Ja det är jag som är reparatören på nämnda
startmotor och ja den är död, ser fin ut på kolsidan men troligen har väl nånting med solenoiden lämnat in. Och ska man dit ner så rinner tusenlapparna snabbt iväg.
LB80 startern är en 9kuggars och det skiljer ganska mycket i drevdiameter så det lär inte gå utan vidare. Tillgången på nya/renoverade CAV startmotorer är inte själva problemet, där handlar det nog mest om priset. 8-10k är antagligen inget alternativ. Dessutom har jag inga bra erfarenheter av de renoverade som finns. De är ju dyra i delar och timmarna blir många att riva såna här och ja de som renoverar genar nog friskt. Rev en sådan för inte så länge sen, den var nyköpt för nåt år sen bara och
svart och fin på utsidan men allt var gravrostigt på insidan. Då har de bara blästrat av det mesta och skippat mer ytbehandling än så på insidan och ja naken metall rostar ganska fort........Dessutom hopplöst sliten i komponenterna och minimalt med delar bytt och ja, det hade nog inte gått att få liv i den igen.
Det finns faktiskt ett 10kuggars drev att köpa till nån bosch/cav hybrid. Dessvärre av BNG typ, förskjutbar
rotor alltså och ja det är inte så gott om den typen heller om man ska mixa ihop nåt eget. De flesta ersättningsaggregat har ju icke förskjutbar rotor. Bosch/CAV hybriden är dessvärre bara på 12v och 3kW så man tappar ju en del mot scania starten om man nu skulle vilja få för sig att konvertera till 12v.
Har forskat lite mer och det finns faktiskt ett 10kuggars drev till de med fast rotor också men det används väldigt lite, En volvo modell har jag hittat som använder det, den flänsen ser ut som nyare scania också, kanske att man får vrida den åt nåt håll.
Nästa alternativ är att gå på den vanliga och betydligt billigare LB80 starten som redan nämnts och sen byta till ett 10 kuggars drev. Finns ett sådant som stämmer ganska bra på diametern mot cav drevet. Då återstår ju nästa fråga då om det finns plats för nosen på en sådan konventionell startmotor i kåpan?