Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Henrik.E (trådstartaren)

#1 » 12:20:15, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skaffat en L90C som tyvärr saknar lastarmsfjädring så jag tänkte montera det nu.
Ba Trading har ett kit som dom vill ha 23.400kr för men det tycker jag är lite väl dyrt :svettas:
Detta kit är inte volvo orginal så man får inga funktioner som tex att det kopplar in och ur beroende på hastighet eller vald växel som det gör om det suttit orginalmonterat.
Satsen innehåller ackumulatorer, elektrisk avstängningsventil och en flytlägesventil.
Lär man ha en flytlägesventil ? :klia:
Flytläge har jag ju redan på maskinen.


Hur invecklat är en orginalinstallation av själva lastarmsfjädringen ?
Räcker det med en ackumulator i rätt storlek och sen en ventil ( Kanske en vanlig 6/2 ventil ?) där ena sidan öppnar/ stänger till acken och den andra sidan kopplar om cylinderns minussida till tank ?

Eller ska man göra det ännu mer invecklat ?
Ju mer man funderar ju mer funktioner skulle man ju kunna bygga in.
Man skulle ju kunna ha 2 st ackar där dom har olika förladdningstryck. Sen nån form av tryckberoende väljarventil som väljer vilken av dom som ska användas så man får liknande fjädring vid både lätt och tung last.

Hur löser man problemet med att man kan få ett instängt "över eller undertryck " i ackumulatorn i förhållande till cylindertrycket på plussidan ? :klia:
Alltså om man tex har ett lågt tryck i acken och sen har en fylld skopa på maskinen.
Slår man då på lastarmsfjädringen så kommer ju skopan att hoppa till nedåt.
Eller tvärs om:
Man har full skopa och högt tryck i acken, sen stänger man acken. Då får man ju ett inbyggt tryck i acken.
Detta kan ju bli en överraskning om man sen slår till lastarmsfjädringen med lätt last då lastaren kommer att hoppa till uppåt.

Man kanske skulle kunna lösa det med att när man slår på / av fjädringen så får flödet till acken först passera en strypventil några sekunder så den hinner tryckutjämna innan vanliga ventilen öppnar. Alltså nån form av fördröjning på nån sekund innan 6/2 ventilen öppnar.

Man kanske bara kan sätta en vanlig strypventil före ackumulatorn också för att förhindra hastiga rörelser vid på/avslag men då kanske man inte får den rätta hastigheten vid vanlig drift ?
Eller ska man kanske sätta en strypventilen mellan cylinderns minussida och tank för att justera hastigheten där ?
Då får man ju en strypning av den fjädrande rörelsen uppåt medans nedåtrörelsen borde skötas av flödet av påfyllningsventilen på minuussidan om jag tänker rätt ?

Mycket blev det att fundera på men man kanske inte ska göra det för invecklat ?
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6



Björn.O

#2 » 16:40:42, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik.E skrev:
Räcker det med en ackumulator i rätt storlek och sen en ventil ( Kanske en vanlig 6/2 ventil ?) där ena sidan öppnar/ stänger till acken och den andra sidan kopplar om cylinderns minussida till tank ?


Ja man kan absolut göra så, men det kan ju bli lite såna grejer som du var inne på att man får ett instängt tryck när den slås av/på.

Om du har flytläge så har du väl även enkelverkande lyft (i samma knapp) och den funktionen bör gå att använda så har du redan minussidan till tank.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Claes Folkesson

#3 » 17:39:00, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att av och på räcker bra hastighetsberoende är bara jobbigt.Har lastat mkt pall ca 3500 kg per lyft och alltid fjädring på.
Två ackar med olika tryck gör stor skillnad annars kan den bli stötig med tomt redskap .
Jämför 90e (1st) och 110e (2st).

Att den bygger tryck har ingen praktisk betydelse så länge man kan koppla ur vid finlir.(dvs om man har nåns fingrar i närheten.)

Ungefär så tycker jag.

Krångla inte till det i onödan, du vänjer dig vid fjädringen och när du ska lägga ur den.

