Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#31 » 22:34:43, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att Volvo har testat och kommit fram till att en viss dämpning på stångsidan är värt pengarna.
Kanske man får mest nytta av det med 5 ton i skopan? (eller vad en L90 nu tar)

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Jac

#32 » 01:05:39, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I L90E schemat är extrakostnaden för dämpning (enligt min tolkning) endast backventilen CT2 med lite styv fjäder, relativt små pengar och enkelt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Henrik.E (trådstartaren)

#33 » 10:00:36, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får hoppas att det räcker med 3/4" på ventilerna för kostnadens skull.
Jag tittade i lite fler verkstadshandböcker också men ingenstans nämns storleken på ackumulatorer, bara att det är max arbetstryck på 350 eller 400 bar.

Tjuvtittade på montaget på en L120 E som har två st ackar monterade och det ser iaf ut som att det är kopplat med 3/4" slang till ackarna där så då borde det ju räcka
till en L90 får man tro.
Själva ackarna har yttermåtten diam = 150mm, längd = 460 mm. Kollar man i lite produktblad om ackumulatorer med max 350 bars arbetstryck så ligger nog volymen på 3 liter/ st.

Hittade lite info om Hultdins lastarmsfjädring
download/file.php?mode=view&id=34954

Det dom kallar flytlägesventil är alltså bara en vanlig 2/2 ventil som öppnar kolvstångssidan till tank.
Kollar man noga så ser den ut att funka som backventil i öppet läge. Den släpper alltså bara flödet från cylindern till tank.
Vill man ha en backventil där eller spelar det ingen roll ?

Mellan cylinderns + sida och ack sitter också en 2/2 ventil och den ser ut att funka som en backventil i stängt läge.
I praktiken finns ju både för och nackdelar med en sån där installation.
En nackdel borde ju bli att om man slår av fjädringen så kan man aldrig lita på inget händer med flödet ut ur acken innan den är dränerad helt.
Alltså:
Man har full skopa och slår av fjädringen. Inget händer då ,men tömmer man skopan så kommer lastarmarna att höjas trots att ventilen är stängd.

Fördelen är väl att man kan slå på och av fjädringen utan att ventilen dränerar varje gång. Iaf så länge cylindertrycket är lika som trycket i acken.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Jac

#34 » 23:04:50, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är vanligt att 2-2 ventiler funkar som backventil åt ena hållet, blir en enklare konstruktion eller nåt sånt.
Jag tror nackdelen är större än fördelen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Henrik.E (trådstartaren)

#35 » 18:38:05, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev lite långdraget med fjädringen men nu har jag gjort ett ryck.
Har bara lite slang och rördragning kvar.
Har tittat lite på eldelen också och det går att ta signal från ECU:n för att aktivera den både som växelberoende och hastighetsberoende.
Får se om jag kopplar i det så eller om det bara blir en vanlig strömbrytare.
Lite synd bara att jag inte skaffade 2 st 2/2 ventiler istället för 6/2 ventilen för då hade jag kunnat få enkelverkande lyft också med samma material.

Tillverkade en dysa på 1mm för tömningen av acken
Bild


T-ade ihop direkt på ventilen där acken tömmer och till returen.
Bild


Tillverkade en hållare för ackarna. Dom är på 1.5L /st.
Bild


Monterade en strypback ventil mellan 6/2 ventilen och retursidan för att kunna justera hastigheten.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

250diablo

#36 » 19:12:44, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du med enkelverkande lyft? Att plus sidan går till retur?
Hur blev funktionen? Gjort några justeringar? Storlek på retur?
250diablo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:21, 05-01-2013
Ort: Vittangi
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Jcb 411 (Privat)
Volvo L70c (Jobb)

Henrik.E (trådstartaren)

#37 » 06:14:18, 26-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med enkelverkande lyft kopplas enbart minussidan till retur utan att man samtidigt öppnar förbindelse med ack.
Har man separata ventiler för retur och inkoppling av ackarna så kan man ju göra det.

Kopplade in allt med 3/4" slang och kopplingar. Returen ansluter jag sen till huvudreturen från ventilpaketet.
Har ej provkört än. Har bara anslutningen av slang till lyftcylinderns + sida kvar.
Ska packa om båda cylindrarna sen så tänkte koppla in det då när det nu blir av ?

2 personer gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Jac

#38 » 17:40:58, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppla! Plötsligt har man tappat tråden fullständigt. Ser ju bra ut det där! Hur har det gått sen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#39 » 09:32:53, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått? Funkade kopplingen som tänkt?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se