Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

vad har ni för extraljus på era bilar

154 inlägg • Sida 3 av 11
Diskutera bil-teman här

outback

#31 » 07:52:09, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:En fråga jag funderar över är vad som händer när man bländar av inför t.ex. ett möte när man är sådär välutrustad med mycket kräm i nosen? Är inte mörkerseendet en aning nedsatt om man överdimensionerat ljusarsenalen och precis innan hade 5-10 extraljus som hjälpte till att lysa upp vägen och helt plötsligt bara får nöja sig med vanligt halvljus?
Det blir svart som natten... Men här är det glest med bilar så jag kör hellre 1 timme med bra ljus och 5sekunder i månljus

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT



Simnil

#32 » 07:52:43, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Å mera ljus säkrare färd ä. Men man kanske vill spara bränsle istället för liv...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk


Lät som något Transportstyrelsen kunde kläckt ur sej, nollvisionen är vara viktig om den inte kostar något =)

Jag har tre 55W xenonkonverterade NBB 225 på min bil, och har haft dessa tre lampor på mina tre senaste bilar. Skulle aldrig få för mej att gå tillbaks till halogen.
Konverteringskiten tror jag att jag köpte från Humanhabit, (sen om det var .nu eller .se minns jag inte, den ena är ju tydligen ett bluffarföretag).
Mina xenonsatser är gamla så ballasterna är inte särskilt smidiga, och i fronten på moderna bilar är det sällan gott om plats att gömma undan dom. Tog en hel kväll i garaget innan jag trollat undan dom i fronten på min XC70 nu senast.

Uppstartstiden är inte ett problem, särskilt om man har speedstartervarianten.

När det gäller just NBB-lysena så har jag två med bred ljusbild och ett långskjutarlyse. Hade jag fått byta nu så hade jag helt klart tagit tre långskjutare. Ljusbilden på de breda är inte just något bredare än långskjutaren utan det är mera bara att dom lyser mindre. Nu har jag som jag förstår det inte riktigt rätt lampa i lyktorna så dom ligger inte optimalt i reflektorerna så det skulle kunna påverka. Har köpt hem nya lampor, de gamla är fem år gamla och börjar mattas lite, som ska ge rätt placering i reflektorerna så då får jag se om det gör skillnad.
NBB-lyktorna i sig är superbra, och köper man till, och använder, de genomskinliga stenskottskydden så kommer det krävas en krock för att dom ska gå sönder. På den gamla onda tiden då jag hade Bosch Big-Knick så fick man ju byta minst ett glas/reflektor varje år då dom var väldigt stenskottskänsliga.....

När det gäller dessa billiga LED-ramper som finns i uppsjöar så är väl största problemet oftast för billig optik/reflektorer. Det sista jag vill ha är att vägbanan ska bli kritvit 30 meter framför bilen, det enda det åstadkommer är att mitt mörkerseende förstörs. Ett helljus på en bil behöver knappt lysa alls de närmaste 40 metrarna framför bilen, det är avståndet 40-200 meter jag är intresserad av när jag har på helljuset, och mer intresserad av vad som finns i dikena än av det som är på vägen, (står något mitt på vägen så hinner man se det ändå).
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

dc_lindberg

#33 » 09:43:13, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:det någon skrev om att lyktorna är kalla är ju något o beakta. Dels drivs inte fukt ut, o sen är det de med snöproblemet.
Störning :klia: det har jag inte funderat över. Hur illa är det egentligen ?

Jag satte i en 100w i den mittersta hella 3000 176mm (heter den 3000??) . Men jag tycker inte det blev någon skillnad mot 55w. Tror nog att ska man se någon skillnad, så får det nog vara mera watt en 100. Men då gäller det att dimensionera kablaget ordentligt.
kan inte släppa det med störning. Bra om någon skriver lite om det
:svettas:


