Ett annat alternativ är att skippa monoblockventilen och koppla in en 6/2 ventil på nån kranfunktion istället.
http://www.oie.se/Produkter/6-2-ventil-1001724816

Istället för kulventil kan du koppla in en sån här ventil. http://www.oie.se/Produkt/pilotstyrd-ba ... 1001792947
Om du sätter ventilen rätt på cylindrarna så har du dessutom en slangbrottssäkring, tråkigt om en ramp ramlar ner under transport.



ja så är de ju givetvis :ohnej:

hur innebär en seriekoppling? :)
Hmm, känns som de blir mer slangdragning me en sån 6/2 men har du nåt tips kanske på ett kopplingsschema? :D, jag vill ju tappa ur trycket utan å få tryck i kolvarna när dom ligger nere, de ska ju släppas rätt till tank när dom ska ner :) för alla 6st funktionerna till kranen är dubbelverkande :)


ja 2st såna ventiler skulle man ju kunna montera :D
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

Jac

#4 » 13:53:54, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag missade att det är enkelverkande cylindrar, hjärnan har lite bråttom ibland (ofta). Det går att använda 6/2 ventil ändå, koppla sänkportarna till tank bara så blir det som en enkelverkande ventil. Låsventilen blir det dock lite problem med då den behöver pilottryck för att släppa. Möjligtvis kan man sätta en tryckbegränsare på slangarna som ska till tank så att man får upp tillräckligt med tryck för at de ska öppna men omständigt blir det.

Till seriekoppling behöver du bara en serienippel till det ventilpaket du ska sätta först och en extra slang till tank. Jac @ [Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?
Det vill till att monoblockventilen klarar fullt flöde från pumpen men du frikopplar pumpen vid transport som jag förstod det så det är väl inte jättekritiskt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

FL6_91 (trådstartaren)

#5 » 18:14:42, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Jag missade att det är enkelverkande cylindrar, hjärnan har lite bråttom ibland (ofta). Det går att använda 6/2 ventil ändå, koppla sänkportarna till tank bara så blir det som en : enkelverkande ventil. Låsventilen blir det dock lite problem med då den behöver pilottryck för att släppa. Möjligtvis kan man sätta en tryckbegränsare på slangarna som ska till tank så att man får upp tillräckligt med tryck för at de ska öppna men omständigt blir det.

Till seriekoppling behöver du bara en serienippel till det ventilpaket du ska sätta först och en extra slang till tank. Jac @ [Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?
Det vill till att monoblockventilen klarar fullt flöde från pumpen men du frikopplar pumpen vid transport som jag förstod det så det är väl inte jättekritiskt.


Okej !ja de är mycke o hålla reda på ;D

Ska kolla den tråden :) aa kraftuttaget lägger man ur vid körning :) växlarna går så trögt annars :grin:
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

FL6_91 (trådstartaren)

#6 » 08:31:24, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

funderade även på denna lösning ?, de är sällan jag använder både grip och ramper på samma körning. jag har 4st snabbkopplingar ute vid kranspetsen där jag sätter i slangarna till gripen när jag ska ha den på . om man då snor olja från en av dom ledningarna till en av dom 2 grip spakarna och kör me en omkastare som är stängd, sen öppnas till tryck igenom den och ut till rampkolvarna så man kan köra upp dom. och sen vrida omkastaren så de öppnas upp till en ledning som man kör T-kors på ifrån returen från ventilpaketet till kranen. :)
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

akkamaan

#7 » 16:42:50, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

FL6_91 skrev:...de är sällan jag använder både grip och ramper på samma körning...

Utan att veta vad det är för ramper det handlar om...
Så börja med att tänka så enkelt som möjligt...
Som Jac påpekade så har du troligen ett konstantflödessystem (rundpumpning)...
Om du har kulventilen vid ventilpaketet för kranen och ansluter den med T-koppling på pumpledningen så måste du trycksätta kranpaketet för att lyfta ramperna. Nu vet lag inte vilket lasttryck dessa ramper har, men låt säga att det är ganska lågt typ 10-15 bar. Då har du kanske redan tillräckligt tryck till kulventilen bara av rundpumpningstrycket. Annars håller du till exempel på grip stäng så trycksätts paketet till maxtryck och du kan öppna kulventilen och lyfta ramerna samtidigt med grip-stäng.
Nu kommer frågan, kommer rampernas kolvar att utsättas för yttre krafter under körning, typ rörelse energi? I så fall behöver vi chock-skydd. Chockventiler kommer att göra att ramperna ändrar position när olja (tryck) släpps ut. Då kan det vara bättre med en dämpare typ ackumulator mellan kulventil och rampkolvar.
Vid sänkning av ramperna så behöver du bara öppna kulventilen. Om lasttrycket är låågt så kanske du måste koppla ifrån pumpen (rundpumpningstrycket).
Reservation för vad det är för ramper, men vi startar diskussionen här, och analyserar ev uppkomliga problem och konflikter under resans gång och bygger vidare från det.
My 2¢...

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

FL6_91 (trådstartaren)

#8 » 07:14:44, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

de är rätt så rejäla maskinramper som väger säkert 150kg styck :) Jag har nu ett T-kors på en gripfunktion med 3-vägs omkastare som jag kan köra upp ramperna med. sen för å få ner ramperna har jag en omkastare-ventil ( 3-vägs) som jag har monterat rätt i ventilpaketet så när ja vrider på den så reser oljan från ramperna iväg till tank. de funkar . Men , när man lastar nån maskin så måste ju returen till ramperna vara öppen för dom ändrar ju sej i läge när flaket guppar så inte kolvarna får ta hela belastningen. men ska man då använda kranen och dra på en maskin som inte startar, då har man ju ingen retur till kranpaketet :), så som de är nu är de antingen krankörning eller ramp-körning , inte båda samtidigt :) kanske finns nån lösning på det :D
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

akkamaan

#9 » 15:28:16, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk om du kunde ta några foton och posta, foto på ramperna, kolvarna och hydrauliken... :photograph:
150kg är inte så mycket men det kan ju gå tungt om det är ogynssamma hävarmar och klena hydraulkolvar....
Har du anslutit en tryckmätare för att se vilket tryck som krävs för att lyfta ramperna?
Det är svårt att vara "ingenjör" ( :idee3: )med förbundna ögon... :coffee: :vissla:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se