Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Missljud när jag svänger

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

LULL844 (trådstartaren)

#1 » 10:53:15, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det knakar undertill i min L200 när jag svänger vänster.

Jag lade märke till det första gången för två veckor sedan när jag körde med släpvagnen efter (både bil och släp hade ganska mycket last).

Därefter har det knakat några gånger när jag svängt och bilen haft viss last. Vad jag har kunna märka låter det dock inget när den är olastad.

Någon som har ett tips om var jag ska börja felsöka?
LULL844
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:05, 01-04-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LULL 844



Simnil

#2 » 12:57:42, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yttre Drivknutar fram?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Filijox

#3 » 13:10:59, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stödbenslagringar kan vara dåliga så fjädern vrids och "hoppar", men när det bara knakar vid belastning känns det inte som en trolig orsak, dock något att kolla om inget annat löser problemet.
Filijox
 

jannejoel

#4 » 13:30:41, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stödbenslagringar kan börja så innan fjädern börjar klonka. En vink om lagringen är på väg kan man få om man känner på fjädern när någon vrider på ratten. Känns det ryckigt eller liknande så blir det snart dags för lagringen. Ska gå jämnt o tyst
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Stefan1972

#5 » 15:26:59, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ens normala "snurrande" fjäderben på dylika vagnar?

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Filijox

#6 » 16:40:18, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Är det ens normala "snurrande" fjäderben på dylika vagnar?


Se på fanders! Tänk att man lär sig så mycket av att ha fel! :thumme:

Bild

Ser iallafall ut på denna -2011 som fjäderbenet sitter innanför styrleden, så glöm vad jag skrev... :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Filijox
 

Loke

#7 » 18:01:56, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara så enkelt som en torr kulbult, kom ihåg att jag letade efter gneket som fasen, trodde först på fjäderbenslagring. Visade sig att oljudet kom från en styrled, fixades med avhjälpande underhåll medelst ett stickhål på damasken och insprutande av lättflytande smörja, ungefär i konsistens som kedjesmörjolja.

Sticker man ett jättelitet hål som man får tvinga in röret från en sprayflaska i så tätar hålet igen sig efteråt, funkar tills man får bättre med tid att byta. Tänk på att man ibland måste vidga hålet med tex en liten mejsel när man sprutar in smörjan, luften måste ha någonstans att evakuera.

Men man ska givetvis kolla om man kan få in smörja utan att sticka hål först, ibland kan det gå att töja ut gummikanten, beror på hur det är gjort.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

torbjorn_forsman

#8 » 22:09:52, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta finns det en klämma bestående av två varv härdad platt ståltråd runt dammskydd på spindelleder och liknande. De brukar gå att kränga av och sätta tillbaks om man är försiktig.
Tar man loss leden brukar det gå att peta in ett tunt rör mellan dammskyddet och kulans skaft.
Vill man smörja med fett kan man ta en smörjnippel, hårdlöda fast ett tunt kopparrör på den, platta till det i änden och sedan sticka in det innanför dammskyddet och trycka i fett med smörjspruta. Även användbart för att eftersmörja drivknutar på framhjulsdrivna bilar.

En del spindelleder har ett förberett hål från fabrik för montering av smörjnippel, men det sitter bara en plugg i hålet.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerÖ83

#9 » 22:57:43, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om de är som jag tror? att L200an är mellan MY97 - MY06
Då sitter de redan smörjnipplar på alla styrleder och spindelleder.

Kommer ljudet från fram eller bak?
Är de bara ett "knak" eller flera efter varandra?
Kan du beskriva "knaket" lite bättre? Tex de låter som en torrkvist bryts av, eller slår en hammare mot ett städ, slå på en trumma, osv.
En bil kan ha massor med olika ljud för sig, som även kan vara väldigt svårt att uppfatta var dom kommer ifrån.
Har lagt ner massor med tid på att leta efter konstiga ljud i bilar och vissa har hittats på dom mest konstiga ställena.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

LULL844 (trådstartaren)

#10 » 23:59:59, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips så långt.

Det är en 02:a, så den har inga snurrande fjäderben. (se bild nedan som kuriosa)

Själva missljudet kan bäst beskrivas som om 2-3 knackningar på stål med en plastklubba med någon halv-sekunds mellanrum.

Jag kan tyvärr inte fastställa om ljudet kommer fram- eller bakvagnen, men det har bara förekommit när jag haft last på bilen. Och när jag körde ett ganska fullt lass till återvinningen igår så förekom inga missljud alls faktiskt.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
LULL844
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:05, 01-04-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LULL 844

Turbodiesel

#11 » 00:27:00, 12-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knakar det bara med helt fullt rattutslag och med bilen i sakta rörelse på ojämn yta så kan det vara styrstopparna, om de är av den typ jag tänker på. Kan låta ganska brutalt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Åsa-Nisse

#12 » 19:48:49, 12-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller att den förvarnar om att bli som Herbie.
Kompisens L 200 gav lite konstiga ljud ifrån sig och sen när han körde över ett gupp så pekade ljusen mot skyn. Ramen gick av bakom hytten.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gute84 och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se