Hella 3000:
Får du inte en märkbar skillnad mellan 50W och 100W så har ett eller flera fel uppstått:
- olika lampor med olika kvalité (en bra 50 och en dålig 100 skiner lika bra...)
- dålig jordning => kan inte överföra tillräckligt många elektroner... 100 skiner som 50...
- för klena matarledningar (0.75mm räcker inte på långa när till 100W... du -bör- ha 2.5mm, men kan ev., kanske komma undan med 1.5mm...)
- oxid/ärg/rost i anslutningarna (jmf jordningen ovan)
- spänningsfall av okänt skäl; mät +/- vid glödlampan och över batteripolerna; du skall ha samma värde, max fall får vara 1/10's volt (i mina system).
- fel spänning från laddregulatorn
- faktor X (vet inte vad som gör det är bara så)
Hella 3000 ansågs vara en bättre strålkastare än Rally 2000; men (!) det är -stora- skillnader i ljusbilden! 3000 ger en lång och relativt smal ljusbild, dock inte ett pennljus. Man kallar det för fjärrljus, men... det är för smal ljusbild i mitt tycke. Rally 2000 ger ett klart kortare ljus, men ljuset är bättre fördelat i hela ljusbilden, vilken finns i 2 versioner; helljusbild ("fjärrljus") och penn-ljus. Pennljuset tillhör bland de bästa på marknaden gällande skärpa och längd. Tidiga Hella 2000 fanns i 3 versioner, flodljus, helljus/fjärrljus och pennljus.
Låt dig bara inte luras av ljusbilden, för -den- är helt oförändrad mellan 50 och 100 W på de bättre Hellorna (1000-3003). :thummar:

Gällande att smälta bort snö/slask:
När man lyckas pressa Maskinister mot väggen i denna fråga så kryper motvilligt svaret fram, det du visste på förhand; att om man kör där det faller mycket snö bör man ha en strålkastare vars glas blir varmt!...
Alla är så lyriska över sina LED...tror jag det om de kör i storstan på torra vintervägar...
När xenoen kom så skrevs det -mycket- om eländet och faran som uppstod av att snön (slasket) inte smälte bort från glasen. Se'n har vintrarna och vägarna varit "torrare" och därmed har -klagandet- minskat...
Jag har kört -mycket- mc på vintern, och har -god- erfarenhet av hur snabbt strålkastare -beckar- igen och vad det medför. På mindre än 1 mil, ibland bara inom en km, så kan hela strålkastaren bli täckt med 1-2-3cm snöslask => "beckmörker". Ett problem jag inte hade på avatar-mopeden när den såg ut så där; det uppstod när jag fick tag i en original touring kåpa o monterade den; den har dubbla glas framför glödlampan... kåpans glas blir ljummet medans strålkastarens blir hett...Jag behöver en strålkastar tork (ordagrant!) till moppen! Vet bara inte hur att montera den; har funderat kring det i 20 år...
Svaret är:
Glödljus => hög värme som smälter bort snö och slask från stråkastarglaset
Xenon => ger värme som kan smälta bort mindre mängder snö, men inte om det faller kramsnö eller vräks upp en massa snöslask
LED => smälter inte bort snö och slask. Man måste ha kompletterande strålkastarrengöring (en lag som fanns på 60-70:talen som sedan luckrades upp till högtrycksspolning av strålkastarna och som idag inte tycks finnas kvar alls...)

Bara du vet vilket behov du har. Beskriver du behovet får du råd riktat för att hjälpa dig. Beskriver du det inte så kommer alla att svara utifrån sina egna behov, erfarenheter och önskemål.
Frågar du en inbiten storstadsbo om dubbdäck får du ett svar, frågar du oss som har "is-väg" för att nå det fina rena vägnätet så får du ett annat svar... För att få bästa möjliga svar måste du bjuda på guidande info liksom ;-)

Jag har betonat detta med självbländning. Alla vill vi ha mera, men det -kan- bli för mycket av det goda också... Trafikverket envisas med att montera högreflekterande skyltar vilka ger en fenomenal självbländning och tvingar trafikanten att blända av...och det som sker där och då är -blindhet- tills ögonen hunnit vänja sig (vilket tar sekunder till minuter)... Ett problem som växt fram sedan 2000/2010... Förr hade man -nytta- av starka fjärrljus för att kunna läsa skyltar på ett säkert avstånd, idag är de så högreflekterande att de är oläsliga på mer än 50m's håll ens med halvljus...
Som jag betonade i mitt första inlägg; du måste beskriva vad du vill ha ut av ljuset; vad skall det lysa upp och varför. Vi har alla olika krav, kör på vägar med olika egenskaper, osv. Det är inte samma ljusbild som man behöver mellan Enköping och Sala som mellan Linköping och Söderköping. Det är helt annat ljus man behöver på den slingriga kust vägen från Nyköping till färjelägret till Vikbolandet än när man kör över skånes slätter.
Ljuset skall ge -dig- det ljus du känner att du behöver där du kör. Ljusbilder är kompromisser.

