valberga skrev:det någon skrev om att lyktorna är kalla är ju något o beakta. Dels drivs inte fukt ut, o sen är det de med snöproblemet.
Störning
det har jag inte funderat över. Hur illa är det egentligen ?
Jag satte i en 100w i den mittersta hella 3000 176mm (heter den 3000??) . Men jag tycker inte det blev någon skillnad mot 55w. Tror nog att ska man se någon skillnad, så får det nog vara mera watt en 100. Men då gäller det att dimensionera kablaget ordentligt.
kan inte släppa det med störning. Bra om någon skriver lite om det
Hella 3000:
Får du inte en märkbar skillnad mellan 50W och 100W så har ett eller flera fel uppstått:
- olika lampor med olika kvalité (en bra 50 och en dålig 100 skiner lika bra...)
- dålig jordning => kan inte överföra tillräckligt många elektroner... 100 skiner som 50...
- för klena matarledningar (0.75mm räcker inte på långa när till 100W... du -bör- ha 2.5mm, men kan ev., kanske komma undan med 1.5mm...)
- oxid/ärg/rost i anslutningarna (jmf jordningen ovan)
- spänningsfall av okänt skäl; mät +/- vid glödlampan och över batteripolerna; du skall ha samma värde, max fall får vara 1/10's volt (i mina system).
- fel
spänning från laddregulatorn
- faktor X (vet inte vad som gör det är bara så)
Hella 3000 ansågs vara en bättre strålkastare än Rally 2000; men (!) det är -stora- skillnader i ljusbilden! 3000 ger en lång och relativt smal ljusbild, dock inte ett pennljus. Man kallar det för fjärrljus, men... det är för smal ljusbild i mitt tycke. Rally 2000 ger ett klart kortare ljus, men ljuset är bättre fördelat i hela ljusbilden, vilken finns i 2 versioner; helljusbild ("fjärrljus") och penn-ljus. Pennljuset tillhör bland de bästa på marknaden gällande skärpa och längd. Tidiga Hella 2000 fanns i 3 versioner, flodljus, helljus/fjärrljus och pennljus.
Låt dig bara inte luras av ljusbilden, för -den- är helt oförändrad mellan 50 och 100 W på de bättre Hellorna (1000-3003).
Gällande att smälta bort snö/slask:
När man lyckas pressa Maskinister mot väggen i denna fråga så kryper motvilligt svaret fram, det du visste på förhand; att om man kör där det faller mycket snö bör man ha en strålkastare vars
glas blir varmt!...
Alla är så lyriska över sina LED...tror jag det om de kör i storstan på torra vintervägar...
När xenoen kom så skrevs det -mycket- om eländet och faran som uppstod av att snön (slasket) inte smälte bort från glasen. Se'n har vintrarna och vägarna varit "torrare" och därmed har -klagandet- minskat...
Jag har kört -mycket- mc på vintern, och har -god- erfarenhet av hur snabbt strålkastare -beckar- igen och vad det medför. På mindre än 1 mil, ibland bara inom en km, så kan hela strålkastaren bli täckt med 1-2-3cm snöslask => "beckmörker". Ett problem jag inte hade på avatar-mopeden när den såg ut så där; det uppstod när jag fick tag i en original touring
kåpa o monterade den; den har dubbla glas framför glödlampan... kåpans glas blir ljummet medans strålkastarens blir hett...Jag behöver en strålkastar tork (ordagrant!) till moppen! Vet bara inte hur att montera den; har funderat kring det i 20 år...
Svaret är:
Glödljus => hög
värme som smälter bort snö och slask från stråkastarglaset
Xenon => ger värme som kan smälta bort mindre mängder snö, men inte om det faller kramsnö eller vräks upp en massa snöslask
LED => smälter inte bort snö och slask. Man måste ha kompletterande strålkastarrengöring (en lag som fanns på 60-70:talen som sedan luckrades upp till högtrycksspolning av strålkastarna och som idag inte tycks finnas kvar alls...)
Bara du vet vilket behov du har. Beskriver du behovet får du råd riktat för att hjälpa dig. Beskriver du det inte så kommer alla att svara utifrån sina egna behov, erfarenheter och önskemål.
Frågar du en inbiten storstadsbo om dubbdäck får du ett svar, frågar du oss som har "is-väg" för att nå det fina rena vägnätet så får du ett annat svar... För att få bästa möjliga svar måste du bjuda på guidande info liksom
Jag har betonat detta med självbländning. Alla vill vi ha mera, men det -kan- bli för mycket av det goda också... Trafikverket envisas med att montera högreflekterande skyltar vilka ger en fenomenal självbländning och tvingar trafikanten att blända av...och det som sker där och då är -blindhet- tills ögonen hunnit vänja sig (vilket tar sekunder till minuter)... Ett problem som växt fram sedan 2000/2010... Förr hade man -nytta- av starka fjärrljus för att kunna läsa skyltar på ett säkert avstånd, idag är de så högreflekterande att de är oläsliga på mer än 50m's håll ens med
halvljus...