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Åsa-Nisse

#4 » 18:27:41, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag byggde på en gång i tiden var bara 2 st acc-ar. En på + sidan med högre tryck ( kommer inte ihåg hur högt) och en på - sidan med lägre. Sedan en enkel magnetventil för att öppna stänga + sidans acc. Ville man säkra sig för hopp av instängt tryck vid tillslag så lärde man sig att lägga redskapet på marken när man slog till systemet.
Tänk bara på att du inte kan använda fjädring tillsammans med våg om det nu är aktuellt.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

ja-bond77

#5 » 18:56:08, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder man 6/2 ventil kopplar man så att det är acken som växlar. Inte A-porten alltså. Med acken som växlar mellan A-port och tank så får man automatisk trycktömning vid deaktivering. Se schema här(visserligen fjädrande B-sida men ändock):
ja-bond77 @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Lännen 860S' liv o leverne!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Claes Folkesson

#6 » 18:59:07, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror nog på vågmärke, hos oss funkade det med fjädring.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

stefansmark

#7 » 21:30:02, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lastarmsfjädring på bägge mina L120's och vågen verkar inte protestera, Tamtron vågsystem i båda maskiner.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

toker

#8 » 22:05:50, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte seriekoppla 2 st ackumulatorer med olika fyllnads tryck vid tung last får den ena helt enkelt gå i botten och den med högre tryck sköter fjädringen ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#9 » 22:11:15, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvackumulatorer bör väl funka så. De brukar dessutom ha en ursvarvning i kolven så att trycket inte blir oändligt högt när den bottnar. Blåsklockorna tror jag kan ta skada om de komprimeras för mycket av ursprungsvolymen. Åtminstone varnas man för det av en tillverkares specs jag läst.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Henrik.E (trådstartaren)

#10 » 23:33:51, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O
Tyvärr har jag inte funktionen för enkelverkande lyft, har bara vanligt flytläge så jag lär kanske leta på nåt annat ställe att koppla
returen på. Har du tips på var man ska leta för att slippa dra hela vägen till tank ?

Claes Folkesson
Vet du hur det är kopplat på L110E som har två accar med olika förtryck ?
Är det som jag funderade på i första inlägget med nån form av tryckstyrd väljarventil eller är det som toker beskriver ?
Alltså att den med lägst förtryck bottnar när man kör med tung last ?

Åsa-Nisse
Har också funderat på att även ha en ack på - sidan med lägre tryck men det verkar inte som att det är så vanligt att man gör så ?

ja-bond77
Jag vet inte riktigt om jag förstår ditt hydraulschema men jag förstår vad du menar med att acken dränerar till tank när man slår av fjädringen :thumme:
Är det standard att det är inkopplat så ?
Jag hade nog tänkt mig att plugga ena porten på ventilen så att ventilen bara öppnar och stänger mellan cylinderns plussida och ackumulatorn men det kanske är fel ?
Med ditt sätt så vet man ju alltid att lastaren kommer att sjunka när man slår till fjädringen då den alltid är dränerad och klar
vid ny aktivering
Med mitt sätt så kan den ju åka upp eller ner beroende på hur den var när man slog av den.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

bert

#11 » 23:52:01, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det inte gungigt om du har en acc till var sida?
Jag har eftermonterat ett sånt här kit på en traktor http://hultdins.se/produkter/dampare/ld/ och en bara ett T in på lyftsidan
Har idag en nyare lastare och där sitter det orgmonterat men där är bara en acc
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Claes Folkesson

#12 » 00:47:27, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte säker men om jag förstod rätt var dom bara ihopkopplade.
Dom ligger ju och dämpar hela tiden så bör nog vara enklast möjligt.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

ja-bond77

#13 » 07:28:50, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man ack bara på ena porten måste man se till att andra porten dräneras till tank med aktiv ack. Annars kommer återfyllnadsventilen i lyftventilen mata in olja på B-porten i detta fall för varje gång lastaren gungar. Tar inte många sekunder då innan man spänt upp acken i botten=obefintlig fjädring.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Åsa-Nisse

#14 » 11:15:07, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen acc på - sidan så får du stumt när aggregatet vill gunga upp, men mjukt när det går ned. Det blir inget bra.
Beträffande våg och fjädring så är det inget som hindrar att använda ihop om man inte är så noga på vikterna. Vågarna fungerar, men man har ingen noggrannhet på vägningen i och med att trycket varierar i systemet.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

bert

#15 » 11:19:13, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja kanske blir annorlunda på större maskiner men inget jag har reagerat på traktorer med lastare
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se