De svar som flödar i trådar likt dessa är hur väl föraren ser vägbanan.
Hm... Hella 3003 Compakt med 100W gör att man kan köra 110-120km/h utan besvär, på motorvägarna kring Stlhm (E4-E18), men glöm den där otäckingen som leder in mot Göteborg förbi Härryda!!!
Starkare ljus än det ger längre ljusbild, alltså kan man köra fortare och fortfarande se tillräckligt långt fram på motorvägen... får man köra så fort?... = finns egentligen behovet av längre ljusbild?... är inte den enda -riktiga- faran om natten den som knallar in från sidan och upp på vägen?...med för starkt ljus slås det perifiera seendet ut... o man ser inte ens långtradaren som står parkerad i en ficka 5m från körfältet, hur skall man så se en älg, för att inte tala om ett vildsvin, å dessa grävlingar då?...

Åter igen.
Det jag vill ha är en bred ljusmatta med jämt ljus som tonas ut åt sidorna. Räckvidden i längd får man av strålkastare ss Hella FF200, Rally 1000-2000, Bosch Profi, Big-Knick, Marchall 909, NBB; men jämnheten i ljusbilden finns inte att få i moderna strålkastare vars enda fokus är att få en så lång stark ljuskägla som möjligt på bekostnad av ströljus åt sidorna... Härav så köpte jag ett par gamla Hella 1000 av en Maskinist i våras, för jag -vet- att de ger ett hyfsat ljus åt sidorna och lagom (lite för mycket) i den centrala ljuskäglan.

När det kommenteras att man riktar ljus åt sidan, så talas det bara om dikena...
Faran lurar på åker, och i skogskanten... inte i dikena (om man bortser från blåbär med laser förstås...).
Har man ett fjärrljus som lyser ut över åker och skogskant så är det som om man lyser upp en "fil" dvs man ser det som finns i käglan, inte det som käglan passerar...här har jag ännu inte hittat någon strålkastare som ger bra ljusbild för att kunna se skuggor och rörelser på fält och skogsbryn.

Se min tråd om min VW T4.
När jag köpte den så skulle det på fjärrljus!
Köpte den 2004. Nu får jag vara glad om den går igenom besiktningen i år...
Fortfarande inga fjärrljus. Behöver det inte.
Alla som kört T4 bör reagera med = omöjligt! Originalljuset räcker inte ens till 30km/h hemma på gårdsplanen ju!!!
Stämmer!
Original har ca 7-8V på glödtråden (fullständigt idiotisk kabeldragning! Tack Magloman för kopplingsschemat :-) )
Med hjälp av ett par tillslagsreläer och omkoppling av original-kablaget samt Phillips H4 X-trem Power (+130%), så får jag ett ok halv och helljus för upp till 120 på motorväg. På slingrigare kuperade vägar får jag köra långsammare. Ljusbilden är inte självbländande och hyfsat bred. Behov av mer ljus är så sällan att incitamentet att montera Hella 2000 (som jag köpte till förra bussen men blev aldrig monterade på den heller) saknas.

En annan faktor att väga in är det luftmotstånd som lyktorna utgör.
På avatar moppen så leder Hella 1000 till 0.1-0.2L/mil ökad förbruking!
Hella FF200 ledde till ca 0.05-0.1L/mil
Hella 3003 compact ledde till ganska exakt 0.1L/mil.
På en bil lär nog inte det visa sig lika klart och tydligt, men att bränsleåtgången ökar, det är helt klart. Det är en faktor att väga in, även om man i slutänden nog bortser från den i alla fall.


:driver:
Summering:
- det skall vara en tydlig skillnad i ljus mellan 50W och 100W. Nått är fel.
- olika ljuskällor ger olika mkt värme till strålkastarglaset; förmågan att smälta bort snö och slask står i direkt proportion med den tillgängliga värmen.
Senast redigerad av dc_lindberg 13:53:03, 26-10-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#34 » 09:52:05, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alldeles rätt 6mm2 och relästyrt så kommer krämen fram, annars kanske de lyser under huven oxå :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

robin.gustavsson

#35 » 10:26:55, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

NBB 225! alla dar i veckan. kör med tre stycken på navaran med 70w speedstart ballaster i, ingen uppstartstid att prata om annat än första gången man slår igång dom. köper man vanliga nbb(halogen) och sen monterar i nå billigare xenonkit så kommer man billigare undan än nbb xenon orginal. MEN på lastbilen sitter det nbb xenon orginal 35watt. och dom lyser minst lika bra som mina konverterade.

