Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo F6 -82, ta bort pulsgivare

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Victor A. Victor

13:19:49, 01-11-2017

Hej! I min Volvo F6 står hatighetsmätaren bara och slår från 0 Km/h till 30Km/h och tillbaka till 0 - då fick jag förklarat att jag måste byta pulsgivare, men hur gör man det? Var ska den isär??? :???:
Vid den röda pilen går den att ta isär, men där är inte kontakten.
Vad gör skruven vid den blå pilen?
De ståltrådsbitar som finns vid de blå prickarna, är det bara en rest av en plombering eller ska det ledas ström i dem?
Jag fick tips om att jag skulle ta bort ett bleck, sen skulle det gå lätt att öppna kontakten med bajonettfattning, men jag hittar inget bleck och vet inte var den ska isär?



Victor A. Victor

13:41:04, 01-11-2017

Bild
Bild
Bild
Bild

Jimmy Nilsson

14:04:42, 01-11-2017

Det där ser inte ut som en kabel. Snarare en wire. Plomberingen är där för att man får inte rota i det där själv. Har ju med färdskrivaren att göra.

Stefan1972

14:35:18, 01-11-2017

nja, tittar man till vänster så ser det helt klart ut som en elkabel med tillhörande muff så det är nog helt klart en elektrisk pulsgivare som sitter där.
Den svarta första ringen lär man nog vrida loss för att få loss kontakten. Sen sitter givaren gängad på samma sätt som en normal wire skulle göra, den mindre ringen i mitten alltså vid trådarna (som man får ta bort) Skruven som pilen pekar på är nog låsningen för hela drevkassetten för drivningen i lådan.
Är sen plomberingen ett krav så lär man såklart åtgärda det när reparationen är utförd.