Murphy´s lag, eller vad som händer när man varken tänker eller mäter..
Har varit på bussresa till Rostock över helgen, så det här hände för några dagar sen.
Plockade i tanken, loss med ventilkåpan alltså..
Bockade om bränsleröret så det passar "nya" matarpumpen, fixade returfjäder till gasen,
smorde upp och kortade stoppvajern.
Sen blev det lite aktuellt att köra in en säck ved, hade kunnat köra med trepunktsgaffeln på
-52 Majorn, men grävaggregatet hänger på den och det vore ju kul att provköra nya motorn!
Tog en tur till Biltema och handlade en ny ljuddämpare och lite böjar för den gamla dämparen har
gjort sitt.. Ska ordna så avgaserna går ut uppåt genom huven tänkte jag, lite opraktiskt med röken ut på
sidan av maskin som det varit hittills, men för provkörning stoppade jag bara i den nya dämparen i grenröret.
Har en ny luftfilterinsats åxå som ska dit.
Så då var det klart för start, motorn röt igång på första varvet, mycket trevlig gång bra ork
och kopplingen blev riktigt hyfsad!
Fick igång ljuset och brakade iväg och hämtade gafflarna och en vedsäck, inga problem!
Lät maskin gå medan jag tog av presenningen, gick runt och det rinner en flod motorolja under motorn
vid remskivan ungefär, ut på remmen så fläkten skvätte olja metervis runt maskin.
Stängde av rätt kvickt om man säger så..
Kollade oljan, fortfarande mellan strecken på stickan..
Så jag ställde av vedsäcken och körde kvickt in i verkstan igen..
Erkännes, en hel del ångest en stund där!
Men efter en rejäl funderare kom jag på lösningen!
Bytte vevaxeltätning förra hösten, och då den nu utbytta motorn är en -52a köptes den äldre
packboxen, skillnaden visade sig vara diametern på tätningsytan på remskivan.
Äldre skivor har 1/8" mindre diameter. Dock är remskivan på Giganticen lite special då både
styrservons remskiva och medbringaren till hydraulpumpskardanen sitter i den.
Dessutom hade motorn trots årsmodellen den nyare tätningen.
Därför hade jag kunnat montera gigantic-remskivan vid förra motorbytet utan problem..
Men då tätningsytan på remskivan var rätt sliten tog jag tillfället i akt och svarvade ner den till
den äldre versionens dia för att få en fräsch yta till packboxen!
Allt detta hade fallit i glömska när remskivan monterades förra helgen, så jag har alltså
en tätningsyta som är ca 3mm mindre än packboxens dia.
Så nu blir det nog till att svarva en bussning till remskivan så jag får rätt diameter,
blir betydligt enklare än att byta packbox då transkåpan måste bort för att kunna byta..
"Bara" att tappa av kylvattnet, bort med kylet, bort med pumpkardanen, loss med remmar och remskivor igen..