Och vad det gäller ljusbilden så kan jag bara instämma med simnil, kör själv samma uppsättning och skulle gärna också byta bort dom två breda mot långa, Man får så pass mycket ströljus ändå av xenon så vägren blir fint upplyst.

Risken som finns med billigare xenon är störningar på radiomottagningen. dom på navaran är det inga problem, nån säljare lurade på chefen nbb med nå skitelektronik i. dom störde ut allt. radio, komradio å wifi. skitkul å köra i skogen på natten med bara halvljus på för man lär kunna använda komradion. dock försvann alla störningar när vi bytte till orginal.

Så NBB, mest och bäst ljus för vettiga pengar. sen finns det några ipf led, lightforce led/xenon som står högt på min önskelista tomten ska få i år. men dom ligger i en helt annan prisklass.

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

BGullb

#36 » 10:33:38, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att minimera spänningsfall till extraljus och arbetsbelysning brukar jag göra enl nedan:
2 x-ljus á 100W
En 6 eller 10mm2 från batteri till relä, max 2m
En 6 eller 10mm2 från batteri till jordpunkt nära relä, max 2m
En 2x2,5mm2 kabel från relä till resp lampa, max 2m. + resp jord
Jorda inte återledare genom karossen utan genom kabel.

Längre kabel, se tabellen i [Allmänt] Extraljus, fjärrljus, ger de rätt ljusbild i förhållande till dina behov ? inlägg 101.
Styrström till relä går med 0,75 alt 1,5mm2 och använd inte kabeltjuvklämma (3M tjuv) som skadar isoleringen
i bilens ordinarie elsystem. De e djävulens påfund.

Glöm inte säkringar.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

torbjorn_forsman

#37 » 11:36:02, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:En fråga jag funderar över är vad som händer när man bländar av inför t.ex. ett möte när man är sådär välutrustad med mycket kräm i nosen? Är inte mörkerseendet en aning nedsatt om man överdimensionerat ljusarsenalen och precis innan hade 5-10 extraljus som hjälpte till att lysa upp vägen och helt plötsligt bara får nöja sig med vanligt halvljus?


Det stämmer mycket bra. Om man kör på en väg där man ofta får möten, eller där det finns mycket reflekterande saker längs vägkanten (sidomarkeringspinnar, nya vägskyltar med bra reflexmaterial mm), så är det oftast ingen mening att ha extraljusen tända.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#38 » 11:47:36, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:det någon skrev om att lyktorna är kalla är ju något o beakta. Dels drivs inte fukt ut, o sen är det de med snöproblemet.
Störning :klia: det har jag inte funderat över. Hur illa är det egentligen.
Jag satte i en 100w i den mittersta hella 3000 176mm (heter den 3000??) . Men jag tycker inte det blev någon skillnad mot 55w. Tror nog att ska man se någon skillnad, så får det nog vara mera watt en 100. Men då gäller det att dimensionera kablaget ordentligt.
kan inte släppa det med störning. Bra om någon skriver lite om det :svettas:


Halogenlampor är mycket känsliga för spänningsfall. 5 % spänningsfall räcker för att ljusstyrkan ska sjunka till hälften.
Bilglödlampor som är märkta 12 V är egentligen gjorda för 13,2 V nominell spänning (enstaka undantag finns, t ex är en del lamptyper som bara är standardiserade i USA gjorda för 12,8 V och en del lampor som ska användas på mopeder mm utan spänningsreglering i elsystemet är gjorda för 13,5 V).
Man räknar alltså med att om generatorn nominellt lämnar 13,8 V så kan man tillåta 0,6 V spänningsfall fram till lampan (tänk på att det är spänningsfall både på + och jordsidan som ska räknas in då).
Anta nu att du har ledningarna till extraljusen dimensionerade för 0,6 V (alltså ungefär 5 %) spänningsfall när de belastas med en 55 W lampa, då blir spänningsfallet dubbelt så stort med en 100 W lampa och därmed ger den halva den ljusstyrka den borde ge (men en massa värme i onödan som bidrar till att matta ner reflektorn mm).

