Jag har skaffat en L90C som tyvärr saknar lastarmsfjädring så jag tänkte montera det nu.
Ba Trading har ett kit som dom vill ha 23.400kr för men det tycker jag är lite väl dyrt
Detta kit är inte volvo orginal så man får inga funktioner som tex att det kopplar in och ur beroende på hastighet eller vald växel som det gör om det suttit orginalmonterat.
Satsen innehåller ackumulatorer, elektrisk avstängningsventil och en flytlägesventil.
Lär man ha en flytlägesventil ?
Flytläge har jag ju redan på maskinen.
Hur invecklat är en orginalinstallation av själva lastarmsfjädringen ?
Räcker det med en ackumulator i rätt storlek och sen en ventil ( Kanske en vanlig 6/2 ventil ?) där ena sidan öppnar/ stänger till acken och den andra sidan kopplar om cylinderns minussida till tank ?
Eller ska man göra det ännu mer invecklat ?
Ju mer man funderar ju mer funktioner skulle man ju kunna bygga in.
Man skulle ju kunna ha 2 st ackar där dom har olika förladdningstryck. Sen nån form av tryckberoende väljarventil som väljer vilken av dom som ska användas så man får liknande fjädring vid både lätt och tung last.
Hur löser man problemet med att man kan få ett instängt "över eller undertryck " i ackumulatorn i förhållande till cylindertrycket på plussidan ?
Alltså om man tex har ett lågt tryck i acken och sen har en fylld skopa på maskinen.
Slår man då på lastarmsfjädringen så kommer ju skopan att hoppa till nedåt.
Eller tvärs om:
Man har full skopa och högt tryck i acken, sen stänger man acken. Då får man ju ett inbyggt tryck i acken.
Detta kan ju bli en överraskning om man sen slår till lastarmsfjädringen med lätt last då lastaren kommer att hoppa till uppåt.
Man kanske skulle kunna lösa det med att när man slår på / av fjädringen så får flödet till acken först passera en strypventil några sekunder så den hinner tryckutjämna innan vanliga ventilen öppnar. Alltså nån form av fördröjning på nån sekund innan 6/2 ventilen öppnar.
Man kanske bara kan sätta en vanlig strypventil före ackumulatorn också för att förhindra hastiga rörelser vid på/avslag men då kanske man inte får den rätta hastigheten vid vanlig drift ?
Eller ska man kanske sätta en strypventilen mellan cylinderns minussida och tank för att justera hastigheten där ?
Då får man ju en strypning av den fjädrande rörelsen uppåt medans nedåtrörelsen borde skötas av flödet av påfyllningsventilen på minuussidan om jag tänker rätt ?
Mycket blev det att fundera på men man kanske inte ska göra det för invecklat ?