Som jag betonade i mitt första inlägg; du måste beskriva vad du vill ha ut av ljuset; vad skall det lysa upp och varför. Vi har alla olika krav, kör på vägar med olika egenskaper, osv. Det är inte samma ljusbild som man behöver mellan Enköping och Sala som mellan Linköping och Söderköping. Det är helt annat ljus man behöver på den slingriga kust vägen från Nyköping till färjelägret till Vikbolandet än när man kör över skånes slätter.
Ljuset skall ge -dig- det ljus du känner att du behöver där du kör. Ljusbilder är kompromisser.
De svar som flödar i trådar likt dessa är hur väl föraren ser vägbanan.
Hm... Hella 3003 Compakt med 100W gör att man kan köra 110-120km/h utan besvär, på motorvägarna kring Stlhm (E4-E18), men glöm den där otäckingen som leder in mot Göteborg förbi Härryda!!!
Starkare ljus än det ger längre ljusbild, alltså kan man köra fortare och fortfarande se tillräckligt långt fram på motorvägen... får man köra så fort?... = finns egentligen behovet av längre ljusbild?... är inte den enda -riktiga- faran om natten den som knallar in från sidan och upp på vägen?...med för starkt ljus slås det perifiera seendet ut... o man ser inte ens långtradaren som står parkerad i en ficka 5m från körfältet, hur skall man så se en älg, för att inte tala om ett vildsvin, å dessa grävlingar då?...
Åter igen.
Det jag vill ha är en bred ljusmatta med jämt ljus som tonas ut åt sidorna. Räckvidden i längd får man av strålkastare ss Hella FF200, Rally 1000-2000, Bosch Profi, Big-Knick, Marchall 909, NBB; men jämnheten i ljusbilden finns inte att få i moderna strålkastare vars enda fokus är att få en så lång stark ljuskägla som möjligt på bekostnad av ströljus åt sidorna... Härav så köpte jag ett par gamla Hella 1000 av en Maskinist i våras, för jag -vet- att de ger ett hyfsat ljus åt sidorna och lagom (lite för mycket) i den centrala ljuskäglan.
När det kommenteras att man riktar ljus åt sidan, så talas det bara om dikena...
Faran lurar på åker, och i skogskanten... inte i dikena (om man bortser från blåbär med laser förstås...).
Har man ett fjärrljus som lyser ut över åker och skogskant så är det som om man lyser upp en "fil" dvs man ser det som finns i käglan, inte det som käglan passerar...här har jag ännu inte hittat någon strålkastare som ger bra ljusbild för att kunna se skuggor och rörelser på fält och skogsbryn.
Se min tråd om min VW T4.
När jag köpte den så skulle det på fjärrljus!
Köpte den 2004. Nu får jag vara glad om den går igenom besiktningen i år...
Fortfarande inga fjärrljus. Behöver det inte.
Alla som kört T4 bör reagera med = omöjligt! Originalljuset räcker inte ens till 30km/h hemma på gårdsplanen ju!!!
Stämmer!
Original har ca 7-8V på glödtråden (fullständigt idiotisk kabeldragning! Tack Magloman för kopplingsschemat
)
Med hjälp av ett par tillslagsreläer och omkoppling av original-kablaget samt Phillips H4 X-trem Power (+130%), så får jag ett ok halv och
helljus för upp till 120 på motorväg. På slingrigare kuperade vägar får jag köra långsammare. Ljusbilden är inte självbländande och hyfsat bred. Behov av mer ljus är så sällan att incitamentet att montera Hella 2000 (som jag köpte till förra bussen men blev aldrig monterade på den heller) saknas.
En annan faktor att väga in är det luftmotstånd som lyktorna utgör.
På avatar moppen så leder Hella 1000 till 0.1-0.2L/mil ökad förbruking!
Hella FF200 ledde till ca 0.05-0.1L/mil
Hella 3003 compact ledde till ganska exakt 0.1L/mil.
På en bil lär nog inte det visa sig lika klart och tydligt, men att
bränsleåtgången ökar, det är helt klart. Det är en faktor att väga in, även om man i slutänden nog bortser från den i alla fall.
Summering:
- det skall vara en tydlig skillnad i ljus mellan 50W och 100W. Nått är fel.
- olika ljuskällor ger olika mkt värme till strålkastarglaset; förmågan att smälta bort snö och slask står i direkt proportion med den tillgängliga värmen.