Om du ska mäta spänningen till en strålkastarlampa, så gör det när bilen har varit igång någon timme så att generator mm är genomvarmt och temperaturkompenseringen i laddningsregulatorn har stabiliserat sig. Håll motorn på en bit över tomgångsvarvtal (minst 1500 r/min). Mät mellan lampans plåthylsa och flatstift om det är en H1 eller H3, mellan flatstiften på lampan om det är H4 eller H7. Man kan dra av lampkontakten till hälften för att komma åt att mäta på flatstiften. Om man inte gör det utan mäter på kablarna får man inte med spänningsfall i ev dåliga hylsor i lampkontakten när man mäter.

Rent allmänt är det nog bra att dra kablage till billiga Xenon- och LED-lampor separerat från bilens originalkablar, och låt gärna kablarna ligga an mot jordad metall. Koppla in matning och jord så nära batteriet eller ev huvudplint i bilen som möjligt.
Vid problem med radiostörningar, kolla i första hand att antennfästet är väl jordat (man kan behöva ta loss det och putsa ren plåt, jordbrickor mm vart femte år eller så), samt att ev jordflätor vid huvgångjärnen är hela och gör bra kontakt. Om det är en efterhandsmonterad antenn så kan det vara värt att kolla att inte antennkabeln är dragen tillsammans med annat kablage och att inte yttermanteln är avskavd någonstans så att skärmen gör kontakt med jord på annat ställe än vid antennfästet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uppland2

#39 » 16:16:55, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Trafikverket envisas med att montera högreflekterande skyltar vilka ger en fenomenal självbländning och tvingar trafikanten att blända av...och det som sker där och då är -blindhet- tills ögonen hunnit vänja sig (vilket tar sekunder till minuter)...


De flesta nyare bilar sköter automatiskt avbländning för högreflekterande skyltar, och bländar bara av i riktning där skylten står utan att förlora belysningen av resten av synfältet.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

valberga (trådstartaren)

#40 » 18:11:26, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
valberga skrev:det någon skrev om att lyktorna är kalla är ju något o beakta. Dels drivs inte fukt ut, o sen är det de med snöproblemet.
Störning :klia: det har jag inte funderat över. Hur illa är det egentligen.
Jag satte i en 100w i den mittersta hella 3000 176mm (heter den 3000??) . Men jag tycker inte det blev någon skillnad mot 55w. Tror nog att ska man se någon skillnad, så får det nog vara mera watt en 100. Men då gäller det att dimensionera kablaget ordentligt.
kan inte släppa det med störning. Bra om någon skriver lite om det :svettas:


Halogenlampor är mycket känsliga för spänningsfall. 5 % spänningsfall räcker för att ljusstyrkan ska sjunka till hälften.
Bilglödlampor som är märkta 12 V är egentligen gjorda för 13,2 V nominell spänning (enstaka undantag finns, t ex är en del lamptyper som bara är standardiserade i USA gjorda för 12,8 V och en del lampor som ska användas på mopeder mm utan spänningsreglering i elsystemet är gjorda för 13,5 V).
Man räknar alltså med att om generatorn nominellt lämnar 13,8 V så kan man tillåta 0,6 V spänningsfall fram till lampan (tänk på att det är spänningsfall både på + och jordsidan som ska räknas in då).
Anta nu att du har ledningarna till extraljusen dimensionerade för 0,6 V (alltså ungefär 5 %) spänningsfall när de belastas med en 55 W lampa, då blir spänningsfallet dubbelt så stort med en 100 W lampa och därmed ger den halva den ljusstyrka den borde ge (men en massa värme i onödan som bidrar till att matta ner reflektorn mm).

Om du ska mäta spänningen till en strålkastarlampa, så gör det när bilen har varit igång någon timme så att generator mm är genomvarmt och temperaturkompenseringen i laddningsregulatorn har stabiliserat sig. Håll motorn på en bit över tomgångsvarvtal (minst 1500 r/min). Mät mellan lampans plåthylsa och flatstift om det är en H1 eller H3, mellan flatstiften på lampan om det är H4 eller H7. Man kan dra av lampkontakten till hälften för att komma åt att mäta på flatstiften. Om man inte gör det utan mäter på kablarna får man inte med spänningsfall i ev dåliga hylsor i lampkontakten när man mäter.

Rent allmänt är det nog bra att dra kablage till billiga Xenon- och LED-lampor separerat från bilens originalkablar, och låt gärna kablarna ligga an mot jordad metall. Koppla in matning och jord så nära batteriet eller ev huvudplint i bilen som möjligt.
Vid problem med radiostörningar, kolla i första hand att antennfästet är väl jordat (man kan behöva ta loss det och putsa ren plåt, jordbrickor mm vart femte år eller så), samt att ev jordflätor vid huvgångjärnen är hela och gör bra kontakt. Om det är en efterhandsmonterad antenn så kan det vara värt att kolla att inte antennkabeln är dragen tillsammans med annat kablage och att inte yttermanteln är avskavd någonstans så att skärmen gör kontakt med jord på annat ställe än vid antennfästet.

Någon underdimensionering har jag inte gjort snarare överdimensionering
Jag är elektriker o jag brukar vara överambiskös när det gäller fordonsel. Jag tror ännu inte jag har varit helt nöjd med elen i något fordon. Äldre traktorer är ju rena skräcken :ohnej:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

2 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

wol

#41 » 20:08:41, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har i många år kört med 2 st stora fyrkantiga hella h3 100w lampor och det ljuset tycker jag var godkänt på min saab 9000 men för 1 år sedan så gick min gamla trotjänare i graven.
Det blev en vw tiguan som fick bli mitt nya åk och till den köpte jag en billig led-ramp på 240w som jag monterade i det undre luftintaget bakom gallret för att få en dold montering men gallret skäl en del ljus trots detta så blev det ett bra ljus.
Jag har tidigare haft lite olika uppsättningar av halogenljus på mina bilar och det bästa ljuset är när lamporna sitter på taket men alt för starkt ljus är inte bra för då ser man ingenting när man bländar av till halvljus xenon har jag aldrig provat.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Simnil

#42 » 07:14:55, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som någon sa så är de högreflekterande vägskyltarna ett helvete!! Min gamle far anser att skyltarna borde vinklas ner 10 grader, vore kanske inte så dumt!?!?


Liraren som delar ut de megapixelkameror som sitter standardmonterade i skallen var inte på så bra humör när han delade ut mina... Så det vill till att jag har bra lyse på bilen! Sen så vet jag inte om det är mina "megapixelkameror" det är fel på men att se just något då man har möte är ju hursomhelst omöjligt, oavsett hur ljust det var innan, så jag prioriterar att se bra då jag får tända upp hellyset. Men så bor jag å andra sidan så till att mötena är få.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

dc_lindberg

#43 » 12:56:29, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil. Trafikverket monterar dem med 5' vinkling ut från körbana eller ned i körbanan, just för att motverka bländning.
...gissa vad deras entreprenörer gör sedan...
Samma sak gäller de bländande stopp-ljusen... gällande dem så är det väl fritt fram att använda dem som målskytte eftersom de bländar och ansvarig för dem är väl medvetna om att de gör så...

Har haft lite samtal med dem om både skyltar och ljus.

Kör Svärdsjövägen ned till E16(?). Skylten som visar påfart Gävle står så till att den visar påfarten på fel sida om motorvägen... jag har anmält detta... de kommer nog inte att flytta på skylten förrän, möjligtvis, någon lyckas köra längre än vad jag kom innan jag insåg att Trafikverket ville ha mig till Geistfahrer (eller vad tyskarna nu kallar att köra mot trafikriktningen på autobahn).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

lagun49

#44 » 14:54:06, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Jag, såväl som TS, bor på Orust, där det finns mycket småvägar och vilda djur att upptäcka, har utrustat min bil med extraljus; 2 st. fjärrljus samt extraljusramp. :thumme: :thumme:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Simnil

#45 » 15:24:42, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Simnil. Trafikverket monterar dem med 5' vinkling ut från körbana eller ned i körbanan, just för att motverka bländning.
...gissa vad deras entreprenörer gör sedan...


Dom skyltar jag sett på nära håll har då verkat sitta spikandes lodrätt. Man kanske måste ta vattenpasset med sig och göra några stickprov =)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Mattias Petterson och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se